• Anonym (telly)

problem med grannen :( (långt)

Jag har stora problem med min granne, och jag vet inte riktigt vad jag ska ta mig till. Jag har själv bott här i tre år, och grannen flyttade in för 1½ år sedan. Och förra sommaren (när hon bott här ett halvår) började helvetet! Hon ringde på hos mig kl 2230 på en vardag kväll och skäller på mig för att jag röker på balkongen, och att det börjar klia i hennes hals för att jag röker (samt att hon inte kunde stå utanför min ytterdörr för det stinker rök (jag röker ute på balkongen, året om) och ja vi dividerade fram och tillbaka i ca en halvtimme utan att komma fram till något egentligen, men hon skulle iallafall ringa bostadsgästförening och klaga. Dagen efter hade jag tre vänner över, och vi satt ute på balkongen och fikade (jag hade fyllt år) när hon kommer hem och stannar nedanför min balkong och börjar tjaffsa om att jag röker, och skäller ut mig och mina vänner. (Och då kliade det inte i halsen, utan hon började hosta av röklukt)
    Efter det var det relativt lugnt ett tag men i Augusti förra året började hon skrika på mig, och var inga trevligheter (jag var bla. bland annat "ett trögt jävla äckel", och jag psykade henne) och jag ringde brf och tog upp problemet,och jag skulle avvakta sa han, det gick två dagar efter det så hade jag en kompis över och vi satt ute och jag tog en cigg, då börjar hon skrika på mig igen, sen blir det tyst och efter en stund öser hon ner hinkvis med skurvatten på min balkong!! Utemöbler,dynor, parasoll blev allt helt förstört Jag ringde brf dagen efter och sen dess har det varit lugnt, tills igår..

Satt ute för första gången på dagen (kl 20.00) och hon började tjaffsa, och sen hämtar hon en flaska rengöringsmedel och börjar spruta ner på min balkong. Sen går det ett tag och jag är inne i köket och hör hur det rasslar i brevinkastet, och så ringer det på dörren, jag går för att öppna, då är det ingen där, bara en lapp om hur mycket jag stinker och "kan du sluta röka!!!!"

Jag förstår mycket väl att det här är ett problem, och jag hade väl inte varit omöjlig att kompromissa med, om det inte varit för att hon på en gång hoppar mig på och sedan allt annat hon gjort. Men nu vet jag inte alls vad jag ska göra. Jag står ju inte ut med att hon står och skriker och kastar ner skurvatten/rengöringsmedel på min balkong och förstör allt jag har där.

Någon som har några tips?

• Svar på tråden problem med grannen :( (långt)
  • Airlee

Vilken galning. Jag skulle ha polisanmält henne för skadegörelse om jag var du. Om det nu är så att det är tillåtet att röka på balkongerna, vilket jag tolkar det som, så tycker jag att du ska be någon från föreningen förklara detta för henne och att hon inte kan bete sig som hon gör.

• Anonym

Sluta röka så är ju problemet löst...

• Anonym
    Anonym skrev 2009-06-22 05:26:59 följande:
    Ja, eller så kan man diskutera som vuxna människor istället för att bete sig som en barnrumpa..
  • LyckligtSlut
    Anonym skrev 2009-06-22 05:26:59 följande:
    Men vad dumt! Förstår själv också att folk kan irritera sig på grannens ciggrök, men inte kan man vandalisera och hota för den sakens skull!

TS, fortsätt ta upp det med hyresvärden. Tycker t o m att du ska anmäla henne för att hon trakasserar dig.
  • Aros

Skulle själv inte gilla om grannen rökte så jag fick in röken hos mig (avskyr rök trots att jag själv rökte i 13 år innan jag slutade), men att förstöra din egendom och stå och skrika på dig är verkligen att gå för långt. Du borde ha anmält henne för skadegörelse när det skedde, gör det om det händer igen. Och att spruta ner rengöringsmedel är inte heller ok, vem vet hur giftiga dem är? Finns ju risk att du antingen andas in det eller får det i t ex kaffet. Ligg på hårt tillbaka och anmäl henne till brf och polisen om hon fortsätter.

Stolt mamma till Agaton (2004) och Ludvig (2008)
  • hmcc

Jag kan inte förstå att det är lagligt att röka på balkonger...

Jag hade också blivit vansinning.

• trettioplus

Det hjälper inte att du sansat berättar för henne att du har laglig rätt att röka på din balkong?

• Hillbillie

Jag kan också förstå att en icke-rökare tycker det är skitjobbigt med rök...MEN man kan ju inte bete sig hur som helst! Om man verkligen inte klarar av rök, så får man ju ordna sitt boende på annat sätt än i lägenhet där man tvingas bo nära grannar, så länge det är tillåtet att röka i sin bostad. Man VET ju att det finns rökare här och var, och då måste man finna sig i det. Annars får man bosätta sig i nån allergilägenhet eller skaffa ett litet hus utan grannar.

Och hon har ju själv bosatt sig där efter dig, och då hade hon ju kunnat kolla upp saken innan hon tog bostaden, om det var så viktigt.

Förutsatt att det är tillåtet att röka på balkongen, så kan du ju polisanmäla henne också.

• olympia71

varför röker du på balkongen? jag kanske tar helt fel men jag förmodar att det har att göra med att du inte vill ha röklukten inomhus? men har hon då ett fönster eller balkongdörren öppen, alternativt sitter och tar det lugnt på sin balkong, så får hon röklukten...
    alltså, hon är ju helt ute och cyklar när det gäller att hantera problemet. men grundproblemet har hon min fulla förståelse för!

• Anonym
    olympia71 skrev 2009-06-22 10:27:03 följande:
    varför röker du på balkongen? jag kanske tar helt fel men jag förmodar att det har att göra med att du inte vill ha röklukten inomhus? men har hon då ett fönster eller balkongdörren öppen, alternativt sitter och tar det lugnt på sin balkong, så får hon röklukten... alltså, hon är ju helt ute och cyklar när det gäller att hantera problemet. men grundproblemet har hon min fulla förståelse för!
    Hur ska hon lösa det då, tycker du?
    "Sluta röka"? Hon kanske inte vill det. Sen är det inte "bara" att sluta heller. Nikotin är en drog och hon är beroende.

Är själv f.d rökare och kan bli irriterad på röklukt ibland, men det är ju fan bara att gilla läget..eller flytta! Det finns ju liksom ingen vettig lösning. Klart som fan att folk har rätt o göra vad dom vill på SIN balkong.

Grannen är dock helt galen. Kanske går att polisanmäla? Förstörande av egendom, typ? Är ju inte helt normalt. Själv hade jag kissat i hennes brevinkast eller nåt annat moget.
Svar på tråden problem med grannen :( (långt)