• Anonym

vill inte jobba där längre! hjälp tack!

Har börjat sommarvikarie på ett äldreboende...ett litet sådant där det känns att man går på varandra..

jag är ganska ny inom äldreomsorgen.
    chefen hade lovat mig delegering och ringt mig o pratat in på mobilen att jag kunde välja mellan två datum. så jag ringde upp henne och sa vilket datum jag ville ha. då plötlsigt säger hon till mig att jag är gränsfall för att lära mig delegering och att det kanske är bättre om vi struntar i det??

jag börjar ju självklart fundera på om det är något fel jag har gjort på jobbet, att de andra baktalat mig eller dylikt. har jag vart för frågvis på jobbet??

jag känner just nu att jag inte vill tillbaka dit igen, självkänslan är knäckt.
    det är ett ställe med mycket kvinnor och det är redan mycket skitsnack om varandra så de kanske sagt något om mig till chefen.

och nu kommer det säkert börjat snackas om varför jag inte fick delegering.

snurrigt inlägg, jag vet... känner mig bara rädd och ledsen just nu.
    jag har bara försökt göra allt rätt på jobbet, men jag måste ju ha gjort ngt fel...uppenbarligen, imed att jag först skall få delegering och sen plötsligt inte.

• Svar på tråden vill inte jobba där längre! hjälp tack!
  • Syster C

Hej!

Delegering av vad? måste jag fråga först. Ska du få delegering på att ge medicin / insulin/ sondmata? Min tanke om det är något av de ovanstående är att chefen kanske menar att du inte har nog mycket kunskap/utbildning/erfarenhet för att kunna bli delegerad dessa uppgifter?

Förstår att du automatiskt tänker att det måste bero på dig som person eller något du gjort, men så behöver det ju inte alls vara.
    Självklart ska du gå till jobbet, rakryggad och oberörd och sen ta och fråga din chef så fort du får chansen vad hon menade med att du var "gränsfall". Du ska absolut få en motivering!

Hejja dig! Och glöm inte berätta vad som händer!

• Anonym

delegering gör alla som börjar där, har inget med utbildning att göra..
    delegering är att ge medicin till dom. men alla mediciner på vårat jobb är portionsförpackade och namn och rumsnummer på så det är ju bara öppna en påse och ge medicinen till dm, svårare än så är det ju inte.

det jag tänker på är ju att jag FÖRST blev lovad och sen bara vänder chefen och säger nej..man undrar ju självklart varför?
    hade ju vart en helt annan grej om chefen sagt nej från början, då hade jag ju tagit det på ett annat sätt.

• lena86

delegering får det bara göra om man anses ha komptens inom det området.. och kan sina arbetsuppgifter väl... efter somdu är ny kanske hon är osäker om du klarar de.. sen spelar det ingen roll om de dosserat i påsar...
    Hon kanske vill att du skall kunna allt om de boende och så innan hon ger en delegering...

• Anonym

men varför blev jag lovad veckan innan och hon tom tog upp två datum som jag kunde gå kursen och sen när jag ringde henne och sa "ja det datumen vill jag ha utbildningen" så säger hon att jag är gränsfall.!

• lena86
    Anonym skrev 2009-06-22 06:36:50 följande:
    men varför blev jag lovad veckan innan och hon tom tog upp två datum som jag kunde gå kursen och sen när jag ringde henne och sa "ja det datumen vill jag ha utbildningen" så säger hon att jag är gränsfall.!
    ja du de enda rätta svaret du kan få de är ju att frågesätta henne .. varför man är ett gränsfall och så..
  • drömmaromsmått

Jag fick delegering efter ett halvår på min förra arbetsplats när sjuksköterskan ansett att jag var mogen till det, sedan när jag gick vidare till hemtjänsten så var jag tvungen att ha delegering, så där fick jag direkt men då hade jag redan arbetat inom vården i 3,5 år.
    I hemvården är det mycket enklare än på boenden, det är jätte lätt hänt att det blir fel.

En gång då jag var vikarie på rad och hade gått ett bra tag, så hade vi en vikarie som fick delegation och jag var den enda som arbetade som var van vid avdelningen, det var i början och jag fick en tillfällig delegation, så säger hon att hon har gett dagny och svante medicin, fine tänkte jag och fortsatte med de andra, på eftermiddagen när det var dags för nästa medicin så upptäcker jag att de här personerna inte alls har fått sin medicin.

jag hade ju liksom inte tid att springa efter henne och kolla, vi var två på tre avdelning där det skulle vara fem som jobbade, dagen efter frågade skk om jag ville ta delegering igen och jag sa att ska jag ha det så ska jag ha det själv!
    Hon vart förbannad (vikarien) och gick på om att hon hade minnsan jobbat i vården så länge och så ger de mig delegeringen, jag som var nyutspottad från gymnasiet, men det var ju inte mycket att fundera på eftersom jag kände alla på avdelningen och kunde deras mediciner osv.

• Anonym

men det är verkligen ingen som förstår mig?
    varför ändrade sig chefen från ena veckan till den andra? jag MÅSTE ju ha gjort något fel på arbetsplatsen eller att de andra pratat om mig till chefen?

• Anonym

förstår vad jag menar, skulle jag skriva.

• Puls

Nej du Måste inte alls gjort något fel.
    Utgå inte ifrån det, det kan lika gärna vara din chef som inte tänkt ordentligt från början.
    Men eftersom det här gnager dig, tycker jag absolut du ska fråga henne, så du får det ur världen.
    Synd att låta såna där känslor hänga med, som du skrev, inte bra för självförtroendet.

• Anonym

hade sån ångest igår, grät hela kvällen. känner mig så vemodig att börja jobba där igen. får ont i magen.

• Anonym

Kan det vara så att du har så kort vik att de inte anser det lönt att ge dig en delegering?

• nenwood

Har jobbat på äldreboende på somrarna när jag pluggade, hade inte delegering första året men fick det sedan. Tror de vill ha lite koll på en - det är nog inte något personligt utan snarare en säkerhetsgrej, de sätter rätt starka mediciner i händerna på dig och vill nog bara vara hundra på det. Hur länge har du jobbat där?

Även om medicinen ligger portionsförpackad så finns det faktiskt rötägg (jag har alltså hört talas om detta) som skiter i att ge en del av medicinen om vårdtagaren inte vill ta, de tappar kanske medicinen och ringer inte ssk etc etc.. Så det finns många ggr som de nog ångrar att de gett ut delegeringen så du ska se att de bara vill vara säkra.
    Har du pratat med dem och frågat?

Lycka till i vilket fall, äldreboendejobb är ett tungt jobb och väldigt ouppskattat (i min mening ska de som arbetar där ha betydligt bättre lön för de gör ett hästjobb) men kommer ihåg de somrar jag arbetat på äldreboende som härliga. Jobbiga ibland ja, men vad man får mycket tillbaka av att ge ett leende till ngn som inte har några anhöriga och bara väntar..

• Anonym

Var glad att du inte behöver ta ansvar för mediciner redan nu. Jag har jobbat inom äldrevården i 5-6 år och på min nya arbetsplats fick jag vänta ett tag innan jag fick delegering av medicin och insulin. Det är viktigt att lära känna alla innan man ger sig på att ge mediciner. Det kan tyckas vara lätt men det är ett stort ansvar man har!

• sasssyy

Det kan vara så att de har fått höra från högre ledning att det bara behövs typ 1-2 st på varje skift som har delegering och för att spara pengar måste skippa att ALLA har det, det hände på det jobbet jag hade inom vården.

Då väljer man helt enkelt ut dem som har jobbat mest tidigare.
    Om du är rätt ny inom vården så är det då inte konstigt att du får stå tillbaka.

De där kurserna för delegering kostar en del pengar för arbetsgivaren och det är strikta tider nu.
    Tror inte du ska lägga så mycket personligt i det hela, det händer alltid sånna här saker oavsett vilket arbete man har, man blir "lovad" saker och ting som sen ändras, i 99% av fallen skulle jag lätt säga att det är pga ekonomin.

Det rör garanterat inte dig personligen.

HADE det varit att du gjort något fel på jobbet så har hon skyldighet att ta upp det med dig direkt, någon som tabbar sig på ett jobb inom vården är ingen höjdare och måste lösas direkt.
    Har du gjort några allvarliga fel ska ju en avvikelserapport skrivas och om det inte gjorts och du kallats in för möte ang den (på en del ställen görs inget åt dem ändå iofs) så har du INGET att oroa dig för.

Sommarvikarier får sällan delegation om de inte är mitt uppe i utbildning eller ska ha längre vik, just pga ekonomin som ligger i det hela.

På ett skift jag jobbade var det bara jag av 5 st personal som hade delegation, vilket var väldigt underligt eftersom jag inte har någon som helst vårdutb. och nästan ingen erfarenhet (4 veckor för 13 år sedan) men chefen satte ålder och livserfarenhet före där, eftersom mina kollegor var 18-22 år gamla..så sånna saker beror så mycket på hur planeringen ligger, vilka som redan har delegation och hur mycket pengar som finns.

Svar på tråden vill inte jobba där längre! hjälp tack!