Mittilvet skrev 2009-07-15 13:52:55 följande:
...ett barn som behöver sin pappa???Jaaaaaaaaaaa, tänk efter lite själv ang det
uttalandet.Om ett barn "behöver sin pappa" tror du att den kvoten uppfylls av var tredje helg?Allvarligt, tror du det?Du tror inte att det barnet redan har en mamma som valt bort apppan, alt en pappa som valt bort sitt barn?Att träffa nån var tredje helg som du skriver ger ingenting.Ingenting som bildar en pappa-dotter-relation iaf, kanske kulkilleköpersaker och hittarpålattjogrejer med sötflickatänkvadstorhonblivitundravemhonärochkomme rbli-relation och biomamman får tillfälle att vara barnledig och hitta på nåt lattjo med någon annan eller bara vara ifred.Och att i samma sekund tala om att barn behöver pappa för att en hundradels sekund senare komma med idén att pappan ska åka ifrån det ena, som hör nu, isf OCKSÅ behöver sin pappa (eller det kanske bara är särkullsbarn som behöver båda sina föräldrar, de barn som har föräldrar som bor tillsammans behöver det INTE??) är inte helt genomtänkt heller.Men visst kan barnet komma över en stund, ifall det går bra för mamman.
Klart att kvoten inte uppföljs var tredje helg men blir då bättre av att inte träffas alls? Barn behöver iallafall en bild av sina föräldrar och en relation till dem. Sen kommer de inte att få en vardagsrelation med varandra, men hon vet att det är hennes syskon. Mina barn träffar inte sina pappa oftare men de vet att det är deras pappa och att han finns där i bakgrunden. De känner honom och har en relation till honom, sen är inte relationen som till mig, men de gillar ändå att ha en pappa.
Jag säger inte att pappan skall lämna sin nyfödda bebis och välja sitt stora barn bara låta båda finns i hans liv. En stund kan han ju åka ifrån bebisen, mamman är ju där. Bara för man får ett nytt barn upphör ju inte ens barn att finnas till. Det måste väl finnas plats för alla barn i ens liv som man skaffat, sen kommer man få olika relationer till dem.
Men jag tror inte att det handlar om barnet i denna diskussionen utan om mammans känslor. Rent instinktivt vill hon ha sin nya familj i fred ett tag och då blir väl hans tidigare barn en påminnelse omhans tidigare liv. Just nu vill hon ha sitt egna lyckorus. Jag kan förstå det, men samtidigt är det lite egoistiskt. Men jag har aldrig uttryckt att hans barn sen innan skall få bo med dom nu, bara tillåtas att träffa sin pappa. Å om hans nyainte vill ha barnet hemma är det väl en lösning att han träffar flickan någon annanstans. Bebisen skadas ju inte av att han är borta ett par timmar. Men det är mina åsikter och jag är ju snart 3 barnsmamma och lever i en "ombildad" familj och är säker i den, klart att TS kan känna annat som osäkerhet och att det är jobbigt att vara nybliven mamma om inte pappan är med henne hela tiden.