Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

Gud vs tomten

Saskia skrev 2009-06-21 11:37:32 följande:
    ah, båda har skägg tror du? Och man kan inte tror på dem som har skägg?
    Då kommer man få problem om ens chef skaffar skägg. ;D
  • Dorian Ertymexx
    JKnas skrev 2009-06-21 11:40:02 följande:
    Nej jag gjorde bara ett litet instick och sa att bara att jag tror på tomten lika mycket som jag tror på gud... och att skägger är väl det enda som gör dem lika. Hänger du med?
    Det stämmer iofs inte. Det finns fler likheter: Båda anses omniscienta, kunna vara överallt på en gång och belöna godhet/snällhet.

Mer intressant är ju iofs likheten tomten/stålmannen... båda bor på nordpolen och kan flyga i superfart! ;D
  • Dorian Ertymexx
    Violiejolie skrev 2009-06-21 11:50:01 följande:
    Skillnaden är att man vet hur historien om tomten uppkommit, dvs santa claus (stavning?) som delade ut presenter till barn i tyskland och som vi sedan blandat ihop med de gamla svenska föreställningarna om gårdsvätten som tog hand om gårdens ve och väl och som man skulle belöna med gröt på julaftonskvällen.Däremot finns det inga "förklaringar" (skulle var de som upplevt mirakel då) till varför en del tror på Gud.
    Ehm, nej... Sankt Nikolaus levde i anatolien, dvs dagens turkiet på 300-talet. Och han straffade främst elaka barn. ;)
  • Dorian Ertymexx
    Rabelais skrev 2009-06-22 12:19:54 följande:
    Än så länge har det inte begåtts massmord eller startats krig på grund av divergerande åsikter rörande tomtens ursprung och budskap och inte heller har icke-tomtetroende konverterats med svärd, torterats eller förslavats med hänvisning till att de saknar själar. Och vad jag vet har ingen musikstil anklagats för att dyrka antitomten. Möjligen har föräldrar hotat med utebliven tomte om barnen inte lyder men så vitt jag har förstått hamnar barnen i alla fall inte i helvetet om de är upprepat olydiga.
    Ahem... *pekar fint på sweatshops där barn får bygga leksaker till andra, västerländska barn*
  • Dorian Ertymexx
    SkåneP skrev 2009-06-23 09:07:03 följande:
    Grinchen är väl antitomten?
    Nej. Ironiskt nog är tomten själv antitomten. I början straffade han elaka barn snarare än belönade snälla. Tror det är en sådan där dualistisk, gnostisk historia. ;)
  • Dorian Ertymexx
    lokisse skrev 2009-06-23 09:14:42 följande:
    jag har hört att han även slängde in mat till tre fattiga flickor genom fönstret...
    Det må vara. ;)
  • Dorian Ertymexx

Äh, Tomten är Marx hemliga identitet. Långt skägg, ger bort saker, klär sig i rött, besöker rik som fattig... Det är Marx!

• Dorian Ertymexx
    lokisse skrev 2009-06-23 09:19:14 följande:
    hum... det maste funderas över... var marx känd som skorstens klätrare??
    Nej. Men Clark Kent var inte heller känd som flygmeister. ;)
  • Dorian Ertymexx
    SkåneP skrev 2009-06-23 09:20:55 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2009-06-23 09:15:43 följande:
    Njae, den straffande tomte är väl den där Knekt Ruprects som nämnts i tråden.Annars vore det ju också en fin likhet till gud, som ömsom straffar och ömsom kärleksfullt förlåter likt en psykopatisk lägerkommendant med schizofrena drag.
    Haha, precis! Men Tomten började ju på 300-talet med att straffa elaka barn. Det är först senare han började skärpa till sig. ;)
  • Dorian Ertymexx
    Rabelais skrev 2009-06-23 09:54:25 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2009-06-23 09:14:09 följande:
    Hrm... *pekar på Tomtens verkstad på Nordpolen där nissarna jobbar året runt med att tillverka de leksaker som Tomten delar ut*
    Jag säger inte emot, för all del. ;)
Svar på tråden Gud vs tomten