Inlägg från: JosefinU |Visa alla inlägg
  • JosefinU

Varför inte student rabtt på sl?!

Stockholm är ganska extremt dyrt, allmänt sett, för studenter. Jag tycker det är hemskt att studenter tvingas jobba en massa, parallellt med studierna (hade jag aldrig klarat när jag studerade, då jag hade schemalagt nästan 8-5 varje dag). Bostadssituationen är väl det största problemet. Svindyrt! Och sen har studiemedlen knappt gått uppnågra kronor sen jag började: 1995!! Är det logiskt?!

Jag tycker att studier är nåt man ska premiera, fast jag tycker nog inte att det skulle behöva vara studentrabatt på SL. Det är snarare resten av studenternas situationer som det borde göras nåt åt, särskilt i stockholm. Men det är ju inte så lätt direkt...

Plankningen borde helt klart vara ett stort problem för SL. Tycker det är verkligen illa att göra det. Ni känner väl till planka.nu? Delar INTE deras uppfattning! Det finns andra sätt man skulle kunna framföra sin kritik på än att göra så de som vill göra rätt för sig, istället för att fuska sig fram i livet, får betala mer istället! Klart jag också vill att allt ska vara gratis! Men ska jag välja att sno från folk och bete mig uselt bara som en protest mot att allt inte är gratis?! Och är det ok bara för att det är "organiserat" uselt beteende?!

MHN:
    Jag tycker jag faktiskt inte att det ska behöva vara så att om man studerar så ska man "inte kunna" bilda familj eller skaffa barn. Ska man behöva välja: barn eller utbildning? Nej usch och fy. Studier är ändå en form av "jobb", och en del väljer att utbilda sig länge, en del inte. Och nog ska väl ens jobb inte behöva sätta käppar i hjulet för att ha ett liv (som för en del innebär: familj)? Det här var lite intressant, det här med studier och familj. Kanske borde starta en tråd om det? Kanske finns redan?

Oj, det blev många olika saker i ett inlägg

• JosefinU

Ok, läste mitt inlägg en gång till. Jag förstår att plankarna inte menar att det ska vara "gratis" verkligen utan att det ska skattefinansieras. Men ni förstod vad jag försökte säga ändå va? Min poäng?

• JosefinU

Jag skulle aldrig planka hos SL, inte heller ladda ner från nätet. Jag kan inte leva med att andra får sota för mitt beteende. Även om jag nu inte vet exakt vem som, och när, som slutligen får "betala" för mig, eller hur mycket pengar de har eller inte har. Allting har ju en verkan nånstans.

Däremot tycker jag (som jag sa förut) att studenterna har det alldeles för dåligt, i Stockholm iaf. De har för lite pengar att leva på när allt som är ett absolut måste, är betalt. DET är nåt som borde ändras! På andra ställen i landet vet jag inte riktigt hur det är.

Jag skulle kunna tänka mig se större del av SL skattesubvensionerat, OM det nu fanns möjlighet till det. Men då måste jag också säga att jag tycker att det finns andra saker som borde prioriteras högre och tas itu med, först. Sjukvården och skolan (som knappt längre är nån skola att tala om! ) ex, är viktigare.

• JosefinU

Hyrorna kan ju vara groteska i Stockholm! Där är en STOR bov i ekonomin hos studenterna. Det är en otrolig skillnad om man (en person) har en hyra på 2000/mån eller 4500/månad!!! Det kan vara hela skillnaden för om man tycker sig "ha det bra" eller lever på existensminimum. Även för en liten skrubb nånstans, som t.o.m kan liggga långt ut, så kan man få betala massor. Det ÄR inte lätt att bara välja ett mer ekonomiskt alternativ. Och man måste ju ha tak över huvet nånstans. Man kan annars ex bo i Eskilstuna och pendla varje dag. Men även det kostar skjortan, totalt sett, för månadskortet för tåget (för en student) är svindyrt.

Svar på tråden Varför inte student rabtt på sl?!