Är det för "sent" att lära en12-veckors kattunge att gå på lådan?
Vi fick hem en heeelt bedårande liten kattunge i helgen.
Men..................
När jag och sonen kom till "uppfödaren" för att hämta vår katt fick vi en chock över hur vedervärdigt det hemmet var, både för dessa katter och för de människor som bor där. Fullt med hund och kattskit överallt, äckliga nedpissade kläder slängda hur som helst, möglig disk stående på hela köksbordet och diskbänken. Stanken var värre än i ett normalt svinhus.
Jag visste inte vad jag skulle säga. Vi blev rätt stumma faktiskt.
Jag hade med mig en vetelängd som jag lade på en tom plats och genast kom 2 vuxna katter fram å slet upp förpackningen å började käka av den, snacka om utsvultna..
Hua, stackars djur.. Den gemensamma bekant som förmedlade denna katten till oss fick höra om hur läget var direkt när vi åkte därifrån å hon suckade att hon skulle kontakta djurskyddet IGEN, hon trodde att denna "djurmänniska" faktiskt skärpt till sig sedan deras förra besök..
Nu till VÅRT problem med denna lilla varelse. Självklart vet hon inte riktigt hur hon ska sköta hygienen efter att ha levt i den smutsen. Där var väl katterna glada att hitta en hyfsat ren fläck på golvet dom kunde göra sina behov på. Vår lilla katt hittar måååånga rena fläckar på golvet där hon glatt sätter sig å pinkar eller bajar. Visst, vi lyfter henne ju till lådan varje gång vi ser att nåt är på g å då gör hon det lika glatt där men hon glömmer att gå dit igen nästa gång det är dags..
Jag har liksom aldrig varit med om detta problem. De katter vi haft i familjen när jag växte upp var helt naturligt rumsrena när de var redo att lämna mamman.
Nu undrar jag om hon nånsin kommer att få det beendet att vilja gå till lådan? Hur lång tid ska man ge det? Finns några bra knep för att lära henne?
Vi kan tyvärr inte ha en katt som inte är rumsren, skulle inte funka med kattskit bland barnens leksaker osv.. Men så länge det finns en chans att komma tillrätta med detta vill vi ju såklart inte ge upp. Å ALDRIG att hon åker tillbaka till det hemska ställe hon kommer ifrån.