behöver hjälp med potatissallad!
har du ngt gott recept som du vill dela med mig? Ange gärna isåfall hur många det räcker till. Behöver göra för 30st.....
har du ngt gott recept som du vill dela med mig? Ange gärna isåfall hur många det räcker till. Behöver göra för 30st.....
Jag gör alltid egen potatissallad på sommaren, tycker det blir godare.
Kokar o tärnar nypotatis. Blandar i creme fraiche eller gräddfil, det är lite olika vad man bäst gillar,
sen bara salt o peppar, och gräslök o dill.
Jag brukar koka en halv kastrull potatis (standardgryta för potatis) o använda 2 brukar cf/gräddfil.
Men grunden är creme fraiche, salt , lite peppar, dill, gräslök. Också potatis såklart.
Brukar använda hela kokta nypotatisar, den mindre varianten av dem.
Blandar ner CF, ruccola (som den är), halverade körsbärstomater, gräslök, dill och citronpeppar.
Brukar även ha i baby mangold och baby spenat ibland..
Mängder vet jag inte, brukar höfta :)
kolla på recept.nu och "ineses potatissallad". Gjorde den på midsommar, blev kanon!
Oj 30 pers.
Jag brukar göra en matig variant på potatissallad. Men det är till 4 personer men jag har försökt dubblera receptet så att det räcker till 30 pers. Tror att det ska funka.
Sallad:
*ca 6 kg färskpotatis kokt och delade i mindre bitar
*10 stora kycklingfiléer stekta i mindre bitar
*3 gurkor i små tärningar
*4 stora burkar majskorn
*4 burkar coktailtomater delade på mitten
*4 röda paprikor i små tärningar
Dressing:
*8 dl creme fraiche
*6 dl majonnäs
* 1 dl senap
*salt o peppar
*finhackad dill
Blanda i dressingen i salladen och låt gärna stå svalt en stund. Gott med vitlöksbröd till.
Här är ett recept till 4-5 personer. Jag tror att det räcker att du tar 6 satser:
1 kg kokt färskpotatis
knappt 1 rödlök, grovt hackad
2-3 saltgurkor, grovt hackade el. bostongurka motsv. mängd
2 dl gräddfil
1 dl majonnäs
1 msk dijonsenap
Salt
Svartpeppar
ev. kapris och lite färsk gräslök på toppen