• Anonym (Bulle)

Hjälp! "Bulle" i underlivet

Hej!

Jag upptäckte i morse när jag duschade och rakade underlivet (händer väldigt sällan) att jag var väldigt svullen på höger sida av underlivet där fram där håret är. Svullnaden har ungefär storleken av en pingisboll, men är mer oval. Är jätterädd att det ska vara cancer Har inte hunnit ringa vårdcentralen idag utan ska ringa dem i morgon, men tills vidare så skulle det kännas bra att höra om fler har varit med om samma sak? Kan det bli så ibland? Jag är gravid också, vet inte om det spelar roll i sammanhanget. Och är det för övrigt vårdcentralen man ska ringa, eller mer någon barnmorska eller gynekolog?

Tacksam för svar...

• Svar på tråden Hjälp! "Bulle" i underlivet
  • Hybr1d

Jag hade en knöl där nere, var bartolinit, det är en bartolinis körtel som blivit tilltäppt, det var ofarligt och försvann av sig själv. Det sitter nedanför slidmynningen gentemot rumpan.

• Sommarnatt2010

När jag va 6 år kanske fick jag jumskbrock, låter faktiskt som det, fast jag tror det satt lite längre ner..liksom mellan ben och blygläppar hmm

Men det va en avlång utbuktning, som en knöl liksom om jag mins rätt

Jag hade inte alls ont av det, men de opererade det för att jag inte skulle få problem sen eller akuta problem...

Tror inte det spelar så stor roll vem du ringer till, men ring någon så du får det uppkollat...

• Anonym (Bulle)

Ja, jag vill verkligen verkligen kolla upp det. Det värsta värsta som kan hända är ju att det är cancer och att jag dör Men sen är jag också orolig för att det ska vara cancer eller något annat som måste medicineras starkt och som kommer att leda till att bebisen i magen dör... Och att jag blir steril... Hoppas verkligen på att det är något ofarligt, som ni har haft!

• Anonym

Anonym (Bulle) skrev 2009-06-24 18:27:25 följande:

Ja, jag vill verkligen verkligen kolla upp det. Det värsta värsta som kan hända är ju att det är cancer och att jag dör Men sen är jag också orolig för att det ska vara cancer eller något annat som måste medicineras starkt och som kommer att leda till att bebisen i magen dör... Och att jag blir steril... Hoppas verkligen på att det är något ofarligt, som ni har haft!
    Ta det lungt.....det är antagligen bara nån slags fettknöl osv,min mamma opererade bort en sådan förra året...den växte tom. Läkaren sa till henne att cancer sällan sätter sig på detta ställe......

Gör den ont osv?
  • Anonym (Bulle)
    Anonym skrev 2009-06-24 18:32:32 följande:
    Anonym (Bulle) skrev 2009-06-24 18:27:25 följande: Ta det lungt.....det är antagligen bara nån slags fettknöl osv,min mamma opererade bort en sådan förra året...den växte tom. Läkaren sa till henne att cancer sällan sätter sig på detta ställe......Gör den ont osv?
    Den gör inte ont, men när jag trycker på den så känns det lite ömt. Det känns skönt att höra att den läkaren sa att cancer sällan sätter sig där...
  • Anonym

Anonym (Bulle) skrev 2009-06-24 18:52:29 följande:

Den gör inte ont, men när jag trycker på den så känns det lite ömt. Det känns skönt att höra att den läkaren sa att cancer sällan sätter sig där...
    Det kan även vara en stor inflammation i en hårsäck osv..så brukar jag få ibland...de kan bli lite ömma....det blir aldrig så stora som en pingisboll..men de brukar försvinna efter ett tag..
  • Anonym (Bulle)

Men kära nån vad ni är underbara... Nu känner jag mig genast mycket lugnare! Nu kanjag nog sova hyfsat gott tills jag får prata med VC i morgon

• Anonym

Det kan även vara en svullen lymfkörtel, brukar kunna få sådana ibland även vid underlivet. Om du känner på den och den är "rörlig" så brukar det inte vara något farligt iaf.
    Hoppas allt går bra =)

• Sommarnatt2010

Cancer knölar brukar väl inte heller dyka upp sådär plötsligt..från ingenting till pingisboll...tror du kan vara lugn på den fronten =)

• Anonym

Låter väldigt likt det ljumskbrock jag fick i ca 6:e mån när jag var gravid med mitt första barn. Ofarligt och läkaren trodde att det skulle gå tillbaka helt när barnet var fött, men för att det inte skulle upprepas vid en ev. andra graviditet valde jag att operera det när mitt första barn var ca 3/4 mån. Opererades på fm och fick gå hem på em. Sjukskriven i ca 2 veckor under vilka jag inte fick bära mer än max 1-2kg.

Svar på tråden Hjälp! "Bulle" i underlivet