• Choklad och Nötter

75 gram = ? deciliter?

Dum fråga kanske, men hur många deciliter är 75 gram?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-24 06:11
    En till fråga: Räknas mascara som flytande vätska?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-24 18:02
    En sista fråga.
    Räknas den där plastpåsen med alla vätskor till vikten av handbagaget? För man går väl inte runt med en plastpåse? Alltså måste den räknas va?

• Svar på tråden 75 gram = ? deciliter?
  • vackrastarflow
    Siljelin skrev 2009-06-27 16:24:06 följande:
    Orkar inte läsa hela tråden nu, kanske har detta redan blivit utrett (vilket jag starkt betvivlar) men det kan inte vara så att Kattis blandar ihop gram och milliliter. Det går ju faktiskt alltid 75 ml på 0,75 dl. Oavsett vad man mäter. Men om man börjar väga och prata om tyngd så är det ju gram och då är det självklart inte alltid lika mycket! Kattis, är det ml du tänker på (milliliter)?
    och jag har redan frågat henne detta, och nej så var inte fallet.
  • LillaMjau

Måste säga att det är lite tråkigt att vår "stjärna" avreggade sig... Är så himla nyfiken vad som sa till henne på NTNU (Norges Tekniska och Naturvetenskapliga Universitet... tror jag...). Var tvungen att visa kollegorna tråden och ja, dom hade en rolig lunch.

• Kusin Knase
    Koviktare skrev 2009-06-25 23:56:21 följande:
    Nä....... Som nån skrev tidigare så får du knappast ner 75 g torkad basilika i ett mått på 0,75 dl....
    Koviktare skrev 2009-06-25 23:59:08 följande:
    En kurs i matte till svenska folket , tack!
    Eller norska, snarare! *host*
  • KaeJ

Är det inte så att saltvatten å sötvatten väger olika!? så det här med 75g=0,75dl när det gäller vatten kanske inte heller stämmer?? Bara för att röra om lite mer!

• Kjell2
    KaeJ skrev 2009-06-29 10:04:24 följande:
    Är det inte så att saltvatten å sötvatten väger olika!? så det här med 75g=0,75dl när det gäller vatten kanske inte heller stämmer?? Bara för att röra om lite mer!
    Jo men frågan är om det är vatten då. Temperaturen påverkar också.

Vatten är lite udda när det gäller hur temeraturen påverkar densitetet. De flesta andra ämnen får högre densitet när de blir kallare, dvs de krymper. Vatten har sin hösta densitet vid +4 grader. Därför fryser sjöar uppifrån och ner och inte från botten först.
  • KaeJ

Kan du komma å bo hos mig som mitt egna uppslagsverk!?

Kjell2 skrev 2009-06-29 10:13:45 följande:
    Jo men frågan är om det är vatten då. Temperaturen påverkar också. Vatten är lite udda när det gäller hur temeraturen påverkar densitetet. De flesta andra ämnen får högre densitet när de blir kallare, dvs de krymper. Vatten har sin hösta densitet vid +4 grader. Därför fryser sjöar uppifrån och ner och inte från botten först.
  • M C
    Mizzz skrev 2009-06-24 19:02:37 följande:
    Kattis, vad väger mest, ett kilo bly eller ett kilo bomull?
    Kattis1984 skrev 2009-06-24 19:04:14 följande:
    så vitt jag vet så väger bly mera än bomull, iallfall här. fast ni kanske har specialbomull *ironi*
    Jag döööööööööööööööööööööör!
  • M C
    Kattis1984 skrev 2009-06-24 06:00:47 följande:
    75gram är 0.75 dl oavsett VAD du mäter.
    Här är början till eländet, hur kunde det då spårlöst förbi?
    Förnekar detta säkert 4-5 gånger med!
    Jag har ont i magen, det är bara för kul!
  • Themis

Och så finns det folk som undrar varför det tog så lång tid för majoriteten av jordens invånare att greppa att jorden är rund...

Svar på tråden 75 gram = ? deciliter?