• Inanna

Irriterad över amning...

Min lilla tjej har hunnit bli precis en månad nu och sedan en vecka tillbaka har hon fått ersättning efter vissa mål då hon ej tycks bli mätt. Vi fick den rekommendationen av ssk och tycker visserligen att det funkar bra eftersom hon blir mycket nöjdare när hon har fått en slurk ersättning också. Ibland konstrar hon dock en massa vid amningen. Hon suger rätt och så, men det tycks snarare vara så att hon inte VILL suga. Det resulterar i att jag först försöker truga i henne bröstet i 45 min, ger mig och lagar till ersättning och när matningen sedan är klar måste jag pumpa ur mjölk (så att inte mjölken ska sina eller brösten göra för ont!). Det innebär att det tar himla lång tid varje gång hon ska äta och det gör mig trött och frustrerad!!! Jag tycks ha mjölk för det bara sprutar på henne om hon inte tar tag när mjölken rinner till, men frågan är om jag kanske kan ha näringsfattig mjölk??? Ska tilläggas att jag äter oerhört dåligt. Ibland funkar dock amningen klockrent, men det är ca tre ggr per dag som det är kämpigt.

Vad skulle ni göra i min situation? Fortsätta kämpa med amningen eller bara ge ersättning? Om man ska sluta amma, hur bär man sig åt då för att inte få ont i brösten/mjölkstockning(?)?

• Svar på tråden Irriterad över amning...
  • Titti och mini

Hur ger du henne ersättningen? Om hon får i flaska kan det vara det som är boven eftersom hon kan ha blivit lite lat av flaskan - det kommr fortare i den o det är en annan sugteknik. Pröva att ge i kopp kanske isåfall?

• solrosen74

det kanske är det som är problemet att mjölken kommer för fort. prova att mjölka ur lite innan hon börjar äta så att det rinner saktare.

• Inanna

Titti och mini: Hon äter ur flaska, men det rinner uppenbarligen snabbare från mina bröst än från flaskan så jag vet inte om det kan bero på lathet. Kanske att du kan ha rätt. Tack för svaret!

Solrosen74: Ja, det kanske jag skulle kunna prova och se om det funkar. et är så konstigt att hennes krångel inte gäller alla mål. Tack för ditt svar!

• Titti och mini

Ts - nä, det var ju klart Sugtekniken kanske? Eller kanske som solrosen säger - det är svårt detta.

• Inanna

Titti och mini: Ja, det är jättesvårt och inte speciellt roligt heller för den delen. Sugtekniken kan säkert vara annorlunda (även om jag har flaskor med såna där bra nappar på), men hon KAN ju amma ordentligt när hon "vill". Jag förstår inte riktigt vad hon har för problem? Hon kräks nästan aldrig, men hon kräks ibland efter amning men aldrig efter flaskmatning. Hur kan det komma sig? Det var likadant för min stora dotter när hon var liten. Hon kräktes visserligen mycket mer över lag, men man kunde definitivt se ett mönster efter just amning resp. flaskmatning.

• Titti och mini

Att hon kräks mer efter amning kan kanske bero på att hon får ner mer luft då, men det är jag inte säker alls på, bara en tanke Om du inte vill ge upp amningen men inte orkar hålla på att truga henne kanske det du kan pumpa ut o ge på flaska. Vet inte hur jobbigt det är, för har själv aldrig riktigt lyckats, så återigen bara en tanke Förstår att det är jättejobbigt.

• Inanna

Titti och mini: Jag gjorde så med stora flickan, men hon kräktes ändå. Men man kan ju alltid testa, då blir det ju bara dubbeljobb istället för trippeljobb . Ska även ta upp problematiken med ssk på BVC så får vi se om hon har någon åsikt (som de alltid har...). Hon propagerar inte hårt för amning dock (vet det sen innan) eftersom hon anser att det är så viktigt att mamman mår bra för att barnet ska må bra. Men det är ett dilemma, för samtidigt som jag vill amma mitt barn för att ge henne det allra "bästa"(?) så orkar jag inte hålla på att krångla i det oändliga heller.

Tack för att du har engagerat dig i mitt problem och tack för dina råd!

• Lise

Låter som om det vore mig du beskriver, jag hade samma problem. Till slut orkade jag inte mer för det tog all min kraft och jag mådde "urkass". Efter ett tag beslöt jag mig för att ge henne ersättning och jag pumpade ur så att hon fick minst ett mål om dagen av bröstmjölk. Detta har resulterat i att jag mår mycket bättre och vår lilla tjej också (pappan med förstås, det var många turer hem från jobbet för han under en tid). Som sagt fick hon bröstmjölk den första tiden. Ibland tänker jag att varför gav jag det inte mer tid och kraft men det hade aldrig funkat för mig för jag var nära kollaps, låg och skrek på golvet och ville bara försvinna. Visst måste det vara så att det är viktigt att vi som mammor mår bra psykiskt för att våra barn ska må bra. Man märker direkt på ens barn när man själv inte är på topp, som en kompis sagt att de är som termometrar.

Det viktiga för dig är att du känner att du fattar rätt beslut och inte låter andra påverka dig!! Jag hoppas att jag inte påverkar dig utan att du kan fatta ett beslut som är bra för dig och din familj.

• 64ulla

Nu har jag bara läst första inlägget.....
    ..jag har haft samma problem. Min tös är nu 6 veckor och jag pumpade ur och gav henne i flaska men har inte orken att fortsätta längre så nu har jag packat ihop brösten. Jag tror att alla mås bäst om även mamman mår bra som en läkare sa åt mig. Visst finns det en tagg att jag inte klarade att amma "mitt sista barn". Har tvillingar som jag ammade i 8-9 mån. Konstigt hur det kan bli!

Lycka till och gör som DU känner för.

Kram från mig / Elsas mamma

• fläskoset

Måste bara rek. elpumpen som man kan hyra på BB. Den är verkligen effektiv. Det tar 15 min att pumpa ur båda brösten och då har jag i nuläget dryga 2 dl åt gången. Dottern äter bara 1,2 dl åt gången. Jag har pumpat upp så jag ligger en till tre mål före hela tiden. Mjölken håller i kylskåp 72 timmar och fryser man den håller den i månader. Jag värmer den sedan i vattenbad en stund.
    Tycker det är synd att ge ersättning när man har mat. Förstår också att handpump eller de lite enklare elpumparna gör det jobbigt.

• Melly

Det låter precis som att hon har blivit van med flaskan och lärt sig att föredra den. Samma hände med min dotter, till slut vägrade hon nästan jämt att ta bröstet. Enda sättet för mig var att sluta ge flaska och jag tror att det är samma för dig. Om du vill kunna amma i fortsättningen så får du nog sluta ge flaska. Behöver hon tillägg fortfarande så kan du ge med en sked eller mugg istället. Eller en liten kopp. För det är tyvärr vanligt att bebisar som har blivit vana med flaskan börjar konstra när dom ska ta bröstet. Du kan också öka din mjölkproduktion genom att amma tätare då blir det mera mjölk i brösten. Om hon inte är nöjd när du har ammat från båda brösten så kan du amma från båda brösten igen.

• uno

Har du testat amningsnappar? De kanske underlättar för henne om hon nu gillar att äta från flaska. Det finns piller att få av BM (om du vill sluta amma) som drar ner mjölkproduktionen och gör det lite mindre smärtsamt.

Jag har haft samma bekymmer med att hon (Hon är 6 v) konstrar när hon ätit ett tag och jag fick tipset att rapa henne eller vira in henne i en filt och det har faktiskt hjälpt. När hon börjar gråta och picka och krångla så sätter jag henne upp och då kommer det ofta en rap eller så kräks hon och sen kan vi äta vidare för det mesta. Ibland hjälper inte det och då virar jag in henne i en filt (som en burito) och då blir hon lugnare och vill äta igen. Det brukar också funka att ligga ner och amma henne, vet inte varför!

Om du äter dåligt och det beror på att du saknar tid och ork så rek jag skorpor och pålägg på tub samt frukt. Det är säkert inget fel på din mjölk men för din skull så behöver du energi, det är väldigt krävande för kroppen att amma och du behöver energi så du orkar.

Lycka till!

• Inanna

Tack för alla goda råd och tips! Ni är SUVERÄNA !!!
    Jag har inte bestämt mig för om jag ska fortsätta amma eller inte, men jag tänkte under betänketiden testa några av de råd jag fått av er så får vi se om det gör att jag vill fortsätta amma. Jag kommer förmodligen inte att helt sluta med ersättning eftersom det gör mig lugn och trygg att känna att jag inte är FULLSTÄNDIGT oumbärlig!

Tack än en gång för att ni hjälper, stöttar och delar med er av era erfarenheter !
    Stor kram till er alla!!!

Svar på tråden Irriterad över amning...