Inlägg från: Birgitta2 |Visa alla inlägg
  • Birgitta2

Uppsägningstid under semestern?

Uppsägningtiden är 2-6 månader från arbetsgivarens sida (beroende på anställningstid). Semestern ingår ju i anställningen. Om han blir uppsagd nu, så har han egentligen inte ens rätt till 4 veckors semester (med tanke på att han inte kommer jobba under hela intjänandeåret), eller så kan han avtala att han får den efterskänkt. Och det är inte alls ovanligt att semestern kommer mitt i, eller i början, av en uppsägning och därmed ingår denna tid.

• Birgitta2

Sånt här står det i kollektivavtalet: "Om en tjänsteman inte kan beredas arbete under uppsägningstiden skall lön och andra ersättning betals ut som om tjänstemannen varit i tjänst" enligt kollektivavtal Unionen. Något om semesterns vara eller inte vara står inte. Spelar det egentligen nån roll? Nu kan han ju söka jobb på heltid.

Det står också "Varsel som arbetsgivaren har gett under tid då organisationen har semesterstängning anses ha skett dagen efter den då semesterstängningen upphörde".

Ovanstående citat handlar alltså om stängning, inte om semester man själv valt. Jag föreslår att du ringer det fackförbund som din sambo tillhör. Där får du klart besked vad som gäller enligt deras kollektivavtal.

• Birgitta2
    Anonym skrev 2009-06-23 11:07:18 följande:
    Om jag har förståt det hela rätt nu, efter lite olika info så skulle det kunna funka såhär:Han har möjligheten att abryta sin semester, och jobba uppsägningstiden, och får då ut semestern i pengar i efterhand samt såklart lönen för uppsägningstiden som han jobbar.Då han inte har möjlighet (pga viktiga planer) att skippa semestern så "accepterar han" att uppsägningstiden löper under semestern, och därmed så får han bara sin betalada semester och ingen "ytterligare" uppsägningstid.Låter det som samstämmigt med era kunskaper/erfarenheter?
    Det låter rätt och rimligt.
  • Birgitta2
    Anonym skrev 2009-06-23 11:23:03 följande:
    Men då borde det vara som jag skrev innan att eftersom han inte kan gå in och jobba på semestern så anses det som ett "medgivande" eller? Vill lära mig - så jag får sinnesro och inte retar upp mig i onödan
    Det kan ju vara så att trots att din sambo är tvungen, pga tvingande skäl, ta sin semester så borde det ju, om nu lagcitatet ovan stämmer, gå ytterligare en månad innan han kan anses som uppsagd. Dvs att uppsägningtiden löper från första arbetsdagen efter semestern och en månad framåt.

Kontakta facket nu!!!!
Svar på tråden Uppsägningstid under semestern?