• mariahammarberg

behöver hjälp med potatissallad!

har du ngt gott recept som du vill dela med mig? Ange gärna isåfall hur många det räcker till. Behöver göra för 30st.....

Johanna 2007-02-25 Linus 2009-02-02
  • Svar på tråden behöver hjälp med potatissallad!
  • hundpuss

Jag gör alltid egen potatissallad på sommaren, tycker det blir godare.

Kokar o tärnar nypotatis. Blandar i creme fraiche eller gräddfil, det är lite olika vad man bäst gillar,
    sen bara salt o peppar, och gräslök o dill.

Jag brukar koka en halv kastrull potatis (standardgryta för potatis) o använda 2 brukar cf/gräddfil.

Men grunden är creme fraiche, salt , lite peppar, dill, gräslök. Också potatis såklart.

• SandraLinnea

Brukar använda hela kokta nypotatisar, den mindre varianten av dem.
    Blandar ner CF, ruccola (som den är), halverade körsbärstomater, gräslök, dill och citronpeppar.

Brukar även ha i baby mangold och baby spenat ibland..

Mängder vet jag inte, brukar höfta :)

• KickiÖ

kolla på recept.nu och "ineses potatissallad". Gjorde den på midsommar, blev kanon!

• Ariel o Melodys Mom

Oj 30 pers.

Jag brukar göra en matig variant på potatissallad. Men det är till 4 personer men jag har försökt dubblera receptet så att det räcker till 30 pers. Tror att det ska funka.

Sallad:
    *ca 6 kg färskpotatis kokt och delade i mindre bitar
    *10 stora kycklingfiléer stekta i mindre bitar
    *3 gurkor i små tärningar
    *4 stora burkar majskorn
    *4 burkar coktailtomater delade på mitten
    *4 röda paprikor i små tärningar

Dressing:
    *8 dl creme fraiche
    *6 dl majonnäs
    * 1 dl senap
    *salt o peppar
    *finhackad dill

Blanda i dressingen i salladen och låt gärna stå svalt en stund. Gott med vitlöksbröd till.

• MBert

Här är ett recept till 4-5 personer. Jag tror att det räcker att du tar 6 satser:

1 kg kokt färskpotatis
    knappt 1 rödlök, grovt hackad
    2-3 saltgurkor, grovt hackade el. bostongurka motsv. mängd
    2 dl gräddfil
    1 dl majonnäs
    1 msk dijonsenap
    Salt
    Svartpeppar
    ev. kapris och lite färsk gräslök på toppen

• mariahammarberg
    Ariel o Melodys Mom skrev 2009-06-26 19:03:47 följande:
    Oj 30 pers. Jag brukar göra en matig variant på potatissallad. Men det är till 4 personer men jag har försökt dubblera receptet så att det räcker till 30 pers. Tror att det ska funka. Sallad:*ca 6 kg färskpotatis kokt och delade i mindre bitar*10 stora kycklingfiléer stekta i mindre bitar*3 gurkor i små tärningar*4 stora burkar majskorn*4 burkar coktailtomater delade på mitten*4 röda paprikor i små tärningarDressing:*8 dl creme fraiche*6 dl majonnäs* 1 dl senap*salt o peppar*finhackad dillBlanda i dressingen i salladen och låt gärna stå svalt en stund. Gott med vitlöksbröd till.
    tack men vi ska ha en potatissallad utan kött - ska servera kallskuren älgstek bredvid, samt grönsallad, brytbröd och västerbottenpaj...
    Johanna 2007-02-25 Linus 2009-02-02
Svar på tråden behöver hjälp med potatissallad!