• MHN

Varför inte student rabtt på sl?!

Nu är det så att SL:s kort är ca hälften skattesubventionerade och hälften betalar man själv. Rättvisst va? Så det är andra som är med och betalar andra delen av ditt busskort. Dessutom om man tittar på vad man får för pengarna om man uttnyttjar kortet så är det inte så dumt. Det som är mindre bra att det är dyrt att åka kortare sträckor med kuponger. Dessutom tycker jag att studera har man ju valt själv och att ev. bilda familj samtidigt. Man kan prioritera...kanske inte behöver köpa de där kläderna, eller köpa studieböcker begagnat. Jag själv har studerat och vet hur det är och vad man har i studiebidrag. Dessutom kan man jobba extra om man hinner.

• MHN

Orkar inte kommnentera allt som inte har med att göra varför SL inte ha rabatt för studenter.

Javisst kan studenter ha det knapert ...men det vet man väl förhoppningsvis innan man börjar studera. Går utmärkt att vänta med barn, om man vill det till dess man pluggat klart. Märkligt att en del har tid med barn, men inte jobba extra? Förhoppningsvis får du en hyfsad ink efter studierna och kan då unna dig. Om nu hyrorna är så höra så är det väl inte SL:s problem utan det finns ju bostadsbidrag...det är ju staten och/eller staden som ansvarar för hyror och bostadsbidrag. SL ska koncentrera sig på att trafiken funkar och ta ut rättvisa avgifter för det. Dessutom se till att alla plankare åker dit.

Börjar tröttna på detta ta för sig samhälle på andras bekostnad, så nu är det dags att skaffa körkort och bil...så vet jag vad jag får och slipper alla plankare och annat stök på t-banan.

• MHN

Jag tycker att det ät att ta sig för andras bekostnad att planka på t-banan. Jag går inte in en affär och stjäl om jag inte har mat. Det handlar om priorteringar. Samtidigt om man har det tufft så är det csn som ska höja lånedelen eller så får man gå till soc (vet att de kan vara tuffa) eller låna av ngn vän, familj. jag har vänner som avstår från att resa om de inte har råd. Det är inte SL och landstingets skattebetalare som ska stå för att studenter har det taskigt i sthlm. Om många plankar så kommer priserna att höjas igen och det vill väl igen. Idag är plankningen så utbredd och de som gör det...gör det inte ens snyggt. Jag har också pluggat och jobbat och vill till varje pris göra rätt för mig oavsett period i mitt liv och samtidigt styra över det själv och nu är det dags att sluta åka kommunalt och ta ett körkort och köpa en bil. Det är ju väldigt bra för miljön, men står man inte ut med plankare, skräp och annat skit i t-banan...så finns inget annat val och ännu värre lär det bli när trägselsaktterna införs, men det är en annan fråga.

Svar på tråden Varför inte student rabtt på sl?!