• Anonym

Hjälp! "Bulle" i underlivet

Anonym (Bulle) skrev 2009-06-24 18:27:25 följande:

Ja, jag vill verkligen verkligen kolla upp det. Det värsta värsta som kan hända är ju att det är cancer och att jag dör Men sen är jag också orolig för att det ska vara cancer eller något annat som måste medicineras starkt och som kommer att leda till att bebisen i magen dör... Och att jag blir steril... Hoppas verkligen på att det är något ofarligt, som ni har haft!
    Ta det lungt.....det är antagligen bara nån slags fettknöl osv,min mamma opererade bort en sådan förra året...den växte tom. Läkaren sa till henne att cancer sällan sätter sig på detta ställe......

Gör den ont osv?
  • Anonym

Anonym (Bulle) skrev 2009-06-24 18:52:29 följande:

Den gör inte ont, men när jag trycker på den så känns det lite ömt. Det känns skönt att höra att den läkaren sa att cancer sällan sätter sig där...
    Det kan även vara en stor inflammation i en hårsäck osv..så brukar jag få ibland...de kan bli lite ömma....det blir aldrig så stora som en pingisboll..men de brukar försvinna efter ett tag..
  • Anonym

Det kan även vara en svullen lymfkörtel, brukar kunna få sådana ibland även vid underlivet. Om du känner på den och den är "rörlig" så brukar det inte vara något farligt iaf.
    Hoppas allt går bra =)

• Anonym

Låter väldigt likt det ljumskbrock jag fick i ca 6:e mån när jag var gravid med mitt första barn. Ofarligt och läkaren trodde att det skulle gå tillbaka helt när barnet var fött, men för att det inte skulle upprepas vid en ev. andra graviditet valde jag att operera det när mitt första barn var ca 3/4 mån. Opererades på fm och fick gå hem på em. Sjukskriven i ca 2 veckor under vilka jag inte fick bära mer än max 1-2kg.

• Anonym

Ja, det var inte helt ovanligt heller sa läkaren. Underlivet och vävnaderna runt omkring utsätts ju för ett ganska så stort tryck under den senare delen av graviditeten. Jag har burit båda min barn långt ner (så att säga) och det var troligtvis det som orsakade mitt ljumskbråck.

Om du är orolig tycker jag att du ska boka en tid hos din vårdcentral, så att du kan få en remiss till rätt läkare (kommer tvärr inte ihåg vad de kallas längre). Bättre att kolla upp än att gå och oroa sig i onödan.

• Anonym

Anonym (Bulle) skrev 2009-06-24 18:17:04 följande:

Hej!Jag upptäckte i morse när jag duschade och rakade underlivet (händer väldigt sällan) att jag var väldigt svullen på höger sida av underlivet där fram där håret är. Svullnaden har ungefär storleken av en pingisboll, men är mer oval. Är jätterädd att det ska vara cancer Har inte hunnit ringa vårdcentralen idag utan ska ringa dem i morgon, men tills vidare så skulle det kännas bra att höra om fler har varit med om samma sak? Kan det bli så ibland? Jag är gravid också, vet inte om det spelar roll i sammanhanget. Och är det för övrigt vårdcentralen man ska ringa, eller mer någon barnmorska eller gynekolog?Tacksam för svar...
    jag har precis skrivit en tråd om exakt samma sak!

har samma som dig, upptäckte det igår kväll när jag var på toa.
  • Anonym

skriv gärna här ts. hur det gick med läkaren eftersom jag har likadant.
    Lycka till

• Anonym

Anonym (Bulle) skrev 2009-06-25 08:49:04 följande:

Jag ska träffa en läkare kl. 10.15 idag, återkommer i eftermiddag/kväll med vad han/hon sa´.
    va bra Hoppas det går bra.
  • Anonym

Anonym (Bulle) skrev 2009-06-25 12:52:02 följande:

Jag pratade med läkaren och han kunde inte säga vad det var, men han kände ingen knöl (d.v.s. ingen cancer, puh!) utan såg bara en allmän svullnad. Jag skulle avvakta, och om det inte har gått över om 1-2 veckor så ska jag höra av mig igen. Anonym (ingen fara): Men jag är gravid, skrev det i trådstarten Dock sa´ läkaren att det inte hade med det att göra.
    Va skönt att det inte va nåt allvarligt.
    Du har inte ont där?
    När jag promenerar så kan jag känna lite ömhet eller lite smärta runt där.
    Ska kanske ringa läkaren o rådfråga o se vad dom säger.
  • Anonym

Anonym (Bulle) skrev 2009-07-12 20:55:22 följande:

Du kanske också skulle ringa vårdcentralen? Om det är något så är det ju bra att få veta, och är det inget eller något som går över av sig själv så är det ju också skönt att få veta! Jag tyckte själv att det var väldigt obekvämt att prata om, men jag försökte tänka att det där säkert är rutinjobb för läkarna, de är säkert inte besvärade, bara vi patienter Själv är jag väldigt glad att jag gick dit och fick reda på vad det var, annars hade jag ju fortsatt att lyfta bl.a. min son på 17 kg utan att veta att det kunde förvärra saken (läkaren sa´ att jag inte bör lyfta mer än runt 5 kg). Sen var det ju inget roligt svar jag fick, men som sagt bättre att få veta än att gå i ovisshet.
    hur blir det nu då med din bråck? blir det operation sen då eller?
    jag har ännu inte hört av mig till läkaren, ska göra det snart.
    Jag har såna "hugg" ibland där som gör att jag får böja mig
    känns det så för dig med?
  • Anonym

Ts. hur har det gått med dit bråck??

Själv var2 veckor sen hos min husläkare, som konstanterade att det var bråck jag har.
    Han skickade remiss till kirurgikliniken på sjukhuset,
    var där förra veckan, han kunde inte direkt känna *var* exakt bråcket satt, om det var öppet bråck eller svagt ... nåt...
    Så han skickade remiss till skiktröngten.
    Hittar dom inte exakta platsen då, så blir det ultraljud.
    Skönt iaf att dom inte tar en sån himla tid *som det brukar vara på sjukhuset här*.

Mitt bråck har blivit värre, det har svullnat upp även längst *låret*.
    Bråcket "hoppar" fram när jag kryster.
    Ont har jag varje dag nu... ganska jobbigt...
    Men hoppas det blir Op. innan 3 mån. Mer orkar jag nog inte.

• Anonym

Ts. hur har det gått med dit bråck??

Själv var2 veckor sen hos min husläkare, som konstanterade att det var bråck jag har.
    Han skickade remiss till kirurgikliniken på sjukhuset,
    var där förra veckan, han kunde inte direkt känna *var* exakt bråcket satt, om det var öppet bråck eller svagt ... nåt...
    Så han skickade remiss till skiktröngten.
    Hittar dom inte exakta platsen då, så blir det ultraljud.
    Skönt iaf att dom inte tar en sån himla tid *som det brukar vara på sjukhuset här*.

Mitt bråck har blivit värre, det har svullnat upp även längst *låret*.
    Bråcket "hoppar" fram när jag kryster.
    Ont har jag varje dag nu... ganska jobbigt...
    Men hoppas det blir Op. innan 3 mån. Mer orkar jag nog inte.

Svar på tråden Hjälp! "Bulle" i underlivet