• Svea09

Skorv

Min lilla dotter har så mycke skorv på huvudet. Är det någon som har något tips på hur man får bort de lättast?
    Eller ska man helt låta bli de?

Tacksam för svar

• Svar på tråden Skorv
  • Wild And Crazy

Salicylsyrevaselin finns receptfritt på apoteket. Har på över natten. Kammar igenom det lilla hår min flicka har. Sen tar en tvättlapp med lite tvål för att få bort fettet :) SKORVFRI!

• Svea09
    EricaEkerå skrev 2009-06-22 12:06:42 följande:
    Salicylsyrevaselin finns receptfritt på apoteket. Har på över natten. Kammar igenom det lilla hår min flicka har. Sen tar en tvättlapp med lite tvål för att få bort fettet :) SKORVFRI!
    Jaha, okej.. Är det någon speciell kam man köper oxå?
  • Wild And Crazy
    Svea09 skrev 2009-06-22 12:08:08 följande:
    Jaha, okej.. Är det någon speciell kam man köper oxå?
    Jag hade en vanlig kam med täta tänder, men det behövdes knappt för det gick bort när jag svättade bort fettet :)
  • Jess69

Om du har barnolja hemma så funkar det oxo kanonbra.
    Bara att smörja och massera in i skorven...ganska mycket, så kladdigt blir det...på med en mössa över natten...sen är det bara att kamma ur med vanlig kam dagen
    efter och tvätta ur håret med lite schampo.
    Funkade klockrent för oss

• La Lola

Här kör vi med Borago-salvan.
    Mycket bättre än olja och den där andra salvan tycker jag!

Nackdelen; det luktar apa om salvan!

*mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • Salamina

Jag har precis börjat med Borago, ser redan förbättring på 3 dagar.
    Min tjej får tyvärr i ansiktet också. Boragon ska enligt företaget som säljer salvan, förhindra att skorven kommer tillbaka. Men man ska fortsätta använda den ett par gånger i veckan då.
    LaLola: har skorven hållt sej borta på dina barn, efter du började med borago istället?

Mamma till Sibelle
  • bambilina

Vi använde Borago. Eftersom den luktar så illa så smörjde jag in ett tjockt lager på kvällen så fick det sjunka in under natten och då luktade det inte så mycket!

Men pluttens skorv är borta nu när jag har slutat amma!

bambi.blogg.se

• La Lola
    Salamina skrev 2009-06-22 14:10:20 följande:
    Jag har precis börjat med Borago, ser redan förbättring på 3 dagar. Min tjej får tyvärr i ansiktet också. Boragon ska enligt företaget som säljer salvan, förhindra att skorven kommer tillbaka. Men man ska fortsätta använda den ett par gånger i veckan då. LaLola: har skorven hållt sej borta på dina barn, efter du började med borago istället?
    Det skulle den nog göra om jag inte slarvade med användandet.
    Men jag ser iaf att det minskar helt klart!
    *mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • Salamina
    La Lola skrev 2009-06-22 14:33:55 följande:
    Det skulle den nog göra om jag inte slarvade med användandet. Men jag ser iaf att det minskar helt klart!
    {#lang_emotions_laughing}
    Mamma till Sibelle
  • DaVinci

Min tjejkompis som har barn sa att när man tar bort skorv så tappar bebisarna håret. Stämmer det? Om det inte stämmer så sa hon säkert det för att min flicka har så långt hår och hon är avundsjuk

Svar på tråden Skorv