• ugglan

Är det för "sent" att lära en12-veckors kattunge att gå på lådan?

Vi fick hem en heeelt bedårande liten kattunge i helgen.
    Men..................
    När jag och sonen kom till "uppfödaren" för att hämta vår katt fick vi en chock över hur vedervärdigt det hemmet var, både för dessa katter och för de människor som bor där. Fullt med hund och kattskit överallt, äckliga nedpissade kläder slängda hur som helst, möglig disk stående på hela köksbordet och diskbänken. Stanken var värre än i ett normalt svinhus.
    Jag visste inte vad jag skulle säga. Vi blev rätt stumma faktiskt.
    Jag hade med mig en vetelängd som jag lade på en tom plats och genast kom 2 vuxna katter fram å slet upp förpackningen å började käka av den, snacka om utsvultna..
    Hua, stackars djur.. Den gemensamma bekant som förmedlade denna katten till oss fick höra om hur läget var direkt när vi åkte därifrån å hon suckade att hon skulle kontakta djurskyddet IGEN, hon trodde att denna "djurmänniska" faktiskt skärpt till sig sedan deras förra besök..

Nu till VÅRT problem med denna lilla varelse. Självklart vet hon inte riktigt hur hon ska sköta hygienen efter att ha levt i den smutsen. Där var väl katterna glada att hitta en hyfsat ren fläck på golvet dom kunde göra sina behov på. Vår lilla katt hittar måååånga rena fläckar på golvet där hon glatt sätter sig å pinkar eller bajar. Visst, vi lyfter henne ju till lådan varje gång vi ser att nåt är på g å då gör hon det lika glatt där men hon glömmer att gå dit igen nästa gång det är dags..
    Jag har liksom aldrig varit med om detta problem. De katter vi haft i familjen när jag växte upp var helt naturligt rumsrena när de var redo att lämna mamman.

Nu undrar jag om hon nånsin kommer att få det beendet att vilja gå till lådan? Hur lång tid ska man ge det? Finns några bra knep för att lära henne?

Vi kan tyvärr inte ha en katt som inte är rumsren, skulle inte funka med kattskit bland barnens leksaker osv.. Men så länge det finns en chans att komma tillrätta med detta vill vi ju såklart inte ge upp. Å ALDRIG att hon åker tillbaka till det hemska ställe hon kommer ifrån.

• Svar på tråden Är det för "sent" att lära en12-veckors kattunge att gå på lådan?
  • Måne och Sol
    Dynamic skrev 2009-06-24 22:03:32 följande:
     BILDER kräves!!!!!
  • ugglan
    Dynamic skrev 2009-06-24 22:03:32 följande:
     BILDER kräves!!!!!
    Har haft lite kameraproblem men nu finns ett par bilde iaf i galleriet i mappen "Ginza"... 

Hon har fattat tycke för vår fyraåring. Sover i hans säng nu.. man blir helt tårögd då man smyger in å ser på dom, godingarna.
  • Dynamic
    ugglan skrev 2009-06-24 22:43:05 följande:
    Har haft lite kameraproblem men nu finns ett par bilde iaf i galleriet i mappen "Ginza"...  Hon har fattat tycke för vår fyraåring. Sover i hans säng nu.. man blir helt tårögd då man smyger in å ser på dom, godingarna.
    hm. Alltså, kissen är ursöt, jag smälter av bilderna MEN det ser snarare ut att vara en 8-10 veckorskatt.

För dålig mat eller fel angiven ålder? eLLER SER JAG SÅ FEL?
  • Catbride

Det går absolut att få en 12v kattunge rumsren!! Som tidigare skriver: många bajslådor!! Behöver inte vara "snygga" kattlådor, nu när hon är liten fungerar stora plastlådor bra (med låg kant). Även papplådor (tex sånna man köper 24-pack öl i på Systemet) är jättebra att ha. Man ska nästan ha en i varje rum ett tag tills hon lärt sig. Det kan skvätta över lite men det är ju bara att dammsuga upp och det är ju en kortare period.

Testa också ev olika sand sorter - om du vet vad hon hade hos "uppfödaren" så använd samma.

Min mamma tog in en vildkatt som var 4-5 månader och hon lärde sig snart att använda lådan. Katter är av naturen renliga och vill gärna göra sina behov där de kan gräva ner dem.
    Lycka till med lillmissan! Och vilken tur hon haft som hamnat hos någon som bryr sig!

• ugglan

Ja

Dynamic skrev 2009-06-24 22:45:53 följande:
    hm. Alltså, kissen är ursöt, jag smälter av bilderna MEN det ser snarare ut att vara en 8-10 veckorskatt.För dålig mat eller fel angiven ålder? eLLER SER JAG SÅ FEL?
    Nog e hon liten å tunn, så du ser säkert inte fel.. jag blir inte förvånad om hon är både lite yngre än vad som uppgivits och även om det är så att hon inte fått nån vidare bra mat.. Vågade inte lita på att hon var avmaskad heller så det gjorde vi direkt när hon kom hem.
    Har du nåt tips på bra mat som hon kan växa till sig på? Vi ska iofs till veterinären på mån för att vaccinera å veterinärbesiktiga (för att kunna försäkra henne). Men om hon ser såå väldigt liten ut vet jag inte om jag vågar ta dit henne, då blir man väl utskälld.. {#lang_emotions_embarassed}
  • Dynamic
    ugglan skrev 2009-06-24 22:53:22 följande:
    Ja Nog e hon liten å tunn, så du ser säkert inte fel.. jag blir inte förvånad om hon är både lite yngre än vad som uppgivits och även om det är så att hon inte fått nån vidare bra mat.. Vågade inte lita på att hon var avmaskad heller så det gjorde vi direkt när hon kom hem.Har du nåt tips på bra mat som hon kan växa till sig på? Vi ska iofs till veterinären på mån för att vaccinera å veterinärbesiktiga (för att kunna försäkra henne). Men om hon ser såå väldigt liten ut vet jag inte om jag vågar ta dit henne, då blir man väl utskälld..
    Ge henne bara kattungefoder, gärna litte kattmjölkersättning för att säkra att hon får allt hon behöver.
    Jag har ju själv 2 katter som jag haft sen 5 veckors ålder, som lyckats bli st 2
     9 månaders muskulösa katter, så jag vet att det går att ordna.
  • Mazarinen

TS: Jag känner nästan igen mig.
    Vi hämtade hem en lite Kattflicka i slutet på maj och då skulle hon vara påstoda 12v. Hemmet vi hämtade henne ifrån var inte det renaste jag sätt. Till och med min 3,5 åring sa att det var smutsigt på deras toalett
    Tre kattungar, tre vuxna katter och två halvvilda småhundar som hon inte hade pli på. Matskålarna var alltid tomma på mat.
    När vi kom hem med henne såg vi hur Liten hon var!! Hon vägde 300gr och skulle vara 12v?! Strippig päls och åt/äter allt hon kommer åt som finns på golvet. Hon var nog lägst i rang så därför har hon skapat sig ett betende som att äta allt som går att äta. Hon morrar åt oss när vi försöker ta ifrån henne en smörgåsbit som ettåringen glatt kastat ned från sin stol. Ska det vara så? givetvis inte så nu mer när vi äter får hon inte vara med oss i köket. Hon får sin Iams kittenmat och får hon leverpastej eller annan "godis" får hon den vid sin matplats.

Kattlådeproblemet hade vi oxå. Vi har alltid haft kattlådan däruppe i badrummet och vill ju fortsätta med det men det slutade med att vi hittade kiss och bajshögar lite var stans. Hon han/orkade inte springa upp för trappan varje gång så vi fick sätta kattlådan under trappan i v-rummet och sätta henne på toa varje gång efter mat, sov eller lekstund. Precis som med barn Kattsanden är ett superbra märke och det luktar nästan aldrig ifrån den.

• Catbride

Jag har flask-uppfött en 3veckors kattunge som skulle avlivas, så hon behöver inte alls få några problem för att hon ev är tagen "tidigt".

När jag var liten så var det mer än vanligt att kattungarna var 8 veckor när de flyttade. Och iaf våra katter blev normala och keliga kissar. Sen skulle jag inte rekomendera att köpa katt under 12v nu när man vet så mkt mera, har själv fött upp raskatter och man tycker att de är såååå små ändå när de är 12v och ska flytta.

Jag tror ABSOLUT ingen veterinär kommer att skälla ut någon som kommer in med en kattunge för att besiktiga och vaccinera den De tycker nog bara att det är bevis på en bra katt-ägare. Glöm inte att id-märka kissen - även om den "bara" ska vara innekatt. Man brukar få bättre pris på det om man gör det samtidigt som man vaccinerar den.

Fråga också veterinären efter bra kattungefoder, de brukar även ha bra bäbismat på burk som oftast är lite mer smakligt än torrfoder.

• Mazarinen

Glömde skriva att hon var en riktig sötis
    Har du kikat henne i öronen? Min hade öronskabb Nej du blir inte alls utskälld. De har nog sätt mkt värre saker att skälla för. var inte orolig.

Svar på tråden Är det för "sent" att lära en12-veckors kattunge att gå på lådan?