• Finessan

Utredning efter upprepade missfall osv... Del 11

Utredning efter upprepade missfall osv... Del 11.

Har du fått upprepade missfall och inte har någon att tala med? Kom in till oss! Här finns också många kloka gummor som sitter på mängder av information.

Tidigare trådar:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m17369948.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m20348731.html
    Del 3. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m23204477.html
    Del 4. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m25833976.html
    Del 5. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28634807.html
    Del 6. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31226031.html
    Del 7. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m33915758.html
    Del 8. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m36533392.html
    Del 9. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m39502920.html
    Del 10. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m42548947.html

Behandlingslista:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-11-261/m25450137.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28382945.html
    Del 3. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31257830.html
    Del 4. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m34145521.html
    Del 5. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m38034570.html
    Del 6. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m41272718.html
    Del 7. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m44144604.htm

Ihopsamlade fakta om missfall och hur man förebygger:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m40119318.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m43259007.html

{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-29 16:32
    Tryckfelsnisse har gett sig till känna.

Behandlingslistan, del 7 saknar ett l i slutet av länken. Detta är den korrekta länken:

www.familjeliv.se/Forum-7-137/m44144604.html
  • Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del 11
  • Bling1975

Sparken, beklagar verkligen att du fick missfall igen. Jag har fått cytotek en gång. Aldrig igen utan riktigt bra smärtstillande så be om det. Gjorde fruktansvärt ont och mitt sjukhus ville bara att jag skulle ta alvedon som inte alls hjälper mot den typen av smärta.

• Bling1975

Om jag inte missminner mig så har vi diskuterat Hb och Trombocyter tidigare i tråden men jag hittar dem inte. Fick provsvar från en hälsokontroll igår och har högt Hb, lite höga erytrocyter och rätt höga Trombocyter. Ref: 165-387 Mitt värde: 449. Kan det spela in?

• Sparken

Ber om ursäkt för min kommentar om att tvingas vara i detta forum. Menar såklart att vi som tvingas uppleva upprepade missfall. Hoppas ni förstod och inte tog illa upp! kram igen.

• BettanB

Hej, alla. KOmmer bara med snabba kommentarer fn. Min dator är på dåligt humör så jag sitter vid sambons speldito. Dessutom är jag knallförkyld, stackars lilla mig.

Sparken: Håller med; det är förjäkligt att du tvingas tillbaks till det här forumet. Beklagar.

LillaD: När som helst nu...

TT: Ang PCO, är det så numer. Min läkare har vägrat att ens titta på LH och FSH öht och säger bara att eftersom jag ju blir gravid så är det ointressant. Har själv funderat över PCO, men sen släppt det eftersom ingen sagt något efter att ha tittat på vul. Har antagit att de då inte sett ngt pärlband. Mina funderingar kom sig från början av min acne, hårstrån där jag inte vill ha sådana, allt fett lägger sig på magen, jag har lättare än de flesta karlar att sätta muskler etc. Hade kanske varit värt att kolla LH och FSH ändå då...

*vinkar*

Piratpartist, javisst!
  • TantTingeling

Bling: Jag skulle inte dra för stora växlar enbart på lätt förhöjda trombocyter, det behandlas ju i regel bara med lite ASA (och det har du väl redan tagit?!). Det som är intressant är väl kanske hur dina koagulationsprover ser ut i övrigt.

Bettan: Ja, det är rätt exakt  den formuleringen (PCO enl. nya diagnoskriterer osv) min gynekolog använde i min journal. Detta var -06, så nya är kriterierna ju inte. Jag har också de trevliga symtomen med fett, finnar, ökad behåring, lätt för att bygga muskler mm. Min gynläkare tyckte inte att jag skulle oroa mig för om jag kunde bli gravid, men sa att jag skulle höra av mig om jag fick problem så nån roll måste det ju ändå spela. Vid PCO har man ju dessutom en förhöjd mf-risk. Jag tycker absolut att du ska vara på för att kolla FSH, LH men oxå SHBG och testosteronnivåer.

• BettanB
    TantTingeling skrev 2009-09-10 15:24:06 följande:
     Bettan: Ja, det är rätt exakt  den formuleringen (PCO enl. nya diagnoskriterer osv) min gynekolog använde i min journal. Detta var -06, så nya är kriterierna ju inte. Jag har också de trevliga symtomen med fett, finnar, ökad behåring, lätt för att bygga muskler mm. Min gynläkare tyckte inte att jag skulle oroa mig för om jag kunde bli gravid, men sa att jag skulle höra av mig om jag fick problem så nån roll måste det ju ändå spela. Vid PCO har man ju dessutom en förhöjd mf-risk. Jag tycker absolut att du ska vara på för att kolla FSH, LH men oxå SHBG och testosteronnivåer.
    Tack för tipsen. Det får bli att ta det om vi tvingas att ta vändan om Carlanderska. Min läkare på SU är verkligen sjukt dåligt och bryr sig inte ett skvatt om hur det går för oss. Vi har varit på honom om fler tester, men det är helt lönlöst. Nu sist slängde han ju till mig ett (1!) recept på Levaxin, troligen mest för att bli av med oss.
    Piratpartist, javisst!
  • TantTingeling

Bettan: Så lite så.  Har de inte ens bokat in nån provtagning för att se om dosen levaxin är tillräcklig? Blir inte förvånad i så fall för de verkar ju vara helt puckade. JäklaskitSU. :(

• hammoleket79

TantTingeling och BettanB: Låter som att jag borde se till att de kollar lite värden för mig när utredningen drar igång också. Tyvärr vet jag inte LH/FSH-kvot, för när det kollades på mig för länge sedan så fick inte läkaren provsvar för FSH. Men jag har också en del symtom som behåring, är ganska stark, och efter graviditeterna så fördelar fettet om sig till magen mer och mer. Plus väldigt oregelbunden ägglossning, hittills har jag haft mens 15 ggr och varit gravid 7 ggr sedan jag först fick mens.

• BettanB
    TantTingeling skrev 2009-09-10 15:54:28 följande:
    Bettan: Så lite så.  Har de inte ens bokat in nån provtagning för att se om dosen levaxin är tillräcklig? Blir inte förvånad i så fall för de verkar ju vara helt puckade. JäklaskitSU. :(
    Jo, DET skall vi åtminstone kolla. Alltid något.
    Piratpartist, javisst!
Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del 11