• Saskia

Gud vs tomten

Tycker du att tomten är en alldeles utmärkt liknelse till Gud?

Iså fall på vilket sätt är de lika?

• Svar på tråden Gud vs tomten
  • JKnas

Jag som tror på tomten lika mycket som jag tror på gud skulle säga skägget.

• Saskia
    JKnas skrev 2009-06-21 11:30:31 följande:
    Jag som tror på tomten lika mycket som jag tror på gud skulle säga skägget.
    ah, båda har skägg tror du? Och man kan inte tror på dem som har skägg?
  • SkåneP

De har om inte annat det gemensamt att det saknas evidens för deras resp. existens.

Den stora skillnaden (förutom att begreppet gud finns i många fler smaker än begreppet tomte) ligger egentligen inte i resp väsen utan i hur vanligt (och därmed socialt accepterat) det är att tro på endera.

• Saskia
    Saskia skrev 2009-06-21 11:37:32 följande:
    ah, båda har skägg tror du? Och man kan inte tror på dem som har skägg?
    Ursäkta, du har inte sagt att du inte tror på dem faktiskt...
  • JKnas

Nej jag gjorde bara ett litet instick och sa att bara att jag tror på tomten lika mycket som jag tror på gud... och att skägger är väl det enda som gör dem lika. Hänger du med?

• Saskia
    SkåneP skrev 2009-06-21 11:39:09 följande:
    De har om inte annat det gemensamt att det saknas evidens för deras resp. existens.Den stora skillnaden (förutom att begreppet gud finns i många fler smaker än begreppet tomte) ligger egentligen inte i resp väsen utan i hur vanligt (och därmed socialt accepterat) det är att tro på endera.
    Det finns inga vetenskapliga evidens för vare sig Gud eller tomten, nej, det har du helt rätt i.

Vetenskapen sysslar ju inte med existentiella frågor som bekant.
  • Saskia
    JKnas skrev 2009-06-21 11:40:02 följande:
    Nej jag gjorde bara ett litet instick och sa att bara att jag tror på tomten lika mycket som jag tror på gud... och att skägger är väl det enda som gör dem lika. Hänger du med?
    Japp, jag hänger med. (trots att jag inte tror att Gud har skägg)
  • JKnas
    Saskia skrev 2009-06-21 11:44:29 följande:
    Japp, jag hänger med. (trots att jag inte tror att Gud har skägg)
    Är han helrakad och har bröst tror du?
  • Mummyfied

Skillnaden är att man vet hur historien om tomten uppkommit, dvs santa claus (stavning?) som delade ut presenter till barn i tyskland och som vi sedan blandat ihop med de gamla svenska föreställningarna om gårdsvätten som tog hand om gårdens ve och väl och som man skulle belöna med gröt på julaftonskvällen.

Däremot finns det inga "förklaringar" (skulle var de som upplevt mirakel då) till varför en del tror på Gud.

• Saskia
    JKnas skrev 2009-06-21 11:45:39 följande:
    Är han helrakad och har bröst tror du?
    Definitivt är han inte rakad. han är såklart helt naturlig.
Svar på tråden Gud vs tomten