• Anonym (Jobbigt)

Polisen ringde min man!

Jag är så orolig över vad detta kommer innebära för han!? Fängelse? Stora böter!?
    Kort förklarat så fick han under en period lön samt pengar från försäkringskassan. (skuld hos dom på ca 20 tusen nu)
    Försvarar inte det som har hänt, det jag kan säga är att vi sen flera månader tillbaka betalar pengar till försäkringskassan för skulden så jag blev förvånad över att polisen ringde.
    Vad jag behöver är råd. Vad kan vi förvänta oss?

Han ska på förhör snart.
    Det här känns knäckande.

• Svar på tråden Polisen ringde min man!
  • Anonym

ja blir man dömd för bedrägeri så syns det i belastningsregistret

• Anonym (?)
    Anonym skrev 2009-06-23 21:39:23 följande:
    ja, så var de nog =)
  • Anonym (Jobbigt)
    Anonym skrev 2009-06-23 21:39:23 följande:
    Men för att blir dömd så måste det väl bli rättegång?
  • Anonym (Jobbigt)

Böta och bli dömd kan väl inte vara samma sak?

• sasssyy

även om har erkänner så hamnar han i belastningsregistret, men det är lättare att erkänna för då blir det böter direkt och man slipper rättegång. Ni verkar ju redan vara väl medvetna om att ni gjort fel och en rättegång kostar både tid och pengar och ni riskerar att han får ett hårdare straff än bara böter.. faktiskt.

Han har begått ett brott och tilldöms böter, alltså hamnar han i belastningsregistret..

• Anonym (Jobbigt)
    sasssyy skrev 2009-06-23 21:44:22 följande:
    även om har erkänner så hamnar han i belastningsregistret, men det är lättare att erkänna för då blir det böter direkt och man slipper rättegång. Ni verkar ju redan vara väl medvetna om att ni gjort fel och en rättegång kostar både tid och pengar och ni riskerar att han får ett hårdare straff än bara böter.. faktiskt.Han har begått ett brott och tilldöms böter, alltså hamnar han i belastningsregistret..
    Fasen! Det jag va rädd för... Han är precis färdig med en lång utbildning inom ett känsligt område och detta kommer förstöra hans framtid.
  • Anonym

Om pengarna från försäkringskassan utbetalades efter den 1 augusti 2007 så kan han vara misstänkt för bidragsbrott. Innan dess var det fråga om bedrägeri om man medvetet lurade till sig för mycket pengar från fk.

Genom den nya bidragsbrottslagen så är det även straffbart att genom grov oaktsamhet se till att man får för mycket bidrag. Grov oaktsamhet = medvetet slarv, dvs. det krävs mer än ett vanligt misstag för att dömas för bidragsbrott.

FK är skyldiga att göra en polisanmälan vid misstanke om bidragsbrott. De kan alltså inte själva välja att låta bli att göra en anmälan om misstänkt bidragsbrott.

Om man döms för bidragsbrott så syns det i belastningsregistret.

Länk till lagen om bidragsbrott:
    www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx&bet=2007:612

• sasssyy

ja kanske.. men är han ärlig när han tex söker arbete så kanske det löser sig ändå.. och helt ärligt.. lite får han allt skylla sig själv som lyft lön och samtidigt fått pengar från FK även om det känns surt och du är orolig och ledsen vilket jag förstår.. men varför varför varför tänker inte folk efter INNAN sånna här saker. Det är väl självklart att man inte får göra så.

• Anonym (påpeka:-))
    Waldo skrev 2009-06-23 15:57:41 följande:
    Alla försäkringsbedrägerier polisanmäls rutinmässigt.Han blir kallad till förhör hos polisen. Vanligvis brukar det bli böter och om summan han fick från FK var 20 000:- är bötesstraff mest troligt
    Finns inte böter i straffskalan på bedrägeri. Men du kanske syftade på lagen om bidragsbrott där böter finns med i straffskalan. Den började gälla mitten av 2007.
  • mittenavapril

Alla som döms för ett brott hamnar i Belastningsregistret. Detta gäller även om tex strafföreläggande skulle dömas ut om han erkänner brott. Om det är brott begånget före 1 aug 2007 så är det frågan om bedrägeri och då är det inte tal om att dömma till böter eftersom böter ej finns med som alternativ i straffskalan. Däremot så kommer han dömas till fängelse som TROLIGEN OMVANDLAS till annat alternativ, typ samhällstjänst, skyddstillsyn, villkorlig dom (+böter).......

Redan nu så står han nog som skäligen misstänkt i misstankeregistret och där finns han med fram tills dom eller nedläggning.

• Flicka88

Hur lyckas man få lön + pengar fårn fk UTAN att märka det och tycka att det är konstigt? Det syns ju vart pengarna kommer ifrån??

• Anonym (påpeka:-))

Jösses, jag undrar hur många såna här trådar det finns på på FL. De duggar verkligen tätt...... trist...... TS om du vill veta mer så sök efter dessa trådar.

• Waldo

Ja han kommer att få notering i belastningsregistret. Den kommer att vara kvar i fem år

• Anonym
    Waldo skrev 2009-06-23 23:31:41 följande:
    Ja han kommer att få notering i belastningsregistret. Den kommer att vara kvar i fem år
    Men en notering i belastningsregistret får han väl bara om han blir dömd för brott och där är ju inte ts man ännu. Det har ju inte ens väckts åtal om jag har förstått saken rätt. Man ska väl inte ta ut någon sorg i förväg än så länge är han väl bara kallad på förhör.

Böter gallras förvisso efter 5 år men fängelse eller motsvarande gallras inte förrän efter 10 år.
  • Anonym (Jobbigt)

Tack snälla ni som har svarat.

Detta hände efter aug 2007 så då blir det bidragsbrott då blir det inget fängelse ifall.
    nä det har inte väckts åtal utan han är bara kallad till förhör.

Svar på tråden Polisen ringde min man!