Inlägg från: SkåneP |Visa alla inlägg
  • SkåneP

Gud vs tomten

De har om inte annat det gemensamt att det saknas evidens för deras resp. existens.

Den stora skillnaden (förutom att begreppet gud finns i många fler smaker än begreppet tomte) ligger egentligen inte i resp väsen utan i hur vanligt (och därmed socialt accepterat) det är att tro på endera.

• SkåneP

Ser nu att du ställde 2 frågor, och att jag bara svarade på vad vde har gemensamt.

"Tycker du att tomten är en alldeles utmärkt liknelse till Gud?"

Huruvida tomten funkar som liknelse till gud beror på vad som diskuteras eller ska illustreras. Jag kan sådär spontant inte komma på en diskussion där en gud vs tomten jämförelse är relevant. Skulle i så fall vara under ämnet hur myter, religioner och sagor uppstår och utevklas.

För du har väl vid det här laget förstått att det inte var en tomten/gud jämförelse jag gjorde i "den andra tråden", även om du envetet försökte göra den tolkningen?

• SkåneP

Nu kom jag på ett ämne där gud vs tomten kan vara relevant att jämföra:

"Varför firas jul?"

De har ju också det gemensamt att de båda asiprerar ju på att vara centralfigurer i högtiden, åtminstone om man med gud syftar på sonen i den kristna treenigheten (finns många gudsbegrepp som sagt).

• SkåneP

Dorian Ertymexx skrev 2009-06-23 09:15:43 följande:

Nej. Ironiskt nog är tomten själv antitomten. I början straffade han elaka barn snarare än belönade snälla. Tror det är en sådan där dualistisk, gnostisk historia. ;)
    Njae, den straffande tomte är väl den där Knekt Ruprects som nämnts i tråden.

Annars vore det ju också en fin likhet till gud, som ömsom straffar och ömsom kärleksfullt förlåter likt en psykopatisk lägerkommendant med schizofrena drag.
  • SkåneP
    lokisse skrev 2009-06-23 09:10:11 följande:
    nej kneckt ruperecht!!! nämn honom vid hans rätta namn och han kommer att visa sig i all sin makt och skönhet i nament fran alla olydiga barn
    FastKnekt R. har väl en showdown med jesus, inte med tomten.
  • SkåneP
    Saskia skrev 2009-07-07 10:11:50 följande:
    R Franklin skrev 2009-07-07 06:24:08 följande:
    Inte bevisa men detektera kanske. prova det !
    Rätt dålig metod.

Har gått barfota i sanden ganska mycket i mina dar utan att detektera varken tomte eller jesus.
  • SkåneP
    Mandel skrev 2009-07-07 11:06:17 följande:
    Lika på så vis att man kan tro på dem, men ingen har egentligen någonsin sett dem.Jag personligen förstår inte alls varför så många anser att de som tror på Tomten är konstiga. I så fall är alla som tror på någon form av någon Gud precis lika konstiga.
    Japp. Precis lika konstiga.

Och precis lika konstiga som de som tro på...

...tandfen
    ...rosa enhörningar
    ...stålmannen
    ...eller annat uppenbart hittepå.
  • SkåneP
    MrsXanadu skrev 2009-07-07 12:56:26 följande:
    R Franklin skrev 2009-07-06 22:36:25 följande:
    Därför att det är så. Har inget behov av fördjupa mig närmare i det hela.
    Bra svar!
  • SkåneP
    Guldrosen skrev 2009-07-07 13:04:06 följande:
    Man får tro på vem eller vad man vill tycker jag. Bara inte tron tar över det sunda förnuftet!
    Ok. Kan du förklara hur tro på, till exempel tomten, inte strider mot det sunda förnuftet?
Svar på tråden Gud vs tomten