Varför inte student rabtt på sl?!
Ööh, för att det redan är ett lågt pris?
Ööh, för att det redan är ett lågt pris?
Ladyline, det går ju att extrapolera detta resonemang om allt: Varför ska du betala mer av din inkomst procentuellt sett för en liter mjölk? För ett par byxor? För telefonabonnemanget?
Tycker inte att det ska vara skattefinansierat. Då måste ju alla som ALDRIG utnyttjar kollektivtrafiken betala mer. Vari ligger rättvisan i det? Jag cyklar, varför skulle jag vilja betala mer skatt för att andra ska få åka kollektivtrafik gratis t ex. Man få väl ändå betala för de tjänster man utnyttjar.
Och 600kr är faktiskt inte så dyrt med tanke på vad man får för pengarna. Mycket mindre dyrt än i de flesta andra städer. Med det vill jag inte ha sagt att man som student har det särskilt förspänt ekonomiskt och jag kan förstå att det svider med ett månadskort. Men alternativet är banne mig inte rättvist det heller!!
"Och att andra skulle tjäna sämre än studenter (gällande den ekonomiska biten), skulle jag gärna vilja veta vilka de är! "
Öö, menar du mig så har jag aldrig påstått något sådant.
Det som inte var rättvist är att de som inte utnyttjar kollektivtrafiken måste betala mer. De finns faktiskt de som inte har råd med ett kort alls utan måste gå, cykla eller stanna hemma istället. Är det ok att dessa människor ska behöva betala ännu mer?
Sedan tycker faktiskt jag att det är viktigare att folk får gå i skolan och får sjukvård än att folk får åka tunnelbana gratis. Skattepengarna räcker uppenbarligen inte till allt och måste man prioritera så tycker jag att kollektivtrafik hamnar långt ner på listan. Jag betalar gärna skatt för att folk ska kunna få någonstans att bo och få mat för dagen och livsviktiga mediciner om de av någon anledning inte klarar av att betala detta själva. Jag är inte beredd att betala mer skatt för att folk ska åka kollektivtrafik, det är faktiskt en lyxgrej i jämförelse!