Inlägg från: jayne doe |Visa alla inlägg
  • jayne doe

pco+lchf=bebis?

Det finns ingen forskning som stödjer den teorin.
    När man har pco/pco-s är det viktiga att hålla blodsockret på en jämn nivå och hålla vikten nere. Inte att stryka kolhydrater helt.

Många med pco-s kan få spontan äl, det sker bara inte så ofta.

• jayne doe

Det finns mängder människor som rapporterar att de aldrig tagit skada av att knarka också, det betyder inte att det är så.

• jayne doe
    JWN skrev 2009-06-28 19:09:40 följande:
    Det hände för mig. Jag gick det tio kilo med hjälp av LCHF och träning och så blev jag spontan gravid... Har nu en liten på 8 veckor..
    Träningen har mer effekt på insulinresistens än någon kost så det är troligare att det är pga träningen än pga lchf.
  • jayne doe
    JWN skrev 2009-06-29 18:01:51 följande:
    Däremot finns det en studie igång om kost kan hjälpa PCO-S kvinnor att gå ner i vikt och genom viktnedgången kommer ju förhoppningsvis ÄL igång....
    Ja visst kan viktnedgång ibland få igång äl, men det beror på viktnedgången inte på dieten. Lchf har inga magiska egenskaper.
  • jayne doe
    JWN skrev 2009-06-30 11:00:22 följande:
     Men dieten hjälper till att nå viktnedgången... När jag valde att testa GI först och gled sedan över till LCHF, så gjorde jag mitt val baserat på de medcinska artiklar, studier jag hittade om metabolasyndromet som hänger ihop med insulinrestistensen och kom fram till att bukfetman som man gärna lägger på sig när man har PCO-S har att göra med intaget av kolhyrater eftersom snabba kolhyrater påverkar blodsockret negativt och omvandlas då till fett . Och bukfetman påverkar ju också förmågan till ÄL...
    Ja, visst. Men det är viktnedgången, inte dieten som är det viktiga.

Och man behöver inte utesluta kolhydrater för att gå ner i vikt. Man behöver inte ens utesluta snabba kolhydrater för att hålla blodsockret jämnt.

lchf är ingen magisk kost som helt plötsligt löser allt. Det är en diet som alla andra, eller faktiskt inte som alla andra då det finns betydligt mer forskning på andra dieter.
  • jayne doe

För oss med pco-s är det så att bukfetma leder till ökad insulinresistens vilket leder till ökad insulinproduktion vilket leder till ökade halter testosteron och utebliven äl.

Det viktigaste vid pco-s är att hålla nere vikten, hålla blodsockret jämnt och röra lite på sig. Typ promenera.

Personligen tycker jag att lchf är fullständigt idiotiskt, men andra tycker säkert att det är toppen.
    Men det är ingen mirakelkur, och det är det jag reagerar på i den här tråden. Att det framhålls som lösningen men det är det inte.
    Viktminskning och jämnt blodsocker är det enda som är viktigt. Sen om man gör det via lchf eller väljer något vettigare det är strunt samma.

• jayne doe

Jag blir irriterad för att det är helt vansinnigt att välja bort en hel kostgrupp, för att alla lchf:are beter sig som jihad.

Och du kan inte komma ifrån att det finns fler kvinnor som gått ner med hjälp av annat än lchf och blivit gravida än tvärtom.

Svar på tråden pco+lchf=bebis?