Inlägg från: morotsland |Visa alla inlägg
  • morotsland

Varför inte student rabtt på sl?!

Jag gillar planka.nu. Precis som att jag gillar att ladda ner musik från nätet eftersom jag inte har råd att köpa skivor. 600 kr är nästan 10% av min månadsinkomst. När räkningarna är betalda och studielitteratur köpt (och ja, jag köper självklart begagnat) så är det nästan ingenting kvar. Så vad pratar du om för prioriteringar MHN? Nya kläder köper jag nästan aldrig. Vissa månader står valet helt enkelt mellan mat och SL-kort. Och jag tänker då inte skämmas för att jag väljer mat.

Låt kollektivtrafiken vara gratis (tänk vad mycket samhället skulle spara, alla pengar som går till att bygga spärrar, trycka kort, kontrollera m.m) och dra allt på skatten. Då blir det en rättvis betalning också. Varför ska jag betala 10% när nån som tjänar 25000/månaden bara betalar drygt 3%?

• morotsland

Precis. Man får komma överens om vad som är viktigt i samhället och betala det gemensamt. Dit hör att kunna åka till jobb/skola tycker jag. Dessutom: på de ställen där man har gratis kollektivtrafik (finns kommuner i Sverige och större städer i europa) har det gått med plus! För all administration man slipper, kort, spärrar etc. Och bra för miljön och trafiksäkerheten är det ju också!

• morotsland

Jag förstår inte resonemanget "men då får du avstå från saker". Vad ska man avstå ifrån? Hyra, el, kurslitteratur? Ibland har man helt enkelt inte råd att köpa kort, så enkelt är det. Och likadant med musik. Skivor är ruskigt dyrt och det är bara att inse att skivbolagen har spelat ut sin roll, den nya tekniken är här för att stanna. Precis som radion en gång i tiden sågs som ett hot för att den spred musik gratis hotas konservativa krafter idag av internets möjligheter. Se istället till teknikens goda möjligheter, att sprida och demokratisera tillgången på musik/film/information!

• morotsland

Klart man har tid att jobba extra. Däremot är det väldigt svårt att få jobb, särskilt jobb som fungerar ihop med studier. Vissa månader klarar man sig bra och kan lyxa till med ett SL-kort och ibland funkar det inte. Juni t.ex. funkar sällan, man får bara 3000 av cns och även om man lyckats få sommarjobb kommer lönen inte förrän i augusti. Så då får det bli till att planka.
    Att plugga ska inte vara en klassfråga. Så är det tyvärr idag i viss utsträckning och det måste motarbetas. Även de som inte har rika föräldrar att låna pengar av etc måste kunna utbilda sig.

Och MHN, det handlar inte om "ta för sig på andras bekostnad". Jag har jobbat i flera år och betalat skatt och efter min utbildning kommer jag jobba ännu mer och bidra till det gemensamma. Det handlar bara om att man i olika perioder av livet bidrar och behöver mer eller mindre och att vi alla efter förmåga ska hjälpas åt för att skapa ett samhälle där alla har det bra.

Svar på tråden Varför inte student rabtt på sl?!