Skorv
Min lilla dotter har så mycke skorv på huvudet. Är det någon som har något tips på hur man får bort de lättast?
Eller ska man helt låta bli de?
Tacksam för svar
Min lilla dotter har så mycke skorv på huvudet. Är det någon som har något tips på hur man får bort de lättast?
Eller ska man helt låta bli de?
Tacksam för svar
Jag börjar fundera på om min tvååring har fått skorv nu. Kan de få det??? Det konstiga är att det är brunt. Jag har ingen erfarenhet av det här sen tidigare så jag vet inte om det är det eller om det kan vara något annat men det går ju att pilla bort och känns nästan lite fett fast som flagor. Vet ni?
Ja här har vi inte problem med för mycket hår. Min tvååring har ungefär lika mycket hår som en nyfödd
Jag tänkte att skorvet kanske hade blivit färgat av solen men jag har verkligen ingen aning om det kan bli det eller inte. Orkar inte gå och kolla det för jag tror inte att det är något farligt och nästa BVC-besök är ju först om ett år men hon kan kanske följa med syrran på 4-års kollen om det inte försvinner. Jag tror inte att det kliar på henne, hon säger iaf inget om det men hon gillar inte när jag pillar på det så jag undrar hur jag skulle kunna ge henne en oljekur.
Tips från frisör - lös upp ett par treo brustabletter i lite vatten, pensla på hårbotten, låt sitta en stund, skölj av.
Har fungerat sådär hos oss, minskat och tillfäligt blivit bättre, dock behövt upprepas. Fördelen är att det inte blir så fett i dotterns långa hår som apotekets krämer.
Ni som provat krämerna - hur fett blir det i håret - skulle ni säga att det är "enkelt" att skölja ur krämresterna ur håret på en "vägra-tvätta-håret-tjej"?
Om man säger så här, jag använder Borago och är glad att Sibelle inte har så mycket hår på huvet än.....
Det torkar, för det ska inte sköljas ur, men det är nog besvärligt att få ner i hårbotten på en mer hårfager tös 
Precis, så länge det inte besvärar våra små bebisar kan det sitta. Men min lilla kliar sig fruktansvärt på natten så ibland blir det små sår. Därför vill jag ha bort det för att hjälpa honom.
Lilla Hönan skrev 2009-06-22 20:52:26 följande:
Jo, håret kan visst följa med om man pillar bort skorven!
När min yngsta syrra var liten hade hon supermkt skorv, roade mig då med att ta bort det, stora hårtussar följde med..
Det stod på salvan på apoteket att om håret följer med är det på grund av att håret redan lossnat och skorven hållit fast håret.
När sonen hade skorv försvann mycket hår tills han var 3 månader, och sedan började håret växa på igen. Misstänkte aldrig skorven som boven.
Hej, jag har haft babyolja i hårbotten på min dotter över natten. Då är det lättare att pilla bort den. Hörde av en frisör att håret inte växer lika bra om man låter skorven sitta, rätt eller fel???
Jag tog bort det med hjälp av babyolja som fick mjuka upp skorven ett tag och sen kammade jag försiktigt i hårbotten med en fintandad kam, det bara rasade av! Hon tappade inget hår, men hon hade inte så mycket från början heller :)