• Anonym

Funderar över mina inre monologer

Jag mår bra, är glad över min familj, trivs på jobbet m.m., men har haft en sväng av depressionsliknande besvär (panikångest) pga att det var fööör mycket hemma, och massa saker att reda ut med min familj (pappa med problem som jag har hållt hemligt) Nu är allt ute och siutationen är mycket bättre. Jag fick stöd av bvc-psykolog och hade ett tag sömntabletter och lugnande, som jag använde när det blev för mycket och inte använt på länge.

Min tanke nu är om mitt sätt att tänka är normalt, nåt folk, kanske främst kvinnor har. Min man säger att han itne alls tänker som jag. han tänker i bilder, stötvisa tankar som lätt försvinner.

Jag däremot tänker i monologer. Jag tänker i hela meningar, som ältas och görs om, ungefär. Har nåt hänt diskuterar jag med mig själv i tanken. Jag säger saker i mitt huvud som jag skulle velat säga högt (framförallt om min barndom, mina föräldrar)

Låter konstigt kanske, men är det någon som förstår? Är det vanligt att psykist stabila kvinnor tänker så här, eller är det en del av min personlighet, något som gör saker besvärliga för mig?

• Svar på tråden Funderar över mina inre monologer
  • Anonym

Tack för ditt svar!
    ...och du bedömer dig vara "frisk"?

• Anonym

jag tänker åxå i monologer. kan vakna ibland om nätterna och föra låånga monologer. anser mig vara helt "frisk". när jag umgås med sambon eller vänner så blir tankarna ju mer spontana, och jag tänker inte på samma sätt som när jag är själv.

• Anonym

Så gör jag också,o jag e *frisk*.
    Tjejer o killar tänker inte på samma vis.
    Tex,åker vi o handlar så tar sambon bara de som behövs just idag.Jag kan gå mellan hyllorna o planera mat för hela veckan.
    *o idag var vitkålen billig,då kan jag göra kåldolmar till helgen.O blir de kål över så kan jag....osv*

E jag arg eller så,så kan jag ha många långa diskussioner med mig själv i huvet.Tur att ingen kan höra ibland*L*

• Anonym

tack för era svar!
    ja, det är nog så att vi är olika. Men samtidigt är min man helt stabil, lugn i sinnet och har inga gamla spöken i skåpet. Tänkte att det kanske var därför han tänker så "korta" tankar, fragment i bilder

• Anonym

Min karl tänker inte längre än näsan växer :)

• Anonym

Tack för era svar! Verkar som om man inte är helt galen i alla fall!

• Anonym

När jag hade för mycket att tänka på, innan jag tog beslut att prata ut med min pappa, så tänkte tänkte och tänkte jag hela tiden. Det var samma veva som vårt andra barn föddes och jag vaknade ofta. Varje gång jag vaknade av henne eller hennes storebror så kickade hjärnan igång, på fullvarv direkt. Som en film. JAg har aldrig haft något annat, inga andra röster, inget mumlande för mig som om jag var i min egen värld utan det är helt enkelt mitt sätt att tänka som är så jobbigt. Skulle vilja vara som min man! Jag måste liksom sysselsätta mig själv i sömn, läsa, se tv, lyssna på talbok, somn ai soffan osv, för annars bara för jag resonemang med mig själv. Nu mår jag ju bra igen, utmattningssyndromen eller vad det nu var, är borta, så nu handlar tankarna om jobbet, förskolan, maten, lekar, utflykter och annat positivt.

Svar på tråden Funderar över mina inre monologer