• Anonym (Deppi)

nekad sjukpenning!

Åhhh om man inte redan mådde skit så gör man de ju nu!!

Är sedan en tid sjukskriven pga. depression.
    Allt började med att jag blev mobbad och utfryst samt hotad på jobbet (för att jag blev gravid)
    Min arbetsgivare sa att jan inte ville se mig igen mm...

Men nu då till försäkringskassan. Har fått avslag två gånger. Dom säger bara att det inte finns tillräkligt med medicinskt underlag för att jag skall få sjukpenning.

jag fattar inte vad dom kräver igentligen mår ju så dåligt att jag vill dö! Kul att vara gravid och känna såhär....

är det någon som vet vad försäkringskassan vill ha igentligen när det gäller depression?? känner mig helt maktlös..
    vad går dom på? ni som är sjukskrivna för depression vad har eran läkare skrivit på intyget?
    orkar inte mera nu...

• Svar på tråden nekad sjukpenning!
  • Anonym (,,,)

Vad är det din läkare har skrivit?

• Anonym

På mitt intyg står det

Nedsatt emotionell kontakt.
    Nedstt mimik.
    Suicid tankar
    Suicid försök

• Jennie med ie
    Anonym skrev 2009-06-24 21:07:29 följande:
    På mitt intyg står detNedsatt emotionell kontakt.Nedstt mimik.Suicid tankarSuicid försök
    Läkaren måste utveckla hur din sjukdom påverkar din förmåga att arbeta, studera eller söka arbete. Det du skriver beskriver bara hur du mår, medans sjupenningsrätten handlar om hur ens mående påverkar arbestförmågan.
  • Anonym

Står bara: Väldigt stress känslig

• Anonym (deprimerad)

Jag är hemma för depression och min läkare har skrivit att jag inte kan arbeta pga min hemska ångest och att jag har svårt att fokusera på saker.
    Det är ett jäkla gissel det här med FK och deras regler...

• Anonym

Vänd dig till läkaren igen och be honom/henne komplettera intyget med ytterligare förklaringar till varför du inte kan arbeta, alltså hur depressionen påverkar dig i arbetssituationen.

• Justess

Som Jennie säger är det viktigt att det är väl beskrivet hur din sjukdom begränsar funktionsförmågan - varför du inte kan arbeta. Det är dessutom viktigt att status/objektiva fynd är väl beskrivna.

Man bör säga sanningen, men alla sanningar bör inte sägas.
  • Anonym (Deppi)

på mitt läkarintyg står det att jag har panikatacker, koncentrationssvårigheter, sömnbrist, stressad, sängliggande hela dagar, skulkänslor mm....

men detta var tydligen inte sjukt nog...

varför gör dom såhär mot mej (vet att det inte är bara mej dom nekar)

bryr dom sig inget om att man är gravid...

• Anonym (deprimerad)

med det läkarintyget kan jag inte förstå att de nekar! :(
    ÖVERKLAGA!!

• Jennie med ie
    Anonym (Deppi) skrev 2009-06-24 21:25:55 följande:
    på mitt läkarintyg står det att jag har panikatacker, koncentrationssvårigheter, sömnbrist, stressad, sängliggande hela dagar, skulkänslor mm....men detta var tydligen inte sjukt nog...varför gör dom såhär mot mej (vet att det inte är bara mej dom nekar)bryr dom sig inget om att man är gravid...
    Läkaren måste som sagt beskriva väl hur detta påverkar din _arbetsförmåga_. Det är inte alltid omöjligt att sköta ett jobb under de omständigheter som beskrivs nämligen...
Svar på tråden nekad sjukpenning!