• Sötakotten

Ni som samlar på barnvagnar...

Jag vänder mig till er föräldrar som "samlar" på barnvagnar. Jag är seriöst nyfiken på varför ni gör det? När jag läser barnvagnstrådar så ser jag att det finns de som har flera stycken på lager -gärna trendiga märken som kostar en slant (men som för övrigt inte är så mkt bättre än andra vagnar. Det är oftast märket som kostar).

So tell me - vadan detta besatthet över barnvagnar? Tänker ni starta en barnvagnsaffär i framtiden, eller handlar det om att "tävla" om den coolaste barnvagnen på sta'n?

• Svar på tråden Ni som samlar på barnvagnar...
  • J e n n i e

Jag undrar oxå! Och hur har ni råd??

• junk

Det är väl som en hobby. Tänker på alla de män som rustar upp gamla bilar eller har motorcykel/båt som de slipar och lägger pengar på. Same shit (bara det att när det är en kvinna som har en konsumtionshobby så ifrågasätts det).

• spuff
    junk skrev 2009-06-18 20:55:41 följande:
    Det är väl som en hobby. Tänker på alla de män som rustar upp gamla bilar eller har motorcykel/båt som de slipar och lägger pengar på. Same shit (bara det att när det är en kvinna som har en konsumtionshobby så ifrågasätts det).
    Håller med på alla punkter www.familjeliv.se/Forum-11-240/m44360256.html
  • junk

..har ingen barnvagnspark själv dock men gillar barnvagnar. Visst, knepigt intresse men det finns skummare haha. Och oftast köps och säljs det mest tror inte det är många som håller på sina vagnar länge (av de/oss som gillar vagnar). Själva sökandet efter det bättre och att lyckas att inte förlora på köpen är en spänning i sig, hehe..

• Veladis
    spuff skrev 2009-06-18 20:58:16 följande:
    Håller med på alla punkter www.familjeliv.se/Forum-11-240/m44360256.html
    Även jag är en anhängare till "Retrovagnssekten"...

För mig handlar det nog om samma sak som för de som har gamla bilar som intresse. Mycket nostalgi och jag gillar gamla vagnars formspråk, material och de enkla, självklara i konstruktionen. Att jag har många vagnar beror mycket på att ser man en gammal vagn till salu som man gillar så får man liksom passa på eftersom man inte vet när tillfället dyker upp igen. Man kan inte heller provköra dem i någon butik, så man får prova sig fram för att hitta en vagn som fyller både ens praktiska och estetiska behov. Jag säljer vagnar som inte längre används och tilltalar mig, men sparar favoriterna till ev. kommande barn. Just nu använder jag två vagnar och har 3 undanlagda.

Den som köper på sig många dyran ya vagnar kan jag inte riktigt känna igen mig i. men de har väl någon anledning. Och pengar.
  • Sötakotten
    junk skrev 2009-06-18 20:55:41 följande:
    Men nu låter du ju lite fördomsfull här. Det kan lika gärna vara en man som en kvinna som samlar barnvagnar, eller hur?
    I en tråd läste jag att det var nån som hade vagnarna till olika ändamål. Men behövs det verkligen 4-5 olika varianter för att "anpassa" sig? Hmm...
  • J e n n i e
    Sötakotten skrev 2009-06-18 21:18:26 följande:
    Men nu låter du ju lite fördomsfull här. Det kan lika gärna vara en man som en kvinna som samlar barnvagnar, eller hur? I en tråd läste jag att det var nån som hade vagnarna till olika ändamål. Men behövs det verkligen 4-5 olika varianter för att "anpassa" sig? Hmm...
    Ja själv försökte vi hitta _EN_ vagn som täckte alla behov. Allt från stadskörning till skog lixom.
  • junk

Haha, ja jo vad fördomsfull jag är.. Och allt är ju så svartvitt.

Personligen skulle jag ha ångest om flera tusen kronor bara stod och dammade i förådet i väntan på sin tur att bli använd. Men några har antagligen inget emot det och jag tror knappast att någon skulle erkänna att den tävlade om snyggast barnvagn, om det nu vore så sorligt (för att inte tala om helt ologiskt). Att folk samlar på snygga prylar är inte konsigt eller nytt.

Du får nog inte ut något av den här tråden tyvärr.

• Sötakotten

J e n n i e skrev 2009-06-18 21:34:11 följande:

Ja själv försökte vi hitta _EN_ vagn som täckte alla behov. Allt från stadskörning till skog lixom.
    Ja, samma här! Och hittade den perfekta vagnen för oss som funkar i de flesta lägen. Dock inte i överdriven terrängkörning. Men sånt sysslar vi inte med här i betongförorten iofs...
Svar på tråden Ni som samlar på barnvagnar...