Inlägg från: Molnet |Visa alla inlägg
  • Molnet

Varför inte student rabtt på sl?!

Jag håller helt med Ladyline.

Jamen, vaddå man ska betala för det tjänster man utnyttjar!? Jag betalar skatt för att andra ska få sjukvård, gå i skola, få socialbidrag, bostadsbidrag, barnomsorg osv fast jag själv inte nyttjar dessa delar av systemet. För mig är det självklart, vad menar du, att alla ska betala för precis det de utnyttjar?

Och att andra skulle tjäna sämre än studenter (gällande den ekonomiska biten), skulle jag gärna vilja veta vilka de är!

• Molnet

LillaSnigel

tror nog att du är ute och cyklar för så länge jag har pluggat (5 år) har det aldrig funnits någon sl-rabatt för oss studenter, tyvärr!

• Molnet

Signatur
    Nix, jag menade inte att du skrev det där om att många tjänar sämre än studenter. Någon annan skrev det och jag skulle gärna vilja veta vilka som tjänar sämre än 6.500/månad, ja alltså borsett från deltidare och pensionärer.

Du skrev:
    "Det som inte var rättvist är att de som inte utnyttjar kollektivtrafiken måste betala mer. De finns faktiskt de som inte har råd med ett kort alls utan måste gå, cykla eller stanna hemma istället. Är det ok att dessa människor ska behöva betala ännu mer?"

Fast om kollektivtrafiken blev gratis så skulle de kunna utnyttja den också. Jag är säker på att de hellre betalar 0,01% mer i skatt (eller vad det nu blir) per månad än 600-700 kr.

Flera exempel på saker vi betalar skatt för och inte får något för: kungahuset och epanaget, flygbolaget sas. Varför inte betala för kollektivtrafiken istället/också?
    Eller kungahuset? Jag vill inte betala en massa ska

• Molnet

upps ta bort min sista rad, lite upprepning...

• Molnet

En enkelbiljett kostar här 45 kr, det är inte rimligt tycker jag att tvinga folk att köpa kort för 600 (snart 700)kr. För det är ju det man är, tvungen att köpa ett månadsmärke eftersom man "tjänar" mer på det än att åka för 90 kr t/r. Vansinnigt!

• Molnet

penapöna

för mig som (tidigare ensamboende) hade en hyra på nästan fem tusen och var 600 kr en hel förmögenhet och jag vet att jag inte är ensam.
    Har en kompis som bor i nybyggd studentlägenhet (30 kvm) för 4700/månad. Det går liksom inte logiskt ihop att man ska ha råd med sl kort när hyran, elen och telefonen är betald.
    600 kr var för mig min månatliga matbudget när jag pluggade. Ibland hade jag inte ens råd att köpa kursböckerna.
    Och glöm inte en sak, att det faktiskt är billigare och mer ekonomiskt att vara sammanboende!
    Jag blir faktiskt irriterad när folk menar att 6500/månad inte är så farligt lite! Vad är det för fel att ge studenter lite rabatt?

Svar på tråden Varför inte student rabtt på sl?!