Inlägg från: Stugmamman |Visa alla inlägg
  • Stugmamman

pco+lchf=bebis?

Jag är normalviktig och har PCO och äter enligt LCHF. Jag har haft det jobbigt med blodsockret som pendlat upp och ner trots Metformin. Jag har varit jämt hungrig och ätit mycket mer och mycket oftare än andra vilket nästan blev ett socialt problem(kul att vara bortbjuden och bli aphungrig och sockerdarrig en timme innan övriga = jämt planera små matsäckar). Trots detta har jag alltså inte gått upp i vikt.

Nu med LCHF håller jag blodsockret jämt och lågt och klarar av att gå utan mat längre tid vilket är som en befrielse. Dessutom har jag dragit ner på medicinen.

Äggstockarna är mycket känsliga för insulin enligt min gyn därför påverkas dem av insulinresistens då kroppen pumpar ut väldiga mängder.

Genom att äta mindre kolhydrater (för man utesluter de ju inte helt bara drar ner till min) får jag ett mindre insulinpåslag.

Jag håller med om att vissa LCHF- förespråkare låter lite fanatiska men jag förstår dem samtidigt. När man kan få så många positiva bieffekter bara av att byta kost. Min sambo som verkligen inte brukar hoppa på sådana här nya grejer är helt frälst. Den största förändringen för honom är att han blivit så pigg. Han har alltid varit lite seg, däst och haft taskigt morgonhumör. Nu skuttar han ur sängen och är pigg på att dra igång grejer. Att han dessutom gått ner fem kilo på en och en halv månad är bara en bonus för honom. Han har tom slutat dricka öl.

Han märker många fler förändringar än jag och det tror jag beror på att han egentligen är mer känslig för kolhydrater i det stora hela. Han blir dålig om han fuskar och det blir inte jag. Därför tror jag att LCHF passar somliga bättre än andra.

Jag kan bara spekulera men jag tror att LCHF skulle kunna leda till att kvinnor med PCO kan bli gravida. Det är en stor hormoniell omställning som sker vid kostomställningen inte bara en ev. viktminskning. Det är bara att testa.

Lycka till!

Svar på tråden pco+lchf=bebis?