• Eva S
    Äldre 23 Jun 13:02
    14444 visningar
    49 svar
    49
    14444

    Bli blodgivare?

    Tänkte testa igen om jag får bli blodgivare. De har inte velat ha mig innan. Men innan jag upptar deras dyrbara tid undrar jag om det finns någon som kan svara på ett par frågor? Har läst lite här: www.geblod.nu och där står det att man ska vänta med att ge blod tills man varit frisk i två veckor efter kraftig förkylning. Jag undrar om det är för min skull jag ska vänta eller om blodet inte är så bra som det ska vara? Och jag är för tillfället beroende av nässpray, igen. Är det ett problem om man vill ge blod? Ska jag vänta tills jag blivit av med beroendet? Det kan i så fall ta ett tag.

  • Svar på tråden Bli blodgivare?
  • Eva S
    Äldre 24 Jun 08:07
    #31

    Så nu har jag ringt. Nässpraysberoendet var inga problem för dem. Och min tatuering är mer än 6 månader gammal. Så jag fick en tid om två veckor.

    En rolig grej är att min man också nappade på det här. Har alltid trott att han inte ville eller vågade. Men nu åker vi dit tillsammans hela familjen första gången.

  • Äldre 24 Jun 09:35
    #32

    Eva S skrev 2009-06-24 08:07:17 följande:


    Så nu har jag ringt. Nässpraysberoendet var inga problem för dem. Och min tatuering är mer än 6 månader gammal. Så jag fick en tid om två veckor.En rolig grej är att min man också nappade på det här. Har alltid trott att han inte ville eller vågade. Men nu åker vi dit tillsammans hela familjen första gången.
    Oh, snyggt jobbat!! Två extra donatorer förutom dig själv - inte illa pinkat
  • Äldre 24 Jun 09:42
    #33

    Eva S skrev 2009-06-23 13:02:55 följande:


    Tänkte testa igen om jag får bli blodgivare. De har inte velat ha mig innan. Men innan jag upptar deras dyrbara tid undrar jag om det finns någon som kan svara på ett par frågor? Har läst lite här: www.geblod.nu och där står det att man ska vänta med att ge blod tills man varit frisk i två veckor efter kraftig förkylning. Jag undrar om det är för min skull jag ska vänta eller om blodet inte är så bra som det ska vara?
    Har inte läst tråden, du kanske redan fått svar. Det beror på att man efter en förkylning har förhöjd halt vita blodkroppar och de behöver ha "normalhalten" när de tar proverna. Jag fick lämna om mina första prover pga just denna orsak (och då kom jag inte ens ihåg att jag varit förkyld)
  • Eva S
    Äldre 24 Jun 10:47
    #34
    EKJ76 skrev 2009-06-24 09:42:50 följande:
    Eva S skrev 2009-06-23 13:02:55 följande:
    Har inte läst tråden, du kanske redan fått svar. Det beror på att man efter en förkylning har förhöjd halt vita blodkroppar och de behöver ha "normalhalten" när de tar proverna. Jag fick lämna om mina första prover pga just denna orsak (och då kom jag inte ens ihåg att jag varit förkyld)
    Det var intressant att veta. Tack! Får väl se hur det blir på första besöket då min man är något snuvig just nu och dottern precis börjat snora rejält. Kan vara lite svårt att pricka in normaltillståndet för småbarnsföräldrar. Men det står ju faktiskt "kraftig" förkylning på sidan. Om det gällt småsnorande hade de kanske inte lyckats få så mycket blod.
  • silver­hjärta
    Äldre 18 Jul 18:53
    #35

    Hej det är jag Eva S med nytt namn. Var på kontroll i förra veckan och det gick bra. Vi får väl se om jag och/eller mannen duger.

  • silver­hjärta
    Äldre 27 Jul 11:36
    #36

    Idag fick jag brev från blodcentralen som i stort sett talar om att de tackar för visat intresse men jag hade bara ett blodvärde på 117 så jag dög inte som blodgivare. Återstår att se om mannen klarar sig bättre.

  • julibe­bis08
    Äldre 27 Jul 12:03
    #37

    Jag vill gärna bli blodgivare men tror inte jag får då jag väger för lite? Någon som vet hur det egentlgien är med vikten?

  • silver­hjärta
    Äldre 27 Jul 12:26
    #38
    julibebis08 skrev 2009-07-27 12:03:22 följande:
    Jag vill gärna bli blodgivare men tror inte jag får då jag väger för lite? Någon som vet hur det egentlgien är med vikten?
    Minst 50 kg är det som gäller. Läs gärna om fler regler på geblod.nu.
    Även om jag inte fick bli blodgivare så uppmanades jag i brevet att försöka värva andra.
  • Äldre 31 Aug 16:50
    #39

    Jag ska till blodcentralen på Torsdag. får se om man duger som blodgivare eller inte.. det jag kan falla på är väl isåfall att jag är överviktig,röker och äter antideprissiva. eller vad tror ni?

  • silver­hjärta
    Äldre 31 Aug 20:09
    #40
    Grodans mamma skrev 2009-08-31 16:50:27 följande:
    Jag ska till blodcentralen på Torsdag. får se om man duger som blodgivare eller inte.. det jag kan falla på är väl isåfall att jag är överviktig,röker och äter antideprissiva. eller vad tror ni?
    Att du är överviktig och röker bör inta vara något problem så vitt jag vet. På www.geblod.nu finns ett svar på om man får lämna blod om man antidepressiv medicin. Svar:

    "Vissa typer av antidepressiv medicin anses öka risken för att blodgivaren svimmar i samband med tappningen. Därför krävs 4 veckors uppehåll med medicinering innan blodgivning kan ske. Andra typer av antidepressiv medicin har ej denna biverkan, varför de ej utgör hinder för blodgivning."

    Hoppas du får lämna! Lycka till!
    Don´t drink and derive!
  • Äldre 1 Sep 14:04
    #41
    silverhjärta skrev 2009-08-31 20:09:53 följande:
    Att du är överviktig och röker bör inta vara något problem så vitt jag vet. På www.geblod.nu finns ett svar på om man får lämna blod om man antidepressiv medicin. Svar:"Vissa typer av antidepressiv medicin anses öka risken för att blodgivaren svimmar i samband med tappningen. Därför krävs 4 veckors uppehåll med medicinering innan blodgivning kan ske. Andra typer av antidepressiv medicin har ej denna biverkan, varför de ej utgör hinder för blodgivning."Hoppas du får lämna! Lycka till!
    okej,tack! men frågan är ju om min medicin spelar någon roll eller inte då..
  • Äldre 1 Sep 14:27
    #42

    är det någon av er som vet om man får bli blodgivare eller inte om man äter citalopram?
    känns ju lite onödigt för mig att gå dit på torsdag om jag inte får bli blodgivare pga de...

  • silver­hjärta
    Äldre 1 Sep 15:08
    #43
    Grodans mamma skrev 2009-09-01 14:27:30 följande:
    är det någon av er som vet om man får bli blodgivare eller inte om man äter citalopram? känns ju lite onödigt för mig att gå dit på torsdag om jag inte får bli blodgivare pga de...
    Enligt geblod.nu ska det gå bra.
    Don´t drink and derive!
  • Äldre 1 Sep 15:09
    #44
    silverhjärta skrev 2009-09-01 15:08:13 följande:
    Enligt geblod.nu ska det gå bra.
    tack så mycket!!! :)
  • silver­hjärta
    Äldre 3 Sep 11:51
    #45
    silverhjärta skrev 2009-07-27 11:36:47 följande:
    Idag fick jag brev från blodcentralen som i stort sett talar om att de tackar för visat intresse men jag hade bara ett blodvärde på 117 så jag dög inte som blodgivare. Återstår att se om mannen klarar sig bättre.
    Mannen har fått en kallelse för blodgivning idag så det är iaf en blodgivare i familjen. Det är ju en fler än när jag startade tråden så jag får väl vara nöjd.
    Don´t drink and derive!
  • Äldre 6 Sep 22:06
    #46

    mig är de tveksamma till om jag kan bli blodgivare... :(

    var ju där i vecka.. alla frågor klarade jag,och proven och så.. men mina kärl ligger så långt in så de är svåra att hitta.. tom med vanligt blodprov,och nålarna när man lämnar blod är ju lite större,så de trodde inte att det skulle gå.. men jag ska få hem brev när de andra proven är klara,och om jag klarar de får jag komma och försöka,så får vi se hur det går!

  • Äldre 7 Sep 11:51
    #47

    Eva S skrev 2009-06-23 13:02:55 följande:


    Och jag är för tillfället beroende av nässpray, igen. Är det ett problem om man vill ge blod? Ska jag vänta tills jag blivit av med beroendet? Det kan i så fall ta ett tag.
    Inte ett svar på allt om blodgivningen (synd att du inte fick lämna, du som ville, men det är inte nyttigt för dig att lämna med så lågt, dock kan du jobba upp det med tillskott av järn! eller äta järnrik kost t.ex. spenat)

    men
    Ang ditt nässpraysberoende; testa Rinoqort Aqua istället för din vanliga nässpray. Den torkar inte ut slemhinnorna och ger dem en chans att läka, vilket inte den vanliga nässprayen gör (tar bara bort täppan för stunden). Det är kortison i Rinoqort, så den ska naturligtvis inte användas länge heller, men den kan hjälpa dig att komma ur beroendet!

    /fd nässpraysberoende många gånger...
  • silver­hjärta
    Äldre 7 Sep 11:57
    #48
    Grodans mamma skrev 2009-09-06 22:06:45 följande:
    mig är de tveksamma till om jag kan bli blodgivare... :(var ju där i vecka.. alla frågor klarade jag,och proven och så.. men mina kärl ligger så långt in så de är svåra att hitta.. tom med vanligt blodprov,och nålarna när man lämnar blod är ju lite större,så de trodde inte att det skulle gå.. men jag ska få hem brev när de andra proven är klara,och om jag klarar de får jag komma och försöka,så får vi se hur det går!
    Hoppas verkligen att det funkar.
    Lowika skrev 2009-09-07 11:51:11 följande:
    Inte ett svar på allt om blodgivningen (synd att du inte fick lämna, du som ville, men det är inte nyttigt för dig att lämna med så lågt, dock kan du jobba upp det med tillskott av järn! eller äta järnrik kost t.ex. spenat)menAng ditt nässpraysberoende; testa Rinoqort Aqua istället för din vanliga nässpray. Den torkar inte ut slemhinnorna och ger dem en chans att läka, vilket inte den vanliga nässprayen gör (tar bara bort täppan för stunden). Det är kortison i Rinoqort, så den ska naturligtvis inte användas länge heller, men den kan hjälpa dig att komma ur beroendet! /fd nässpraysberoende många gånger...
    Jag kör Rhinocorten också. Ibland. Någon gång har det hjälpt mig att komma ur beroendet men oftast inte. Ska till apoteket och skaffa ett par flaskor och göra ett nytt försök men hyser inga större förhoppningar. Och även om jag skulle lyckas bryta det trillar jag dit vid nästa förkylning.
    Don´t drink and derive!
  • Äldre 7 Sep 12:04
    #49
    silverhjärta skrev 2009-09-07 11:57:33 följande:
    Jag kör Rhinocorten också. Ibland. Någon gång har det hjälpt mig att komma ur beroendet men oftast inte. Ska till apoteket och skaffa ett par flaskor och göra ett nytt försök men hyser inga större förhoppningar. Och även om jag skulle lyckas bryta det trillar jag dit vid nästa förkylning.
    Bara du kommer ur det, så du inte är beroende jämt! Känner så väl igen det... men nu har jag klarat mig länge. Använder inte vanlig spray alls längre, använder rinoqorten även vid förkylning. Den är iaf lite skonsammare mot slemhinnorna
Svar på tråden Bli blodgivare?