• Uppblåsbarabarbara

Ni som blivit gravida efter insemination

Jag ska snart göra min tredje insemination.
    Jag undrar nu; Ni som blivit gravida efter insemination, vad har ni gjort direkt efter själva inseminationen? Har ni legat med benen i taket eller bara gått upp & strosat som vanligt?
    Sen undrar jag också hur ni levt livet mellan insemination & BIM? Har ni tagit det lugnare, typ inte motionerat, lyft grejer eller så?
    Lite nyfiken bara....

• Svar på tråden Ni som blivit gravida efter insemination
  • Moncabang

Jag vill gärna oxå veta! =) Några tips som funkat för er?
    Skall snart göra min först insem!

• Tant JS

Jag gjorde inseminationen på nordica i köpenhamn, tog utan att överdriva 15 sek och sen hoppade jag upp ur stolen och tackade för mig :)
    Eftersom man inseminerar upp i livmodern så tror jag faktiskt inte det spelar någon roll om man hoppar upp på en gång finns ju inget som rinner ut.

Tog det lungt och tränade inte under de första veckorna och efter 16 dagar fick jag mitt plus. Men tror lagom intensiv träning bara är bra då du öka blodflödet i kroppen. Lycka till!!!

• Moncabang

Tant JS: var det din första insem på Nordica?Nöjd med dom?
    Känner mig lite orolig för jag har tydligen fem ägg i vardera äggstock enligt VU och för att det inte skall bli femlingar så kommer doktorn vid insem punktera fyra av dom... Det låter hemskt! =)

Vore ju drömmen om det kunde ta på första försöket. =) Men man får väl leva på som vanligt och går det inte så på´t igen.

• lilltotten

heej...jag gjorde åxå min första insem på nordica 21 juni ...efter stim med pergotime....men hos mig gjorde dem inte ul innan...så jag har ingen aning hur många ägg....dem gick endast på utslaget på äl stickan

• Moncabang

lilltottet: hoppas du får positivt besked inom kort då!! Håller tummarna!!

När man har PCO som jag har så har man oftast väldigt många ägg och enligt den gode doktorn så skulle dom punktera dessa kostnadsfritt för mig. Gratis är ju gott! =) Vilken chock att helt plötsligt få veta att man väntar tre, fyra, fem barn. Speciellt som ensamstående! Det hade inte gått för min del tror jag...

Vi har väldigt många tvillingar i min släkt, på båda sidorna, och min syster var tvilling. Så enligt doktorn så ökar ju detta faktorn att få två, liksom att använda Pergotime. Se där ja! Det är som ett lotteri. En, två, tre, fyra, fem eller ingen. Vänligen ta en ny lott!

• Moncabang

Då håller jag tummarna extra hårt för dig!!
    Berättade du för doktorn att du har PCO? För dr. Svend var väldigt noga med att fråga om sjukdomar etc på telefon. Och så fort jag sa att jag hade PCO så förklarade han allt för mig.
    Tänk om du får femlingar!!! Då blir det fullt upp!! =)

• lilltotten

heej....min läkare här hemma..har haft kontakt med nordica...så dem hade kommit överrens hur min behandling skulle vara...efter som jag varken hade mens el äl...
    så allt lät helt ok...få femligar vore la inte så kul...jag o min man har en son redan...sen bor i en liten lägenhet...men det enda jag hoppas på e att jag ska vara gravid nu :)

• Moncabang

lilltottet: jag har inboxat dig!

• MalinB

Jag ska insemineras hos Gaia graviditetsklinik nu i slutet på veckan och på deras hemsida så länkar dom till en forskning som visar att chanserna ökar att bli gravid om man vilar efter inseminationen. Bifogar länken här:

www.studies-obsgyn.nl/bedrust/page.asp

• Moncabang

Intressant! Har tidigare ställt denna fråga i en tråd men kom fram till att det inte kunde göra någon skillnad eftersom dom sprutar ända upp i livmodern och de små simmarna slipper att kämpa sig upp på egen hand. Nu blev jag helt ställd!

Tack för den nya infon MalinB!

• MalinB

Sen får man nog välja vad man ska lyssna på, och framförallt lyssna på sin egen kropp. Känner att om det finns en enda liten chans att det ska öka chansen att bli gravid ligger jag gärna en stunde efteråt, så bråttom har jag nog inte därifrån :)

• Individia

Första insem på Sophiahemmet och hade tur :) Tvungen att ta p-piller i en månad innan för att neutralisera och få bort alla cystor, sedan pergo och ovitrelle. Efter insem så gick jag direkt tillbaka till jobbet och tränade på gym samma eftermiddag.

Lycka till :)

• Maria Helena

När jag gjorde pojkarna så lyckades det första gången och jag gjorde inseminationen i jordermoderklinikken och då så låg jag i cirka en halv timme efter inseminationen.
    När jag gjorde min dotter så vilade jag inte nånting alls efter insemination utan direkt efter så hoppade man upp från bänken och levde precis som förut.
    Det ända gemensamma nämnaren jag kommer ihåg är att efter inseminationerna så var jag och strosade runt i stan. Jag levde precis som vanligt efter inseminationerna.

• nissae

Pos gravtest 12 DPO, efter första inseminationen, Sophiahemmet. Låg i 5 min och gick sen tillbaka till arbete i sjukvården.

Lycka till nu!

• Uppblåsbarabarbara

Tack för alla svar! Jag gjorde nu min tredje DI & är nu på BIM-3.
    Efter inseminationen så låg jag väl nån minut, sedan satt vi & småpratade lite. Sedan var det ju dags för hemfärd så det blev lite promenad, lite buss & lite flyg. Hursomhelst så satt jag väl mest. Om det nu kan hjälpa...
    Jag hoppas, hoppas, hoppas att det ska funka den här gången.
    Det är så slitsamt att vänta i ovisshet! Om det inte funkar denna gång så blir det IVF. Hur gör man då då? Jag menar efter äggplockning & återinsättning (eller vad det nu kan heta?), hur mår man? Vad gör man? Men detta är ju kanske inte rätt tråd för de funderingarna.
    Jag blir så jäkla frustrerad att man inte vet något & inte kan planera något!

• Gaytjej

Håller tummarna för dig Uppblåsbarabarbara! Inför IVF behöver man göra flera VUL (4 st minst ville kliniken jag gick på ha gjorda) och det kan vara knepigt att få till så här i semsetertider i Sverige och drygt att behöva fara ner till Danmark varenda gång... Det kan också vara lite knepigt att hitta en läkare som vill skriva om ens recept till ett svenskt för att man ska kunna använda sig av högkostnadsskyddet (medicinerna ramlar annars lätt iväg till 20 000 kronor).

Hade jag bara gjort 3 inseminationer så hade jag kört i alla fall en till innan jag gått över till IVF - chanserna att lyckas på 6-8 försök är ändå ganska så stora, så att jag hade tyckt att minst ett försök till hade varit värt för att bespara sig den kostnaden och det besväret IVF innebär! Men man får ju köra på sin magkänsla - önskar er ert stort lycka till med senaste DI:n!

• Moncabang

Tant JS skrev 2009-06-22 11:50:20 följande:

Jag gjorde inseminationen på nordica i köpenhamn, tog utan att överdriva 15 sek och sen hoppade jag upp ur stolen och tackade för mig :) Eftersom man inseminerar upp i livmodern så tror jag faktiskt inte det spelar någon roll om man hoppar upp på en gång finns ju inget som rinner ut.
    Ha ha, för mig tog det bara 5 sekunder!! Jag skojade efteråt om att det var ett snabbt skjut, men han verkade inte förstå eller så låtsades han inte förstå... Kanske tur det...
    Och inget som rann ut här heller. Usch vad snuskigt det lät! Förlåt!
  • Kriro

Hej!
    Jag hade läst på nätet att man utökade sina chanser till graviditet om man direkt efter inseminationen låg ner och vilade minst 10 min. Men när jag gjort inseminationen, som endast tog någon minut och inte var obehaglig alls, så var det bara att gå upp och gå hem direkt. Jag frågade läkaren om jag skulle ligga ner, ta det lugnt, och hans svar var: Lev precis som vanligt, men ta folsyretillskott. Så jag levde som vanligt. Däremot hade jag sedan tidigare helt lagt av med alkohol och cigg, tänkte att det är nog bra att hoppa över det. Jag blev gravid, men jag vet inte om det var inseminationen eller vanligt sex, läkaren rekommenderade att man "körde på hemma också" eftersom ägglossningen var så nära.

Svar på tråden Ni som blivit gravida efter insemination