• Babybalo

Spänner sig så att han skakar!

Jag har skrivit en tråd om detta tidigare, men gör det igen då jag inte kan sluta fundera på det...

Min son är en drygt 13 månader pigg och glad pojke. Han gör något som jag tycker är skumt. När han blir arg, tex vill ha någonting som han inte når, så skriker han och spänner armarna så att de och huvudet skakar! Han kan också göra det när han klämmer på någonting eller biter i tex en gummileksak... Han är inte på något sätt borta när han gör det, men jag tycker ändå att det är ett konstigt beteende.
    Han gör det också på kommando om man säger "är du stark?"

Om man härmar honom direkt efter att han gjort det så skrattar han jättemycket och fortsätter att spänna sig...
    Vad tror ni, är det någon fix idé? Känner ni igen beteendet? Så tacksam för svar...

• Svar på tråden Spänner sig så att han skakar!
  • Babybalo
    Stormar skrev 2009-06-22 23:12:13 följande:
    Haha, precis som min son! Jag har oxå funderat om det är ngt slags tics han har. Men då kan jag vara lugn.
    Ja, visst ser det skumt ut!? Min son ser ut som att han skall explodera när han spänner sig sådär...{#lang_emotions_laughing}
  • Babybalo
    Skruttis1979 skrev 2009-06-22 23:13:48 följande:
    Ja, du ska inte oroa dig!! Dom har ju inte så många andra sätt att visa sina känslor på! Min dotter är 1 år och 4 mån.Hon skrattar då vi skrattar åt henne men ibland gör hon så när hon blir arg också.Hon har en variant på skak-ställningen, då hon är arg. Hon sätter händerna nästan som för öronen, och spänner sig så hon skakar. Ser också festligt ut.
    Men Gud vad konstigt!! Så gör min son också ibland! Han sätter händerna bredvid öronen och tar i för kung och fosterland- då är han riktigt ilsk!
    Haha, de är för roliga de små! {#lang_emotions_laughing}
  • Skruttis1979
    Babybalo skrev 2009-06-22 23:17:51 följande:
    Men Gud vad konstigt!! Så gör min son också ibland! Han sätter händerna bredvid öronen och tar i för kung och fosterland- då är han riktigt ilsk! Haha, de är för roliga de små!
    haha, ja visst är dom!!
    Men som sagt, de måste ju få vara arga och visa det ibland. Kroppsspråket är ju det första språk (och det enda än så länge för dottern) de har så det är ju inte konstigt att de visar med kroppen.

Om du tänker dig situationer då din son ska kramas och pussas, så är det ju med kroppsspråket han gör det, öppna armar och blöta goa pussar!!
  • Babybalo
    Skruttis1979 skrev 2009-06-22 23:21:05 följande:
    haha, ja visst är dom!! Men som sagt, de måste ju få vara arga och visa det ibland. Kroppsspråket är ju det första språk (och det enda än så länge för dottern) de har så det är ju inte konstigt att de visar med kroppen.Om du tänker dig situationer då din son ska kramas och pussas, så är det ju med kroppsspråket han gör det, öppna armar och blöta goa pussar!!
    Nej, det är sant som du säger. De har ju inget annat sätt att uttrycka sig på. Vissa barn är säkert tydligare än andra i sitt kroppsspråk också...
  • Heahog

Så gör min son med. HAn skakar även om han blir rädd & gråter eller gör sig riktigt illa...

• liin 76

Min 13 mån kille gör likadant när han blir ivrig eller frustrerad. Han tar sig med för öronen, det ser lite mysko ut...

• amarasya
    Babybalo skrev 2009-06-22 20:33:01 följande:
    Jag har skrivit en tråd om detta tidigare, men gör det igen då jag inte kan sluta fundera på det... Min son är en drygt 13 månader pigg och glad pojke. Han gör något som jag tycker är skumt. När han blir arg, tex vill ha någonting som han inte når, så skriker han och spänner armarna så att de och huvudet skakar! Han kan också göra det när han klämmer på någonting eller biter i tex en gummileksak... Han är inte på något sätt borta när han gör det, men jag tycker ändå att det är ett konstigt beteende. Han gör det också på kommando om man säger "är du stark?" Om man härmar honom direkt efter att han gjort det så skrattar han jättemycket och fortsätter att spänna sig... Vad tror ni, är det någon fix idé? Känner ni igen beteendet? Så tacksam för svar...
    min son gjorde exakt likadant. kontaktade en barnspykolog om detta och hon sa att de va fullt normalt. de är deras sätt att visa att dom är arga. vissa gör de och vissa inte. min son gjorde de från 13 månader till han va 15 månader. oroa dig inte
  • Babybalo
    amarasya skrev 2009-06-23 20:00:22 följande:
    min son gjorde exakt likadant. kontaktade en barnspykolog om detta och hon sa att de va fullt normalt. de är deras sätt att visa att dom är arga. vissa gör de och vissa inte. min son gjorde de från 13 månader till han va 15 månader. oroa dig inte
    Tack för svaret! Så skönt att höra!
  • WimZy

Hihi, så gör Hugo också. Han är 1 år och 4 mån.

• Babybalo
    WimZy skrev 2009-06-24 23:55:16 följande:
    Hihi, så gör Hugo också. Han är 1 år och 4 mån.
    Skönt att det finns fler!
  • Papayia

Min gör det också Ser jättesött ut!
    Inte av ilska eller frustration utan för att han busar, han knyter han nävarna framför sig och biter ihop käkarna (med öppen mun) och tar i så han skakar sen skrattar han.

Mamma till Alex
  • Majsan8

Hihi, lilla hulken =) Våran gör oxå så.

Svar på tråden Spänner sig så att han skakar!