• Sötakotten

Ni som samlar på barnvagnar...

Jag vänder mig till er föräldrar som "samlar" på barnvagnar. Jag är seriöst nyfiken på varför ni gör det? När jag läser barnvagnstrådar så ser jag att det finns de som har flera stycken på lager -gärna trendiga märken som kostar en slant (men som för övrigt inte är så mkt bättre än andra vagnar. Det är oftast märket som kostar).

So tell me - vadan detta besatthet över barnvagnar? Tänker ni starta en barnvagnsaffär i framtiden, eller handlar det om att "tävla" om den coolaste barnvagnen på sta'n?

• Svar på tråden Ni som samlar på barnvagnar...
  • Garageänkan
    Sötakotten skrev 2009-06-19 00:33:03 följande:
    Jag håller faktiskt med om att vissa barnvagnar av äldre modell är charmiga! Emmaljunga a la 90-tal är kanske ingen hit, men om man börjar kolla från 80-talet och bakåt så kan man hitta jättefina saker!
    Jag har från 50 tal till 1981.
  • Sötakotten
    Garageänkan skrev 2009-06-19 00:39:52 följande:
    Jag har från 50 tal till 1981.
    Coolt! Skulle passa fint på museum, ju!
  • Garageänkan
    Sötakotten skrev 2009-06-19 00:45:21 följande:
    Coolt! Skulle passa fint på museum, ju!
    nej jag ska använda dem ju !
  • Asereht

Kan bara svara för min egen del.

Jag samlar inte på brnvagnar. Däremot harj ag bytt vagnar ofta och mycket. Jag råkar nämligen tycka att det är kul att testa annat och byta färger. Förr kunde man ju inte köpa nya klädslar och grejor och då bytte man istället. *s*

Jag har som högst haft fyra vagnar på en gång. Då hade jag en syskonvagn, en vändbar sittvagn, en sulky och en paraplyvagn/shopper. Olika vagnar för olika behov/tillfällen alltså. Jag har tre täta barn med ungefär 19 mån mellan vardera så vi har behövt ha lite olika valmöjligheter beroende på vem/vilka som ska vart.

Nu är det visserligen bara en som åker vagn här hemma numer och jag är uppe i fyra vagnar igen. Fram till i förrgår hade jag två, en rejälare som vi haft ett tag (1 1/2 år) och som vi fortfarande gillar och en slit och slängsulky (gammal skev och tål en hel del oförsikt). Men så ramlade jag över en sån där riktig dröm som jag inte kunde mostså. Så nu äger jag även en underbart söt sittvagn i brun manchester med gul galoninsida från 1976. *love* Den var mer ett habegär en ett behov men det får gå, jag skyller på ambvialens när det gäller barnalstrandet. *s*

Med sista köpte kom även ett äldre sulkychassi utan klädsel som jag tänkte fixa till. Jag är nämligen road av sånt. Har inget behov av den eg eftersom vi har en sulky men som sagt, jag gillar att pyssla med sådana där projekt.

Så summa summarum, jag samlar inte jag bara tycker att det är kul att byta och testa nytt.

♥ Grabbarna Bus och Syrrans Mamma ♥      Min pyssliga blogg: stickig.blogspot.com
  • Asereht

Just det, kan tillägga att jag inte har någon vagn av de mest trendiga märkena. Har testat ett par trendvagnar men det var bara en av dem som jag verkligen gillade och använde länge det var en syskonvagn (Phil and Ted´s).

För mig har inget handlat om trend utan om nyfikenhet, men så är jag inte det meinsta trendig heller. *s*

♥ Grabbarna Bus och Syrrans Mamma ♥      Min pyssliga blogg: stickig.blogspot.com
  • Ekorrfamiljen

Haha, det var en sån som Asereht köpte som jag ville ha. Som tur var så fick jag napp på en annons och fick hem Emmaljungan från -74. (Brun galon med gul galoninsida.) Har ju en 3-åring som knappt åker vagn, men i november är det legitimt med alla dessa vagnar igen.

Har faktiskt inte hört någon av grannarna kommentera vår barnvagnspark - än!

The confused squirrel strikes again...
  • 060810

Jag byter vagn ungefär lika ofta som vanligt folk byter underkläder säger min mor! :D

Jag har haft över 15 vagnar och dottern är snart 3 år och sonen 15 månader.
    Älskar att handla vagnar och sen använder jag dem en tid, säljer, köper nytt och så håller jag på. Fast jag har som mest haft 8 vagnar ståendes hemma!! :p

Min dröm är en egen barnvagnsbutik! :) Får se vad som händer med den.

• Hackemamma

Alltså, jag blir mer fascinerad ju mer jag läser :)
    Kan se era hem framför mig, med parker av gnistrande vagnar i olika modeller och utföranden ;D

• 060810

Kan ju tillägga att jag inte behöver köpa den dyraste vagnen på marknaden för det har jag då inte råd med.. lever på existensminimum, så det finns inte pengar över till några vrålåk, men byter gör jag för glatta livet. Hittar liksom aldrig den perfekta vagnen även om jag letar! :p

• Miss Boring

Jag har just nu 10 vagnar. Några av dem är paraplyvagnar och tar inte så mycket plats som tur är.
    Jag är för trött idag för att formulera mig väl känner jag, så jag slänger ur mig nåra statements bara:

* Jag gillar vagnar med kvalitet, för miljöns skull! Även i andra sammanhang hatar jag "skräp" som inte håller, eller som inte är kul i längden. Köper t ex aldrig Happy meal på Mcdonalds.

* Jag använder mina vagnar betydligt mer än vad en frimärkssamlare använder sina frimärken.

* Jag mår bra av att pyssla med mina vagnar, det är en kreativ process för mig.

* Det är ett intresse/hobby samtidigt som jag använder dem hela tiden. Hobbyn har gett mig vänner, bl a en av min mest förtrogna.

* Visst, hobbyn kostar pengar. Jag tänker så här: Min syster betalar 1000 kr i mån för att hyra in sig i en keramikverkstad. Är det då inte ok att jag lägger 1000 kr i månaden på vagnar? (Som jag troligen får igen när jag säljer...) Är vissa hobbys mer okej än andra? Själva vitsen med en hobby är ju att man "brinner för" det man gör. Jag kan ju inte bara byta till något mer rumsrent som jag inte är intressserad av?

* En del människor byter gardiner och pysslar inredning, eller köper kläder eller scrapbookar, skaffar recept och prövar. Dvs lägger tid på icke livsnödvändiga saker helt enkelt. Det är sällan någon som kommenterar detta?
    Jag har aldrig förstått vad som verkar vara så stötande just i att ha några barnvagnar att pyssla om?

Nytt namn, men nu ännu tråkigare!
Svar på tråden Ni som samlar på barnvagnar...