• narie24

Varför inte student rabtt på sl?!

Hej hopp!
    Sitter här och funderar. Ska förhoppningsvis börja studera till hösten och penga frågan känns tung.. Och varför har inte Sl följt många andra och infört studentrabatt på sl korten?! Är man student har man ju mindre pengar än en pensionär?!
    Vad tycker ni?!

• Svar på tråden Varför inte student rabtt på sl?!
  • krut larsson

När folk slutar planka kanske SL får råd med ett rabattsystem som inkluderar studenter....en fundering bara.

• Snurrig

Varför rabatt???

Vissa tjänar mindre än studenter med studielån och dom får inga rabatter.
    Jag tycker att studenter har lite väl förspännt. Där jag bor så vill univeristetet att lokaltrafiken ska ha gratisbussar för studenter till olika shoppingställen!!!! HALLÅ!!! Det tycker jag är lite väl att ta i.

• Miss Daisy

Jag tycker verkligen inte att studenter har det lite väl förspänt. har varit ensamstående mamma och student i flera år. Dock har det blivit lite bättre sen jag träffade och flyttade ihop med min pojkvän, men det är ändå jag som försörjer mig själv och mitt barn ensamt. Försök att leva på studielån med barn, nästan omöjligt att göra det även utan barn...
    Och på somrarna om man inte hirrat jobb har man varken rätt till A+kassa eller socialbidrag, men är en andra klassens medborgare...

• nassepånken

Livet som student är långt ifrån fett, men det finns betydligt fler som har det betydligt sämre. Tycker att det är lite överdrivet med fjäskande för studenter ibland, från alla utom csn.

• sisley

Jag klurar på om det inte skulle gå bättre för SL om de förde in rabatt för studenter? Då skulle kanske fler studenter betala för sig? Jag vet många i min skola som inte löser biljett, då de helt enkelt inte har råd att lägga ut 600 kr varje månad.
    Jag har faktiskt ringt till SL och påtalat problemet. De anser dock att de inte kan föra in studentrabatt, då just studenterna är en så stor grupp, vilket skulle betyda, (enligt SL), att de skulle göra en förlust.
    Jag vill avsluta med att säga att det är nästintill omöjligt att klara sig på studielånet idag, ifall nu ngn trodde ngt annat. Det är visserligen ingen mänsklig rättighet att få ta studielån och jag är tacksam att jag överhuvudtaget har den möjligheten. Men en bidragshöjning vore inte helt fel....

• Miss Daisy

Det kanske det är om man bor i en ort där allt är billigt. men som ensamstående med barn i Sthlm, med de priser på lägenheter som finns här så hamnar man långt under existensminimum. Och alla andra, vare sig de är yrkesarbetande eller inte har ivarje fall rätt att söka socialbidrag. Har man dessutom barn kan det vara svårt att jobba extra. Men, men, nu är jag strax klar med min utbildning och kan se framemot en relativt hög lön och ett jobb jag trivs med. Det har definitivt varit värt mödan.
    Jag tycker inte alls det är överdrivet fjäskande för studenter. Allt jag har kostat hittills kommer jag dessutom betalar igen flera ggr om i skatt, studenter är en ren investering i samhället.

• narie24

Precis, har man en hyra på fyra fem tusen räcker inte 6900 speciellt långt. Varje rabatt tar jag emot med glädje! Jag har hållt på och sparat pengar länge nu för att kunna ha råd att börja plugga och kanske någon gång kunna unna sig något...
    fast det är ju klart, det är många därute som har det betydligt tajtare...

• MHN

Nu är det så att SL:s kort är ca hälften skattesubventionerade och hälften betalar man själv. Rättvisst va? Så det är andra som är med och betalar andra delen av ditt busskort. Dessutom om man tittar på vad man får för pengarna om man uttnyttjar kortet så är det inte så dumt. Det som är mindre bra att det är dyrt att åka kortare sträckor med kuponger. Dessutom tycker jag att studera har man ju valt själv och att ev. bilda familj samtidigt. Man kan prioritera...kanske inte behöver köpa de där kläderna, eller köpa studieböcker begagnat. Jag själv har studerat och vet hur det är och vad man har i studiebidrag. Dessutom kan man jobba extra om man hinner.

• Signatur

Ööh, för att det redan är ett lågt pris?

• JosefinU

Stockholm är ganska extremt dyrt, allmänt sett, för studenter. Jag tycker det är hemskt att studenter tvingas jobba en massa, parallellt med studierna (hade jag aldrig klarat när jag studerade, då jag hade schemalagt nästan 8-5 varje dag). Bostadssituationen är väl det största problemet. Svindyrt! Och sen har studiemedlen knappt gått uppnågra kronor sen jag började: 1995!! Är det logiskt?!

Jag tycker att studier är nåt man ska premiera, fast jag tycker nog inte att det skulle behöva vara studentrabatt på SL. Det är snarare resten av studenternas situationer som det borde göras nåt åt, särskilt i stockholm. Men det är ju inte så lätt direkt...

Plankningen borde helt klart vara ett stort problem för SL. Tycker det är verkligen illa att göra det. Ni känner väl till planka.nu? Delar INTE deras uppfattning! Det finns andra sätt man skulle kunna framföra sin kritik på än att göra så de som vill göra rätt för sig, istället för att fuska sig fram i livet, får betala mer istället! Klart jag också vill att allt ska vara gratis! Men ska jag välja att sno från folk och bete mig uselt bara som en protest mot att allt inte är gratis?! Och är det ok bara för att det är "organiserat" uselt beteende?!

MHN:
    Jag tycker jag faktiskt inte att det ska behöva vara så att om man studerar så ska man "inte kunna" bilda familj eller skaffa barn. Ska man behöva välja: barn eller utbildning? Nej usch och fy. Studier är ändå en form av "jobb", och en del väljer att utbilda sig länge, en del inte. Och nog ska väl ens jobb inte behöva sätta käppar i hjulet för att ha ett liv (som för en del innebär: familj)? Det här var lite intressant, det här med studier och familj. Kanske borde starta en tråd om det? Kanske finns redan?

Oj, det blev många olika saker i ett inlägg

Svar på tråden Varför inte student rabtt på sl?!