• ugglan

Är det för "sent" att lära en12-veckors kattunge att gå på lådan?

Vi fick hem en heeelt bedårande liten kattunge i helgen.
    Men..................
    När jag och sonen kom till "uppfödaren" för att hämta vår katt fick vi en chock över hur vedervärdigt det hemmet var, både för dessa katter och för de människor som bor där. Fullt med hund och kattskit överallt, äckliga nedpissade kläder slängda hur som helst, möglig disk stående på hela köksbordet och diskbänken. Stanken var värre än i ett normalt svinhus.
    Jag visste inte vad jag skulle säga. Vi blev rätt stumma faktiskt.
    Jag hade med mig en vetelängd som jag lade på en tom plats och genast kom 2 vuxna katter fram å slet upp förpackningen å började käka av den, snacka om utsvultna..
    Hua, stackars djur.. Den gemensamma bekant som förmedlade denna katten till oss fick höra om hur läget var direkt när vi åkte därifrån å hon suckade att hon skulle kontakta djurskyddet IGEN, hon trodde att denna "djurmänniska" faktiskt skärpt till sig sedan deras förra besök..

Nu till VÅRT problem med denna lilla varelse. Självklart vet hon inte riktigt hur hon ska sköta hygienen efter att ha levt i den smutsen. Där var väl katterna glada att hitta en hyfsat ren fläck på golvet dom kunde göra sina behov på. Vår lilla katt hittar måååånga rena fläckar på golvet där hon glatt sätter sig å pinkar eller bajar. Visst, vi lyfter henne ju till lådan varje gång vi ser att nåt är på g å då gör hon det lika glatt där men hon glömmer att gå dit igen nästa gång det är dags..
    Jag har liksom aldrig varit med om detta problem. De katter vi haft i familjen när jag växte upp var helt naturligt rumsrena när de var redo att lämna mamman.

Nu undrar jag om hon nånsin kommer att få det beendet att vilja gå till lådan? Hur lång tid ska man ge det? Finns några bra knep för att lära henne?

Vi kan tyvärr inte ha en katt som inte är rumsren, skulle inte funka med kattskit bland barnens leksaker osv.. Men så länge det finns en chans att komma tillrätta med detta vill vi ju såklart inte ge upp. Å ALDRIG att hon åker tillbaka till det hemska ställe hon kommer ifrån.

• Svar på tråden Är det för "sent" att lära en12-veckors kattunge att gå på lådan?
  • Catbride

En 12veckors kattunge BÖR väga minst 1 kilo!
    Jag hade i en kull en kattunge som växte mycket långsamamre än sina syskon, hon fick bo hemma tills hon var 15 veckor för att komma upp över 1 kilo innan hon flyttade. (Hennes bror vägde 1600gram när han flyttade vid 12v ålder men så gick han under namnet "Tjockis" här hemma också)

• Mazarinen

Id-märka brukar de väl göra i samband med kastration? Det sa de till mig på Vet kliniken i af.

• Catbride

Jag id-märkte mina kattungar i samband med vaccination och besiktning innan de flyttade till nya hem. Då id-märkte jag dem med chip under huden, om man tatuerar i örat så skulle jag tro att de gör det i samband med kastrering när katten ändå är sövd.

• Mazarinen

Ja jsut det det finns två olika id-märkningar. Solly tänkte inte på det.

Catbride: Är det "dö" viktigt att vaccinera vid 8 resp 12v ålder? Våran är inte det men vi har tänkt att ha henne som ute katt.

• Silverjag

Jag skulle försöka ha katten på ett litet utrymme så man kan ha uppsikt, försök att lägga i lite avföring:) i lådan så den känner lukten.

ID-märkning i örat gör jätte ont på dom och så kan dom få jätte fula brosk bilningar jag skulle föredra chip.

• ugglan

Oj oj, inte en chans att hon ens är i närheten av att väga 1 kg.. Knappt hälften heller tror jag. Stackars liten.
    Jag lär ju aldrig få reda på när hon egentligen är född heller... Ska iallafall göra ett försök att ringa upp människan hon kommer ifrån imorrn å få lite mer upplysningar om vad hon ätit osv.. Tyvärr verkar det vara en sån person som intalar sig själv så hårt att hon gör allting rätt och tar hand om sina djur att hon själv tror på det.

Ja vi tänkte id-märka i örat sen när hon ska kastreras. Det var veterinären som rådde till det eftersom hon kommer att få vara ute sen om hon vill och när det finns en synlig id-märkning är det lättare även för mer ovana personer att se vart hon hör hemma.

• Catbride

Nja... "dö-viktigt" är det ju kanske inte. Men man bör ha 2 vaccinationer när katten är unge just för att bygga upp ett bra försvar. (precis som vi människor ibland behöver flera vaccinationer för att försvaret ska hålla. Ex TBE-vacc, jag var tvungen att ta en för en månad sen, sen en till nu och en tredje efter 6-12mån. Första ger bara 30-40% skydd, nr 2 ger 80-90% skydd å tredje för att "fylla på förrådet" lixom. Svammel svammel.....)

Tillbaka till frågan: Efter kattungen fått sina 2 vaccinationer så är skyddet "fullgott" och du behöver bara vaccinera vartannat år efter det om katten är innekatt. Även innekatter kommer ju i kontakt med saker utifrån - era skor, lera, använda picnicfiltar mm så smittan kan ju dras in iaf - även om risken är mindre.

• Catbride
    ugglan skrev 2009-06-24 23:23:07 följande:
    Ja vi tänkte id-märka i örat sen när hon ska kastreras. Det var veterinären som rådde till det eftersom hon kommer att få vara ute sen om hon vill och när det finns en synlig id-märkning är det lättare även för mer ovana personer att se vart hon hör hemma.
    Mycket bra idé!! Glöm inte halsband också! Om katten springer bort så ser man halsbandet på håll - det gör man ju inte med en tatuering... Och tyvärr så finns det alldeles för många kork-skallar som tror att man får "ta bort" vildkatter som springer runt.
    (vet att de i mina föräldrars komun har en kille som "anställs" för att skjuta av vildkatter när de blivit för många - men har katten halsband så får han inte sjuta dom. Även om lagen säger att man måste kontrollera att katten inte är id-märkt så är det nog svårt att få tag på en katt som inte vill bli infångad)

Hoppas det går bra med din lilla skrutt - är hon yngre än 12 v så kommer det säkert att gå ännu bättre att få henne rumsren. Men de är ju som små barn, de känner inte i tid när de behöver gå på lådan, så därför behöver hon lådor i närheten när hon väl kommer på att hon e nödig.
  • Måne och Sol
    Mazarinen skrev 2009-06-24 23:05:16 följande:
    Kattlådeproblemet hade vi oxå. Vi har alltid haft kattlådan däruppe i badrummet och vill ju fortsätta med det men det slutade med att vi hittade kiss och bajshögar lite var stans. Hon han/orkade inte springa upp för trappan varje gång så vi fick sätta kattlådan under trappan i v-rummet och sätta henne på toa varje gång efter mat, sov eller lekstund. Precis som med barn
    Visst kan de vara väldigt duktiga med att uppsöka sin låda när de är i den åldern, men i ett tvåvåningshus är det nog en bra idé att ha två lådor. Man är inte så stor när man är tolv veckor trots allt...

Märkning: Det finn fördelar med såväl chipmärkning som tatuering.

Chipmärkningen är lätt att sätta dit, katten behöver inte sövas och den märker inte av det särskilt mycket. Man sprutar in chipet och sen sitter det förhoppningsvis där det sitter (jag har hört att det i undantagsfall kan vandra, men jag vet inte hur vanligt detta i så fall skulle vara).
    Däremot så syns det ju bara om man scannar, så risken att katten, om den en dag springer bort och hinner bli lite skygg, tas för en vildkatt finns ju.

Tatueringen görs under sövning. örat gnids in med färg och sen använder veterinären en tång. De tatueringar jag sett har inte resulterat i någon deformering av örat. Hur mycket det känns under läkningen ska jag låta vara osagt. Men vår erfarenhet är att de inte ägnar sig åt det nytatuerade örat mer än vanligt.
    Tyvärr så kan en tatuering blekna med åren. En katt vi tog oss an hade en gammal tatuering (möjligen dåligt gjord?) som dessvärre inte kunde uttydas ens av en van veterinär.

Jag skulle faktiskt rekommendera både och! Det är lätt fixat när man ändå kastrerar katten.

Gällande vaccinering skulle jag inte chansa. En regelrätt genomförd grundvacc (två sprutor) och sedan en spruta varje/vartannat år (olika beroende på typ av vaccin) är en så billig insats om smittan är framme.
  • Måne och Sol

By the way så misstänker jag att mindre seriösa personer ljuger om kattungens ålder för att få ungarna utplacerade. Det är ju numera lag på att de inte ska vara under tolv veckor. Men problemet med folk som inte fattar längre än snoken räcker, och alltså struntar i det, lär väl alltid finnas ändå.
    Vill man ungarna väl så väntar man givetvis med att placera ut dem fram till dess. Som köpare kan det ju däremot vara svårt att veta vad som stämmer och inte...

• ugglan

Tjohoo!.. hon en en liten superkatt, nu har det inte hänt en endaste olycka utanför lådan på 3 dygn. Så duktig lilla Ginzan! Hon behövde alltså bara komma underfund med att det var mycket schysstare att kunna gräva ner sina kluttar å pölar i sanden
    Nu har vi ett litet annat "problem".. Det är ju så himla fint väder nu å familjen tillbringar mycket tid utomhus. Det springs in å ut en massa och det känns som det bara är en tidsfråga innan hon lyckas smita med ut då nåt av barnen öppnar nån dörr i ett obevakat ögonblick. Ni som är lite vana vid såna här småttingar.. Hur stor risk är det att hon skulle ge sig iväg från oss i trädgården där vi håller till å kanske gå vilse eller nåt? Alltså vi låter henne ju inte smyga runt obevakad utomhus en längre tid för då kommer hon säkert till slut att krypa genom häcken eller nåt å då har vi ju ingen koll. Men jag menar om hon nu skulle smita ut så springer hon väl inte direkt iväg en längre sträcka utan stannar å sniffar runt lite precis utanför först eller?

• Mazarinen

Hur länge har ni haft henne? (kommer inte ihåg om du skrivit det) Vi väntade hela 4 veckor innan vi släppte ut henne. Lte länge men tre veckor är nog lagom. Det är viktigt att hon känner sig trygg med den nya familjen och hemmet. Katten lär sig när man kallar på den och även dofterna som finns runt om kring.

Vi har satt ett komposgaller för altandörren så att katten inte springer ut och den är lagom höjd att bara svinga över benen när man ska ut och in. Samtidigt får man in lite luft.

Svar på tråden Är det för "sent" att lära en12-veckors kattunge att gå på lådan?