• Finessan

Utredning efter upprepade missfall osv... Del 11

Utredning efter upprepade missfall osv... Del 11.

Har du fått upprepade missfall och inte har någon att tala med? Kom in till oss! Här finns också många kloka gummor som sitter på mängder av information.

Tidigare trådar:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m17369948.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m20348731.html
    Del 3. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m23204477.html
    Del 4. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m25833976.html
    Del 5. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28634807.html
    Del 6. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31226031.html
    Del 7. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m33915758.html
    Del 8. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m36533392.html
    Del 9. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m39502920.html
    Del 10. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m42548947.html

Behandlingslista:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-11-261/m25450137.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28382945.html
    Del 3. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31257830.html
    Del 4. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m34145521.html
    Del 5. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m38034570.html
    Del 6. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m41272718.html
    Del 7. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m44144604.htm

Ihopsamlade fakta om missfall och hur man förebygger:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m40119318.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m43259007.html

{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-29 16:32
    Tryckfelsnisse har gett sig till känna.

Behandlingslistan, del 7 saknar ett l i slutet av länken. Detta är den korrekta länken:

www.familjeliv.se/Forum-7-137/m44144604.html
  • Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del 11
  • Cia o krabaten
    StoraD skrev 2009-09-09 20:51:18 följande:
    nej, det hinner jag nog inte! men mamarazzi skulle ju snittas idag, så hon får ju en trippel-nia! Annars är det fint med mig, det är ju BF +1 idag, så jag är ju lite nervös, men men... imorgon ska jag träffa Dr M igen och kolla om det är läge för igångsättning. Hur är det med dig och dina små krabater gumman? vad söt du är som frågar hur jag har det Cia o krabaten skrev 2009-09-09 20:37:45 följande:
    Jag är så glad för din skull att du får gå hos DrM så mycket!
    Jag kände mig ju lite bortglömd som bara hade vanliga normala kontroller...
    Så ett hett tips till alla är att försöka få komma till Special-MVC om det känns så.

Vi har det bra, hösten rulla rpå och rutinerna börjar infinna sig
    Men det börjar också närma sig slutet.
    Skcikade in ett preliminärt schema för A och dagis som vi fått from januari!
    Bara 3,5mån kvar ju!
    Men vi ska försöka begränsa dgistiden iaf hela våren så det inte blir för mycket. Och A älskar att vara där redan nu när vi hämtar och lämnar så
  • Bling1975

Tack alla snälla. Nu ska jag gå ut med mamsen en stund. Lite jobbigt att hon också är ledsen och inte bara kan glädjas åt sitt första barnbarn. Men hon ska jobba på att bara vara glad, och jag ska jobba på att inte ha dåligt samvete för att jag är ledsen.

jag har lite provsvar och frågor men jag återkommer senare.

Kram på er alla!

• Cia o krabaten

Bling: Skönt iaf att du kan dela det hela lite iaf.
    Men bra att du sagt åt henne att inte vara ledsen

• fruZ

Mrs Sara; Det låter lågt i mina öron, om du inte är mer utredd än bara blodstatus så skulle jag inte bara börja knapra järn utan be om undersökning så att det inte är nåt annat du har brist på. Även folsyrabrist och B12-brist kan orsaka lågt Hb. Fast det skulle iofs göra ditt MCV förhöjt. Kanske ska man ändå kolla det för säkerhets skull och även se hur ditt järnförråd ser ut? Diskutera det med en läkare tycker jag.

• fruZ

Förresten vill jag berätta en sak. Jag har en vän som bor i Norge. Hon hade tre missfall under 2006. Med hjälp av Ovitrellesprutor och Fragminsprutor fick hon i september 2007 en son. Med samma behandling har hon idag fått en lillebror till sin son. En liten 090909! Och inga missfall emellan!

• hammoleket79

Bling: Så jobbigt för dig. Ha inte dåligt samvete för att du är ledsen, det är klart att du är. När något sådant händer blir man ju extra påmind om vad man själv förlorat. Så småningom kan du säkert vara glad för deras skull.

• icka76

Bling: Förstår din känsla, måste vara jättejobig, men som de andra skriver, du får lova tt vara lessen över din egen situation. Det betyder ju inte att du missunnar dem deras, eller hur?

Idag är det dagen D, ska vara på Carlanderska kl 13.00 och sen ringer DR BE från repro kl. 15.30. Så håll tummarna att jag får en ordentlig utredning samt ett svar på hur vi ska fortsätta nu.

• TantTingeling

Kram till bling:

MrsSara: Ser ut som en järnbristanemi (brukar gå med lågt EPK och EVF). Eftersom man i regel har högt MCV vid B12/folatbrist-anemier så har du kanske inte det, men det kan maskeras av samtidig järnbrist. Men jag säger som A80, bara att utvidga provtagningne med jänrstatus,B12, folat. Det diskreta ökningen av LPK är sannolikt inget att bry sig om, övre normalgränsne brukar ligga runt 8,8.

• TantTingeling
    hammoleket79 skrev 2009-09-08 17:02:18 följande:
    Inför att min utredning ska börja om tre veckor hade jag begärt kopior från lite gynjournaler från ett annat sjukhus. Nu undrar jag om någon vet ifall lite för högt LH (ingen siffra nämnd) och för högt testosteron (3,7) kan öka missfallsrisken? Tydligen misstänkte läkaren då PCO, men ultraljudet av äggstockarna kunde "inte riktigt bekräfta detta".
    Min PCO diansnos är ställd på omvänd LH/FSH kvot i kombination med symtom på PCO. Enligt nya diagnoskriterier ska detta allstså vara korrekt även om man saknar det typiska pärlbanden (vilket dock en annan läkare tyckt att jag haft men denne ställde ingen diagnos, han sa det inte ens!).
  • Sparken

He j tjejer,

Tror att endel här inne känner igen mig. Jag fick en liten tjej i maj 08 efter att dessinnan haft 3 missfall. Tog då trombyl och fragmin.

Var i måndags i vecka 8+3 och skulle in på mitt första VUL, trodde på riktigt att det skulle se bra ut som den optimist jag är (eller i vart fall försöker vara) men inte. Läkaren såg bara en tom hinnsäck med gulkropp i. Dumma jag litade på läkaren som sa att enbart trombyl skulle räcka efter Fragminet inte visat sig lika effektivt, så jag tog bara Trombyl denna gången. Det misstaget ska jag inte göra igen.

Ska tillbaka igen på onsdag för nytt VUL och Cytotek (eller vad heter det). Jag vill inte skrapas för jag är orolig för min slemhinna. Har någon erfarenhet av medicin för att driva ut ett MA?

Lider med er andra som också tvingas vara i detta forum. Fast det är skönt att vi har varandra.

Lycka till ni som ska få i dagarna!

Många kramar från mig.

Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del 11