• Anonym

Uppsägningstid under semestern?

En liten fundering:

Min sambo påbörjade igår sin 4 veckors semester. Och första semesterdagen blev han ändå inkallad till möte med chefen och fick då sparken (arbetsbrist). Så nu löper uppsägningstiden under semestern.

Är det så det ska gå till?
    Jag tycker det är märkligt om det är okej att ett företag ger någon kicken första semesterdagen, för att sedan låta uppsägningstiden löpa under semestern!?
    Okej om han sjäv skulle vilja det, men med tanke på hur arbetsmarknaden ser ut så är det ju ganska självklart att man hellre tar semester 4 veckor, och sedan jobbar 4 veckor ytterligare.

Någon som vet något om sådant, och vart man hittar information?

• Svar på tråden Uppsägningstid under semestern?
  • Slöjan

Varför tycker du det är märkligt att låta uppsägningstiden löpa under semestern?? Tycker inte det låter konstigt alls om det är arbetsbrist...

• Birgitta2

Uppsägningtiden är 2-6 månader från arbetsgivarens sida (beroende på anställningstid). Semestern ingår ju i anställningen. Om han blir uppsagd nu, så har han egentligen inte ens rätt till 4 veckors semester (med tanke på att han inte kommer jobba under hela intjänandeåret), eller så kan han avtala att han får den efterskänkt. Och det är inte alls ovanligt att semestern kommer mitt i, eller i början, av en uppsägning och därmed ingår denna tid.

• Anonym
    Slöjan skrev 2009-06-23 10:04:41 följande:
    Varför tycker du det är märkligt att låta uppsägningstiden löpa under semestern?? Tycker inte det låter konstigt alls om det är arbetsbrist...
    Varför jag tycker det är konstigt?
    Jag tycker det är konstigt om ett företag kan kalla in folk på första semesterdagen och ge dem kicken!?

För det första så varför ska man ens in till jobbet på möte första semesterdagen sas. Men det gör ju viss skillnad för ett företag att betala ut semestern som han har tjänat in, kontra att betala för uppsägningstiden.

Men jag VET inte, det bara spontant känns konstigt med tanke på att det enligt lagen är upp till arbetstagaren att "godkänna" ifall ledighet och uppsägningstid sammanfaller. Men jag vet inte om det gäller samma sak om semestern är påbörjad.

Men vad jag ville ha var väl kanske lite mer konstruktiva svar ang om någon VET hur det fungerar/är i sådana fall. Vad folk tycker är ju ganska ointressant i frågan.

Alltså, man kan ju tycka vad man vill om saken - mig inkluderat - men intresset idag ligger i att veta hur det ÄR = därför jag frågar om någon vet
  • Anonym
    Birgitta2 skrev 2009-06-23 10:10:51 följande:
    Uppsägningtiden är 2-6 månader från arbetsgivarens sida (beroende på anställningstid). Semestern ingår ju i anställningen. Om han blir uppsagd nu, så har han egentligen inte ens rätt till 4 veckors semester (med tanke på att han inte kommer jobba under hela intjänandeåret), eller så kan han avtala att han får den efterskänkt. Och det är inte alls ovanligt att semestern kommer mitt i, eller i början, av en uppsägning och därmed ingår denna tid.
    1 månad.

Okej, kanske är så
    Tycker personligen bara att det låter märkligt att man kan undfly uppsägningen sas genom att lägga den under semestern. Och intjänade semesterdagarna har han ju - de baseras ju inte på hela detta året, utan förra och första delen av detta?

Men input är bra - oavsett

Kanske var jag som blev less pga en väldigt dålig start på efterlängtat semester.
  • Birgitta2

Sånt här står det i kollektivavtalet: "Om en tjänsteman inte kan beredas arbete under uppsägningstiden skall lön och andra ersättning betals ut som om tjänstemannen varit i tjänst" enligt kollektivavtal Unionen. Något om semesterns vara eller inte vara står inte. Spelar det egentligen nån roll? Nu kan han ju söka jobb på heltid.

Det står också "Varsel som arbetsgivaren har gett under tid då organisationen har semesterstängning anses ha skett dagen efter den då semesterstängningen upphörde".

Ovanstående citat handlar alltså om stängning, inte om semester man själv valt. Jag föreslår att du ringer det fackförbund som din sambo tillhör. Där får du klart besked vad som gäller enligt deras kollektivavtal.

• Anonym (76)

under min sem förra året blev jag inkallad efter 10 dagar. Blev informerad att de kommer att säga upp alla på vårt kontor men uppsägningen gäller from datum när jag kommer tillbaka från sem o pappren om uppsägning är på skrivna.

• Anonym

Birgitta - ja det spelar ganska stor roll om han har semester 1 månad betalat, och sedan uppsägningsmånaden lön uppepå det, eller om han bara har 1 månads semester. Det gör skillnad i pengar. Sedan rent "praktiskt" så klart att det inte spelar någon roll, söka jobb ska han såklart göra oavsett

Tack för inputen hörni
    Får ta och ringa facket och höra

Om inte annat så är det skönt att veta att det är "rätt" eller inte, annars går man ju bara och grubblar - oavsett hur verkligheten ser ut eller inte.

• Anonym

Om jag har förståt det hela rätt nu, efter lite olika info så skulle det kunna funka såhär:

Han har möjligheten att abryta sin semester, och jobba uppsägningstiden, och får då ut semestern i pengar i efterhand samt såklart lönen för uppsägningstiden som han jobbar.

Då han inte har möjlighet (pga viktiga planer) att skippa semestern så "accepterar han" att uppsägningstiden löper under semestern, och därmed så får han bara sin betalada semester och ingen "ytterligare" uppsägningstid.

Låter det som samstämmigt med era kunskaper/erfarenheter?

• Birgitta2
    Anonym skrev 2009-06-23 11:07:18 följande:
    Om jag har förståt det hela rätt nu, efter lite olika info så skulle det kunna funka såhär:Han har möjligheten att abryta sin semester, och jobba uppsägningstiden, och får då ut semestern i pengar i efterhand samt såklart lönen för uppsägningstiden som han jobbar.Då han inte har möjlighet (pga viktiga planer) att skippa semestern så "accepterar han" att uppsägningstiden löper under semestern, och därmed så får han bara sin betalada semester och ingen "ytterligare" uppsägningstid.Låter det som samstämmigt med era kunskaper/erfarenheter?
    Det låter rätt och rimligt.
  • Anonym (hmmm)
    Slöjan skrev 2009-06-23 10:04:41 följande:
    Kanske för att lagen säger ngt annat
    Semesterlagen:
    14 § Semesterledighet får ej utan arbetstagarens medgivande förläggas till uppsägningstid.
  • Anonym
    Anonym (hmmm) skrev 2009-06-23 11:20:54 följande:
    Kanske för att lagen säger ngt annat Semesterlagen: 14 § Semesterledighet får ej utan arbetstagarens medgivande förläggas till uppsägningstid.

Men då borde det vara som jag skrev innan att eftersom han inte kan gå in och jobba på semestern så anses det som ett "medgivande" eller?

Vill lära mig - så jag får sinnesro och inte retar upp mig i onödan
  • Birgitta2
    Anonym skrev 2009-06-23 11:23:03 följande:
    Men då borde det vara som jag skrev innan att eftersom han inte kan gå in och jobba på semestern så anses det som ett "medgivande" eller? Vill lära mig - så jag får sinnesro och inte retar upp mig i onödan
    Det kan ju vara så att trots att din sambo är tvungen, pga tvingande skäl, ta sin semester så borde det ju, om nu lagcitatet ovan stämmer, gå ytterligare en månad innan han kan anses som uppsagd. Dvs att uppsägningtiden löper från första arbetsdagen efter semestern och en månad framåt.

Kontakta facket nu!!!!
  • Anonym (hmmm)
    Anonym skrev 2009-06-23 11:23:03 följande:
    Men då borde det vara som jag skrev innan att eftersom han inte kan gå in och jobba på semestern så anses det som ett "medgivande" eller? Vill lära mig - så jag får sinnesro och inte retar upp mig i onödan
    Om han själv väljer att gå in och jobba så är det upp till honom och ett val han har, jag har utifrån lagtexten svårt att se att arbetsgivaren alls kan tvinga honom till detta. Alltså har han som jag ser det rätt till betald semester som vanligt, därefter skall uppsägningstiden påbörjas.
  • Anonym
    Anonym (hmmm) skrev 2009-06-23 11:44:43 följande:
    Om han själv väljer att gå in och jobba så är det upp till honom och ett val han har, jag har utifrån lagtexten svårt att se att arbetsgivaren alls kan tvinga honom till detta. Alltså har han som jag ser det rätt till betald semester som vanligt, därefter skall uppsägningstiden påbörjas.
    Ahh okej. Får kika på det. Man kan ju hoppas - för visst gör det skillnad att ha jobbet 1 månad extra och inte

Tack för ert engagemang!!! Det uppskattas stort
Svar på tråden Uppsägningstid under semestern?