• fjärilita

nekad snitt, vad nu???

Hej!
    Jag har stark förlossningsrädsla men har ändå blivit nekad snitt! Hur går jag vidare med detta??? snälllllaa hjälp!!!! De sa att de endast gör planerade snitt om det finns medicinska grunder för det.Jag kan absolut inte tänka mig föda vaginalt!!
    ps. är i v 30!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-30 13:17
    Vill uppdatera om att jag har fått snitt! tack alla som stöttat mig! Krammmm

• Svar på tråden nekad snitt, vad nu???
  • fjärilita
    destino skrev 2009-07-06 01:18:32 följande:
    känner en i malmö som bytte 2 läkare och hade en bra bm, fick tid 7 juli hon är inte rädd utan orkar inte psykisk då hon har bekymmer med mannen???? så det kan visst gå...
    bekymmer med mannen? ehh, ok...och till mig säger de att jag ska gå hem o andas..
  • destino

jag vet inte , mendet viktigaste är väl din egen BM, min skulle göra allt för mig..
    tyvär slutar hon nu i juli så får vi se vem jag skall ha sen????

• fjärilita

Nu har jag varit hos en annan läkare på sjukhuset och även hon var en okänslig figur. HON NEKADE MIG snitt oxå!!!!! Vad ska jag göra nu??? jag går in i vecka 33 snart!! Hon sa att jag ser ut att ha ett bra självförtroende och detta klarar jag galant. Jag berättade utförligt hur rädd jag är och hon svarade med att; alla känner sig små stressade i slutet!!! små stressad..
    Jag vet inte vad jag ska ta mig till nu!!!!!! Hjälp!!

• Sol Angelica
    fjärilita skrev 2009-07-07 10:52:20 följande:
    Nu har jag varit hos en annan läkare på sjukhuset och även hon var en okänslig figur. HON NEKADE MIG snitt oxå!!!!! Vad ska jag göra nu??? jag går in i vecka 33 snart!! Hon sa att jag ser ut att ha ett bra självförtroende och detta klarar jag galant. Jag berättade utförligt hur rädd jag är och hon svarade med att; alla känner sig små stressade i slutet!!! små stressad..Jag vet inte vad jag ska ta mig till nu!!!!!! Hjälp!!
    Gå till ett annat landsting!
  • Jen nifer
    Nu har jag varit hos en annan läkare på sjukhuset och även hon var en okänslig figur. HON NEKADE MIG snitt oxå!!!!! Vad ska jag göra nu??? jag går in i vecka 33 snart!! Hon sa att jag ser ut att ha ett bra självförtroende och detta klarar jag galant. Jag berättade utförligt hur rädd jag är och hon svarade med att; alla känner sig små stressade i slutet!!! små stressad..Jag vet inte vad jag ska ta mig till nu!!!!!! Hjälp!!
    du som gravid får vända dig till vilket landsting du vill. Speciella regler som gäller. Ge dig inte, utam gå vidare. Träffa ny läkare. Tills någon beviljar helt enkelt!
    Mollys mamma
  • Honey Boo
    Prata med din BM, FÖRKLARA verkligen för henne hur du känner. Lägg fram argument som visar på att du mår dåligt redan nu och inte bara har en fix idé...

Var du nekad i HBG båda gångerna? Ring Lund och prata med dom, det finns kuratorer på KK där, om du går via en sådan tror jag inte de nekar dig snitt, man har ju faktiskt humanitärna skäl/förlossningsrädsla som en operationskod så visst görs det snitt av den anledningen.

Får man fråga om du kan förklara vad det är du är rädd för? Om du kan/vill/förklara dig? Förstå mig rätt....
  • fjärilita

Honey Boo skrev 2009-07-08 15:15:39 följande:

Prata med din BM, FÖRKLARA verkligen för henne hur du känner. Lägg fram argument som visar på att du mår dåligt redan nu och inte bara har en fix idé... Var du nekad i HBG båda gångerna? Ring Lund och prata med dom, det finns kuratorer på KK där, om du går via en sådan tror jag inte de nekar dig snitt, man har ju faktiskt humanitärna skäl/förlossningsrädsla som en operationskod så visst görs det snitt av den anledningen. Får man fråga om du kan förklara vad det är du är rädd för? Om du kan/vill/förklara dig? Förstå mig rätt....
    jag har pratat med lund idag o de säger att de överbelastade o att jag inte kan snittas där.I Malmö säges det vara mycket svårt att få snitt överhuvudtaget..
    Dessutom säger min barnmorska att hon inte kan skriva remiss till andra sjukhus...men lund sa att det inte stämmer?!
    Ja, ja har pratat med två läkare på HBG o båda hade exakt samma inställning. Jag sa att jag kommer att få panik om jag kommer in o hon sa att folk kan ha svimmat o vara medvetslösa men ändå föda barn så det är ingen fara!!! Allstå saker som de spydde ut sig.. fy helvete!
  • Honey Boo
    fjärilita skrev 2009-07-08 15:28:56 följande:
    Honey Boo skrev 2009-07-08 15:15:39 följande:
    jag har pratat med lund idag o de säger att de överbelastade o att jag inte kan snittas där.I Malmö säges det vara mycket svårt att få snitt överhuvudtaget.. Dessutom säger min barnmorska att hon inte kan skriva remiss till andra sjukhus...men lund sa att det inte stämmer?!Ja, ja har pratat med två läkare på HBG o båda hade exakt samma inställning. Jag sa att jag kommer att få panik om jag kommer in o hon sa att folk kan ha svimmat o vara medvetslösa men ändå föda barn så det är ingen fara!!! Allstå saker som de spydde ut sig.. fy helvete!
    Bor du i Hbg? Jag hade nog, om jag var du, ringt till KK Lund eller Malmö (de är ju störst) och bett att få prata med en av deras kuratorer. Och sedan fått hjälp den vägen. Din BM verkar inte så insatt, eller så pallar hon inte bry sig. Men jag tycker du ska stå på dig. Få prata med någon som förstår. Eller kolla om det inte finns någon kurator på HBG lasarett som dukan prata med. Kuratorer brukar ha kraft att genomföra det mesta, men se till att det är en kurator som tillhör kvinnokliniken.
  • fjärilita

Honey Boo skrev 2009-07-08 15:37:13 följande:

Bor du i Hbg? Jag hade nog, om jag var du, ringt till KK Lund eller Malmö (de är ju störst) och bett att få prata med en av deras kuratorer. Och sedan fått hjälp den vägen. Din BM verkar inte så insatt, eller så pallar hon inte bry sig. Men jag tycker du ska stå på dig. Få prata med någon som förstår. Eller kolla om det inte finns någon kurator på HBG lasarett som dukan prata med. Kuratorer brukar ha kraft att genomföra det mesta, men se till att det är en kurator som tillhör kvinnokliniken.
    jag frågade min barnmorska om det kan hjälpa med en psykolog som tillhör förlossningen och hon sa NEJ att de inte har ngt med det att göra och att de kan vara bra att prata med om man vill prata av sig o inget mer. hmm ,, vilket stämmer , har de ngt att säga till om eller ej?! Någon som vet??
  • destino

jag tycker att du får bytta BM, helt enkelt, min fixade allt och jag kunde maila mina bekymmer...
    min vännina fick snitt i Malmö,
    men genom sin BM, har hon träffat 2 st läkare en som inte beviljade och en annan som beviljade...
    så allt skötte BM, egentligen och fixade möten och annat hjälp....

Svar på tråden nekad snitt, vad nu???