• MajaMaria79

Funderar över mina inre monologer

Jag tänker också i monologer, ibland väldigt långa sådana.

Jag har varit väldigt sjuk i depression, och min erfarenhet är att när monologerna blir för långa. När saker utanför monologerna inte är intressanta, de stör, då är dte för mycket. Då är det inte friskt längre.

Jag orkade inte med något socialt umgänge, jag tyckte att det störde mina monologer. Jag ville vara ensam och lyssna på dem, trodde att om jag lyssnade tillräckligt länge så skulle jag komma på en lösning/knäcka koden på något vis.

Nu när jag mår bra igen, så vet jag att det är det som är skillnaden iaf för mig. monologer när man mår bra, upptar tid när det finns tid och de kan vara både positiva och negativa. Men de tar inte över hela ens tillvaro, för då är det inte riktigt bra.

Hoppas att du förstod något av min vimsiga text.

• MajaMaria79

Anonym (Jag med!) skrev 2009-06-22 09:57:01 följande:

MajaMaria: -Exakt så är det för mig nu!!! Jag har varit inne i nåt sånt här monolog-läge nu en vecka och det är precis som jag tror att om jag bara tänker klart, funderar lite, till så knäcker jag koden/finner jag lösningen! Och jag blir helt klart irriterad om jag blir störd. Helt knasigt, men jag vet att det hänger ihop med mitt paniksyndrom och den depression jag för en tid sen tillfrisknat från. Jag ser det här som "en rest" från den, som säkert också bleknar snart.Det blir som oro/lite tvångstanke-aktigt, som att tankarna klibbar sig fast.Jag ska börja arbetsträna imorron, så då ska vi se hur det går! Haha!! Jag hoppas på att det blir roligt så att jag får ANNAT att tänka på än den här gojan, meningslösa, improduktiva oron : )
    Åh jag förstår dig så väl. Det är en sådan konstig grej det där. Att om man bara lyssnar tillräckligt länge så ska de där monologerna till slut avslöja något viktigt, som man bara måste veta.
    Man kan bli knasig. Det är ju jättesvårt att fungera som vanligt när man hela tiden måste lyssna aktivt på sina tankar.

Det kan säkert vara en rest från din depression, men håll ett vakande öga så att det inte blir för mycket, eller tar över alldeles.

Jag håller verkligen tummarna för dig att det blir riktigt bra med arbetsträningen. Hoppas att det kan få dig att släppa de sista fragmenten av sjukdomen.

Lycka till!
Svar på tråden Funderar över mina inre monologer