• Choklad och Nötter

75 gram = ? deciliter?

Dum fråga kanske, men hur många deciliter är 75 gram?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-24 06:11
    En till fråga: Räknas mascara som flytande vätska?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-24 18:02
    En sista fråga.
    Räknas den där plastpåsen med alla vätskor till vikten av handbagaget? För man går väl inte runt med en plastpåse? Alltså måste den räknas va?

• Svar på tråden 75 gram = ? deciliter?
  • uniMog
    PerG skrev 2009-08-28 14:00:46 följande:
    Indränkt i bomullen alltså? Får man inte massa bös i munnen då?
    nej bomullen har du i öronen så du slipper störas medan du dricker vinet.
    I can Cum Lauder
  • M C

Ja, ett kilo bommull är lika stort som ett kilo bly såååå...
    Allt får nog plats.

• uniMog
    M C skrev 2009-08-28 14:12:23 följande:
    Ja, ett kilo bommull är lika stort som ett kilo bly såååå... Allt får nog plats.
    men bly i öronen verkar så.. obekvämt.
    I can Cum Lauder
  • M C
    Pejgan skrev 2009-08-28 14:16:11 följande:
    men bly i öronen verkar så.. obekvämt.
    Ja, men ta bommull då, det är ju lika stort!
  • thebettygirl

Om man inte vet densiteten på en vätska, eller creme, eller sak eller vad det nu kan vara, men vill ändå veta hur många deciliter den är så är det enklast att beräknat volymen. Beroende på hur flaskan eller saken eller vad det nu är, är formad så beräknas volymen lite olika. Här finns enkla formler: www.kalkyleramera.se/vardag/volym.php

Sedan vad det gäller vätskor när man flyger... Jag reser en hel del, både privat och i tjänsten och hur noggranna de är beror helt och hållet på kontrollanten i säkerhetskontrollen. Har tex i denna vecka varit på en långresa med jobbet och där fått byta plan två gånger åt ena hållet och en gång åt andra och nästan alla kontroller, även i samma land, var olika. På ett ställe så reagerade de på mina våtservetter (!) och höll inte på att släppa igenom mig pga av dom, på ett annat fick jag knappt ta med mig en tom Ramlösaflaska (!) och på ett tredje ställe så fick en kvinna komma igenom säkerhetskontrollen med 3 enliterspåsar med småflaskor + en necessär som hade en liten genomskinlig ficka så att man såg att det fanns fler småflaskor i den med vätskor och fyra stora handbagage (max 1 handbagage brukar de allra flesta flygbolag köra med och just denna säkerhetskontrollen var direkt in till gaten)...

Just för att jag reser så mycket så har jag köpt sådana där små flaskor som jag använder till schampo och balsam och tvål (vill ha min "egen" som luktar som jag vill och som jag vet fungerar på mitt hår och min hud). Jag har även köpt en liten flaska med hårskum till stylingen. Ansiktskrämen är av "rätt" storlek så den kör jag på som den är, ögonkrämen skippar jag på resa om jag inte ska checka in bagage. Ansikts- och sminktvätt har jag slutat med i krämform utan kör med våtservetter ämnade för detta istället (och det ÄR ok med våtservetter även om den nitiska vakten först menade annat, men fick ge med sig när hans kollega höll med mig). vilket märke man ska använda får man dock testa sig fram vad som fungerar för en själv. Sedan är det deostick som gäller och den har ingen säkerhetskontroll, peppar peppar, reagerat på. Och just det ja! Tandkräm finns också i små praktiska reseförpackningar! Med detta kommer jag inte upp i ens en halvliterspåse, så om jag ville skulle jag kunna även ta med handkräm, nagellack och liknande... Hoppas TS att du får en trevlig resa!

• M C

Vågar man föreslå att du läser tråden?

thebettygirl skrev 2009-08-28 16:43:16 följande:
    Om man inte vet densiteten på en vätska, eller creme, eller sak eller vad det nu kan vara, men vill ändå veta hur många deciliter den är så är det enklast att beräknat volymen. Beroende på hur flaskan eller saken eller vad det nu är, är formad så beräknas volymen lite olika. Här finns enkla formler: www.kalkyleramera.se/vardag/volym.phpSedan vad det gäller vätskor när man flyger... Jag reser en hel del, både privat och i tjänsten och hur noggranna de är beror helt och hållet på kontrollanten i säkerhetskontrollen. Har tex i denna vecka varit på en långresa med jobbet och där fått byta plan två gånger åt ena hållet och en gång åt andra och nästan alla kontroller, även i samma land, var olika. På ett ställe så reagerade de på mina våtservetter (!) och höll inte på att släppa igenom mig pga av dom, på ett annat fick jag knappt ta med mig en tom Ramlösaflaska (!) och på ett tredje ställe så fick en kvinna komma igenom säkerhetskontrollen med 3 enliterspåsar med småflaskor + en necessär som hade en liten genomskinlig ficka så att man såg att det fanns fler småflaskor i den med vätskor och fyra stora handbagage (max 1 handbagage brukar de allra flesta flygbolag köra med och just denna säkerhetskontrollen var direkt in till gaten)...Just för att jag reser så mycket så har jag köpt sådana där små flaskor som jag använder till schampo och balsam och tvål (vill ha min "egen" som luktar som jag vill och som jag vet fungerar på mitt hår och min hud). Jag har även köpt en liten flaska med hårskum till stylingen. Ansiktskrämen är av "rätt" storlek så den kör jag på som den är, ögonkrämen skippar jag på resa om jag inte ska checka in bagage. Ansikts- och sminktvätt har jag slutat med i krämform utan kör med våtservetter ämnade för detta istället (och det ÄR ok med våtservetter även om den nitiska vakten först menade annat, men fick ge med sig när hans kollega höll med mig). vilket märke man ska använda får man dock testa sig fram vad som fungerar för en själv. Sedan är det deostick som gäller och den har ingen säkerhetskontroll, peppar peppar, reagerat på. Och just det ja! Tandkräm finns också i små praktiska reseförpackningar! Med detta kommer jag inte upp i ens en halvliterspåse, så om jag ville skulle jag kunna även ta med handkräm, nagellack och liknande... Hoppas TS att du får en trevlig resa!
  • Yiwa
    Pallas skrev 2009-06-24 18:08:46 följande:
    Du sade att 75 gram alltid är 0,75 dl oavsett vad man mäter.
    Vi kanske ska bevisa detta så enormt svårbegripliga med ett räkne-exempel! Vad kan 75 g av olika material bli i volym?

Volym = V
    Massa = m
    Densitet = p

V =m/p

Bly (p=11,3 g/cm3)

V=75/11,3= 6,6 cm3 = 6,6 ml

Vatten (p=0,998 g/cm3)

V=75/0,998= 75 cm3 = 0,75 dl

Diamant (3,51 g/cm3)

V=75/3,51= 21,4 cm3 = 0,21 dl
  • M C
    Yiwa skrev 2009-09-18 19:45:06 följande:
    Vi kanske ska bevisa detta så enormt svårbegripliga med ett räkne-exempel! Vad kan 75 g av olika material bli i volym?Volym = VMassa = mDensitet = pV =m/pBly (p=11,3 g/cm3)V=75/11,3= 6,6 cm3 = 6,6 mlVatten (p=0,998 g/cm3)V=75/0,998= 75 cm3 = 0,75 dlDiamant (3,51 g/cm3)V=75/3,51= 21,4 cm3 = 0,21 dl
    *swoisch*

SÅG DU????
    Den for RAKT över huvudet!

• M C

*tittar in i en underbar tråd som förtjänar mer uppmärksamhet*

Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • vackrastarflow

pure evil att väcka denna tråden

Svar på tråden 75 gram = ? deciliter?