• Anonym (Änglamamma?)

    Är det bara jag som blir provocerad?

    Jag antar att jag kommer få en massa skit för det här, men det får jag ta...

    Jag blir väldigt provocerad när jag läser om de som fått tidiga och relativt tidiga missfall och som säger att de har förlorat ett barn. Jag då, som miste min pojke när han var 6 månader vad har jag förlorat?

    Jag har fått själv 3 missfall (både innan och efter min son) i v. 6,8 och 11 och inte har jag mist 4 barn. Jag har har mist 1 och fått tre missfall.

    Jag säger absolut inte att man inte kan bli ledsen och grymt besviken och det finns ingen anledning att sätta förlust mot förlust, men snälla nån, man har inte förlorat ett barn när man får ett missfall i tidig vecka!

    Är det bara jag som känner så?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-23 11:45
    Tack för alla svar.
    Det var inte meningen att starta en diskussion om när man har ett änglabarn eller när man är änglamamma, de orden har jag redan lärt mig att de är inte för mig. Jag är mamma till en son som dog.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-16 15:14
    När jag startade den här tråden så skrev jag om tidiga missfall och jag menade just det: Tidiga missfall. Inget annat.
    Nu när jag läser tråden ser jag att folk diskuterar vad som är värst, att mista ett barn efter 12 minuter eller 8 dagar o.s.v. eller om det är ett barn eller foster man förlorar i v. 22.
    Detta var inte alls det jag ville med tråden. Jag ser ingen skillnad på att förlora ett barn efter 12 minuter eller 6 månader bara så ni vet. Som sagt, jag menade endast tidiga missfall.

    Ps Ingenstans i min trådstart har jag skrivit något om Änglamammor/änglabarn så snälla släpp det nu!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-28 22:35
    Såg att denna tråd fått lite nytt liv... Fortsätt gärna diskutera om ni vill, men jag är färdig med den.

  • Svar på tråden Är det bara jag som blir provocerad?
  • Bite me
    jedi skrev 2009-07-31 19:54:22 följande:
    Anonym (Änglamamma?) skrev 2009-07-31 19:30:25 följande:
    Mitt svar är ju riktat till alla som går och jämför sina sorger, missfall eller förlorat barn, det är jobbigt för den det berör eller hur.Så förstår du mig nu?
    Visst är det jobbigt, men det är jobbigt att förlora ett marsvin också, för den som älskat sitt husdjur, de allra flesta inser dock att den sorgen inte går att jämföra med sorgen av att förlora ett barn, eller av att fått ett tidigt missfall. På samma sätt är det inte lika tragiskt att få ett tidigt missfall som att förlora ett barn, o att påstå något dylikt är att visa sig vara okunnig i ämnet.
  • Bite me
    Queen70 skrev 2009-07-31 19:59:03 följande:
    Tja...inte för att jag tillför nåt nytt i debatten, men jag tycker det är löjeväckande att kalla sig änglamamma om man fått missfall i 12e veckan eller nåt sånt. Besviken och förtvivlad över ett barn som aldrig blev till, javisst. Men barnet fanns faktiskt inte. Och de idioter som skriver att de ska bli änglamammor för att de tänker göra en abort för att det inte passar sig med ekonomi eller dyl. har jag lust att slå på käften helt ärligt.
    Amen till dig.
  • Trollet Ludenben
    Anonym (Men hallå ?!) skrev 2009-07-31 19:17:24 följande:
    Trollet Ludenben skrev 2009-07-31 18:20:48 följande: Det handlar inte om värderingar. Det handlar inte heller om att mäta sorg. Det handlar enbart om att undvika missförstånd genom att benämna var sak vid sitt rätta namn. Ibland får jag känslan av att de som säger att de förlorat ett barn när det egentligen handlar om ett tidigt missfall gör det för markera att de _verkligen_ sörjer. Ungefär som att det inte är tillräckligt med ett missfall, som om det ordet inte säger något om deras stora förlust och deras sorg. Det räcker med ett missfall. Man behöver inte överdriva för att ha rätt att sörja att det inte blev det efterlängtade barnet man hoppades på. Man har rätt att sörja ett missfall precis hur mycket som helst. Det finns inget som kan begränsa en annan människas rätt att känna precis just det hon eller han känner. MEN ATT PÅSTÅ att man har förlorat ett barn när man fått ett tidigt missfall är totalt missvisande för att inte säga lögnhaltigt. Ja, jag tycker faktiskt att det är att fara med osanning.
    men den som har förlorat ett tidigt foster tror jag inte tänker på det viset. Jag tror (jag kan ha fel) att de som sörjer att "de har förlorat ett barn" sörjer över att de förlorat något de bara fick "smaka" på. När man blir gravid blir man överlycklig när man plussar. Jag blev det i alla fall. Trots att sunda förnuftet säger att det är risk för missfall innan v 12 så säger känslan en annan. Man är så glad över graviditeten. Vissa tar till sig det redan vis plusset och känner sig mentalt jättegravida. Man bygger upp förhoppningar och man längtar till förlossningen redan tidigt. Och sen ett missfall på det, särskilt svårt måste det vara om man fått kämpa länge för att ens bli med barn. Hade det vart jag skulle jag nog känt att jag förlorat ett barn för på sätt och vis hade jag ju det. Den som fått missfall har förlorat något som HADE blivit ett barn om det fick leva.

    Jag tycker inte att det är lögnaktigt att uttrycka sig så för om man upplever det så, en upplevelse är inte lögn. Och vad blir ett embryo?? Jo det blir ett barn... man förlorar det som skulle blivit och det sörjer man.
    Såklart att det inte är samma sak att förlora något som skulle blivit och något som har blivit och sen dött. Men en som inte fått uppleva att ett barn (som inte längre är ett embryo) dött har ju inget att jämföra med. Man har faktiskt inte rätt att tala om att någon annans upplevelse är lögn. Jag kan inte ens föreställa mig hur det var för dig när din son gick bort och det är väl självklart att du inte tycker att det är samma sak som ett missfall. Men din sorg tar inte i från andra rätten att sätta ord på sina upplevelser (som att de förlorat ett barn). Jag tycker att var och en ska ha rätt att sätta sina egna ord på det man upplevt trots att ett missfall och ett döfött barn eller en babys död är så mycket mer.
  • Anonym (Mor)

    Trollet Ludenben skrev 2009-07-31 20:24:15 följande:


    men den som har förlorat ett tidigt foster tror jag inte tänker på det viset. Jag tror (jag kan ha fel) att de som sörjer att "de har förlorat ett barn" sörjer över att de förlorat något de bara fick "smaka" på. När man blir gravid blir man överlycklig när man plussar. Jag blev det i alla fall. Trots att sunda förnuftet säger att det är risk för missfall innan v 12 så säger känslan en annan. Man är så glad över graviditeten. Vissa tar till sig det redan vis plusset och känner sig mentalt jättegravida. Man bygger upp förhoppningar och man längtar till förlossningen redan tidigt. Och sen ett missfall på det, särskilt svårt måste det vara om man fått kämpa länge för att ens bli med barn. Hade det vart jag skulle jag nog känt att jag förlorat ett barn för på sätt och vis hade jag ju det. Den som fått missfall har förlorat något som HADE blivit ett barn om det fick leva.Jag tycker inte att det är lögnaktigt att uttrycka sig så för om man upplever det så, en upplevelse är inte lögn. Och vad blir ett embryo?? Jo det blir ett barn... man förlorar det som skulle blivit och det sörjer man.Såklart att det inte är samma sak att förlora något som skulle blivit och något som har blivit och sen dött. Men en som inte fått uppleva att ett barn (som inte längre är ett embryo) dött har ju inget att jämföra med. Man har faktiskt inte rätt att tala om att någon annans upplevelse är lögn. Jag kan inte ens föreställa mig hur det var för dig när din son gick bort och det är väl självklart att du inte tycker att det är samma sak som ett missfall. Men din sorg tar inte i från andra rätten att sätta ord på sina upplevelser (som att de förlorat ett barn). Jag tycker att var och en ska ha rätt att sätta sina egna ord på det man upplevt trots att ett missfall och ett döfött barn eller en babys död är så mycket mer.
    Bra skrivet tycker jag.
  • hemlis

    Queen, jag kunde inte sagt det bättre själv, håller helt med dig!!

  • snapdragon

    bland det värsta jag vet är folk som jämför mående, för jag anser inte att man kan göra det.
    man upplever saker olika och att en person (självklart) mår jättedåligt över att ha förlorat sitt barn innebär inte att en annan person inte kan må jättedåligt över att ha fått missfall.
    människor som verkar tycka att det är viktigt att folk förstår att JAG är minsann ledsnare än du, JAG har haft det värre, JAG JAG JAG! kanske ska fokusera på att bearbeta sin sorg istället för att försvåra sorgearbetet för andra, som också mår dåligt, det finns liksom ingen anledning.

    det är såna här attityder som får mig att vilja börja kalla det oönskade fostret jag aborterade för en massa år sen mitt "änglabarn" eller "barnet jag förlorade", enbart för att jag blir så sjukt störd på folk som anser sig ha ensamrätt till en viss nivå av sorg.

  • Anonym (Mor)
    Anonym skrev 2009-07-31 17:56:20 följande:
    TS. Jag tycker som du. Känner en famlj som fick ett ma för ett tag sedan. Detta upptäcktes vd UL v 16 ovh famljen namngav barnet och allting. För mg kändes det jättekonstigt. Jag har själv fått ett mssfall i v 14 vlket var mycket sorgligt men jag skulle aldrig heller kalla det att jag mist ett barn. Det var ett missfall och så tycker jag att det är ungefär till v 20.Det går i alla fall aldrig att jämföra med att förlora ett barn som man fött levande eller som är fullgånget.
    Detta är väl ett utmärkt exempel på hur man kan uppleva en situation på OLIKA sätt?
  • Anonym (Men hallå ?!)

    Trollet Ludenben skrev 2009-07-31 20:24:15 följande:


    men den som har förlorat ett tidigt foster tror jag inte tänker på det viset. Jag tror (jag kan ha fel) att de som sörjer att "de har förlorat ett barn" sörjer över att de förlorat något de bara fick "smaka" på. När man blir gravid blir man överlycklig när man plussar. Jag blev det i alla fall. Trots att sunda förnuftet säger att det är risk för missfall innan v 12 så säger känslan en annan. Man är så glad över graviditeten. Vissa tar till sig det redan vis plusset och känner sig mentalt jättegravida. Man bygger upp förhoppningar och man längtar till förlossningen redan tidigt. Och sen ett missfall på det, särskilt svårt måste det vara om man fått kämpa länge för att ens bli med barn. Hade det vart jag skulle jag nog känt att jag förlorat ett barn för på sätt och vis hade jag ju det. Den som fått missfall har förlorat något som HADE blivit ett barn om det fick leva.Jag tycker inte att det är lögnaktigt att uttrycka sig så för om man upplever det så, en upplevelse är inte lögn. Och vad blir ett embryo?? Jo det blir ett barn... man förlorar det som skulle blivit och det sörjer man.Såklart att det inte är samma sak att förlora något som skulle blivit och något som har blivit och sen dött. Men en som inte fått uppleva att ett barn (som inte längre är ett embryo) dött har ju inget att jämföra med. Man har faktiskt inte rätt att tala om att någon annans upplevelse är lögn. Jag kan inte ens föreställa mig hur det var för dig när din son gick bort och det är väl självklart att du inte tycker att det är samma sak som ett missfall. Men din sorg tar inte i från andra rätten att sätta ord på sina upplevelser (som att de förlorat ett barn). Jag tycker att var och en ska ha rätt att sätta sina egna ord på det man upplevt trots att ett missfall och ett döfött barn eller en babys död är så mycket mer.
    Jo, jag vet hur man kan känna efter missfall. Jag vet hur stor sorgen kan vara och vilka uttryck den kan ta eftersom jag upplevt tidiga förluster (MF, MA, X blandat) ett antal gånger... 6 närmare bestämt.

    Oerhört jobbigt eftersom jag dessutom har svårt för att få barn och måste gå via IVF.

    Men tidiga förluster är fortfarande inte barn.

    Helt enkelt därför att ett barn kan man ta på. Hålla i sin famn. Pussa på. Snusa på. Ge ett bad. Det kan man inte med ett TIDIGT missfall. Däri ligger skillnaden.

    Därmed är än en gång INTE sagt att den ena "får" sörja mer än den andra.

    För att dra en dålig parallel (eller två)...

    Om jag upplever det som att jag bor i ett slott och bestämt hävdar att jag bor i ett slott när det egentligen handlar om en 3:a på nedre botten i ett hyreshus, är det inte att ljuga då ?

    Om jag går till polisen och hävdar att jag blivit våldtagen eftersom jag upplevde det som en våldtäkt när fullgubben i baren smiskade till mig på häcken, är det inte att ljuga då ?

    Våra ord förlorar sin innebörd och kraft när de missbrukas och utnyttjas i situationer där de inte hör hemma.
  • Bite me
    snapdragon skrev 2009-07-31 20:42:32 följande:
    bland det värsta jag vet är folk som jämför mående, för jag anser inte att man kan göra det.man upplever saker olika och att en person (självklart) mår jättedåligt över att ha förlorat sitt barn innebär inte att en annan person inte kan må jättedåligt över att ha fått missfall.människor som verkar tycka att det är viktigt att folk förstår att JAG är minsann ledsnare än du, JAG har haft det värre, JAG JAG JAG! kanske ska fokusera på att bearbeta sin sorg istället för att försvåra sorgearbetet för andra, som också mår dåligt, det finns liksom ingen anledning.det är såna här attityder som får mig att vilja börja kalla det oönskade fostret jag aborterade för en massa år sen mitt "änglabarn" eller "barnet jag förlorade", enbart för att jag blir så sjukt störd på folk som anser sig ha ensamrätt till en viss nivå av sorg.
    Och det är sånt tänkande som gör att jag blir säkrare på att vissa människor verkligen inte fattar att det finns olika nivåer av sorg, o det går att säga o känna att det är mer synd om en person som har förlorat sitt barn än det är synd om en person som fått ett tidigt missfall.

    Inte fan säger jag till någon som brutit benet att jag minsann brutit en nagel en gång o det gör lika ont o är lika synd om mig med min brutna nagel som det är synd om dig som brutit ett ben.
Svar på tråden Är det bara jag som blir provocerad?