Lax i ugn
Någon som har ett gott recept på lax i ugn som får puttra i en god sås?
Jag vill inte göra mina vanliga recept utan något nytt för oss
Någon som har ett gott recept på lax i ugn som får puttra i en god sås?
Jag vill inte göra mina vanliga recept utan något nytt för oss
jag blandade en gång feta och creme fraich tillsammans med lite örter och hälde över laxen - in ugnen. Det blev toppen!
Vad hade du för örter till? För jag har fetaost och creme fraiche hemma
Jag och min man ska också äta lax idag! Så extremt gott...
Man behöver nödvändigtvis inte låta laxen puttra i ugnen. Något som är verkligen är "to die for" är att ta lax tillsammans med antingen: Cremé fraiche, grädde (man kan ta grädde med mindre fettprocent också, om man vill vara nyttig ) el. liknande... och grönsaksbuljong + någon krydda. Jag brukar använda: dill, rosépeppar eller citronpeppar som krydda. Alltså j*klar vad gott detta är! Jag brukar låta laxen tillsammans med cremé fraichen/grädden puttra i en stekpanna med detta. Man kan också göra det i ugnen.
Men oftast när jag gör lax i ugnen så lägger jag bara upp laxfiléerna (tinade) i en ugnsform, häller på lite olivolja och kryddar med antingen dill, rosépeppar eller citronpeppar (ovan nämnda) och strör på lite havssalt. Oh my god... kan knappt vänta tills maten är klar idag!
Jo vi brukar också göra med dill och citronpeppar. Saken är den att jag inte tycker om stekt lax som den är men kan äta om den har puttrat i någon sås i ugnen
Vad det gäller % på grädde m.m så tar jag alltid den fetaste
Kan rekommendera ett recept som heter Viltlax!
www.ica.se/FrontServlet&state=recept&receptid=554763
Oh wow, det verkade jättegott! Goda kryddor, och lätt recept... ska faktiskt lägga det på minnet och göra det någon dag. Tack för tipset!
viltlaxen är supergod
Fast jag kom på en sak.
Det där med viltfond, vad innehåller det exakt? Eller åtminstone på ett ungefär. Kan man möjligen ersätta det med något annat, tror ni?
Pernilla Wahlgrens lax är så enkelt och gott!
En fräsch maträtt med ingredienser som man ofta har hemma
4 laxfiléer
1/2 dl balsamvinäger
1/2 dl flytande honung
salt & peppar
Lägg laxen i en ugnsform. Blanda balsamvinäger och honung och häll det över laxen. Salta och peppra. In i ugnen 175 C ca 20 min. Servera med (enbart) en god matig sallad med tex fetaost och oliver, eller med kokt ris och sallad vid sidan av
Laxbitar med cremefraiche med smak av soltorkad tomat/fetaost på och in i ugnen.
Kan man ha klyftpotatis,ris eller pasta till.
Nu är detta ingen sås, men vi brukar marinera laxfileérna i grillolja, Garlic från Santa Maria. Sen in i ugnen ca 20min 200grader.
Har gjort så i snart 2 år, minst en gång varannan vecka och inte tröttnat ännu! =)
Men ska nog våga mig på lite tips från den här tråden nu!