• Anonym

Vägra vv trots att barnen vill!

Kan man vägra varannan vecka trots att barnen och pappan vill? Barnen är i skolåldern allihop. Har bott vv tills vi flyttade till annan ort och nu ska pappan flytta till samma ort och vill ha barnen vv igen, vilket barnen också vill.

Hur förhindrar man detta?

Klart barnen ska få träffa sin pappa också, men boendet är ju satt här enligt dom. Kommer domstolen att ändra domen bara för att pappan och barnen vill detta?

• Svar på tråden Vägra vv trots att barnen vill!
  • Dofilus

TS: Du måste nog vara en av de mest egoistiska personerna här på FL (och det säger inte lite det). Du måste ändra i ditt "schema". Uj, hemska tanke. Det är alltså värre än att barnen inte får träffa sin pappa (som de vill)?

Eller är det som vissa andra har skrivit en ekonomisk fråga? Med VV så minskar ditt underhåll och då blir det tungt med det stora dyra huset som du "tvingades" köpa?

• Anonym

Du skrev för liten lägenhet för att få ha dina barn..?! Hur många barn har du? Tycker nämligen att det verkar konstigt att behöva köpa sig ett dyrt hus för att få ha rätten till att få ha sina barn boende hos sig. Jag har själv två o är ensamstående bor i en för liten lägenhet , skulle självklart vilja bo i hus. Jag kämpar för att mina barn ska bo vv hos sin far skulle gärna slippa underhållet mot att han hjälper till med uppfostran...för är inte du som jag , väldigt slut efter att ha allt ansvar själv? Eller har du råd med barnflicka kanske?

• Anonym
    Anonym skrev 2009-06-28 23:53:37 följande:
    Du skrev för liten lägenhet för att få ha dina barn..?! Hur många barn har du? Tycker nämligen att det verkar konstigt att behöva köpa sig ett dyrt hus för att få ha rätten till att få ha sina barn boende hos sig. Jag har själv två o är ensamstående bor i en för liten lägenhet , skulle självklart vilja bo i hus. Jag kämpar för att mina barn ska bo vv hos sin far skulle gärna slippa underhållet mot att han hjälper till med uppfostran...för är inte du som jag , väldigt slut efter att ha allt ansvar själv? Eller har du råd med barnflicka kanske?
    Man tjänar inte pengar på underhållet heller. Jag har haft barnen boende i alla år och drabbats hårt ekonomiskt av det. Visst, jag vill inte byta en sekund med dem så det har varit värt den ekonomiska bördan men jag önskar att fler skulle se att boendet inte gör att man blir rik...
  • Anonym (H)
    Anonym skrev 2009-06-29 01:23:14 följande:
    Man tjänar inte pengar på underhållet heller. Jag har haft barnen boende i alla år och drabbats hårt ekonomiskt av det. Visst, jag vill inte byta en sekund med dem så det har varit värt den ekonomiska bördan men jag önskar att fler skulle se att boendet inte gör att man blir rik...
    det är väll en himla tur det,,
    för annars skulle flera hävda att det bästa för barnet är att bo på ett ställe, tyvärr finns det så många som hävdar att det är bäst för barnen istället är det för egna behov
    pengar? kontrollen? och natuligtvis att ha barnen omkring sig 365 dagar om året men den föräldern som inte får ha sina barn omkring sig? mer än varannan helg högst i månaden,
    TS var glad istället att pappan vill träffa sina barn och att barnen vill träffa pappan varför ska du motsäga dig det för?
  • ullis83

Men är den här tråden på riktigt??? Självklart ska barnen få bo där dom vill. Ts, domstolen ger ALDRIG dig rätt i detta, tänk på det innan du kastar bort pengar på att dra det till domstol

Lukas 070410 och Tilde 090501
  • LillaFågelBlå
    Anonym skrev 2009-06-28 12:13:47 följande:
    Vi har en vardag som fungerar och ett bra "schema" eller vad man nu ska kalla det. Om barnen ska bo vv innebär det en massa omläggningar och jag är rädd att det inte ska bli bra.Nej, jag vill inte att han kommer närmre. vi har ett bra liv som vi har och barnen träffar honom 1 gång i månaden. Det räcker!
    Är väl inte först med att påpeka detta, men TYDLIGEN så räcker det inte!! Eftersom barnen vill träffa sin pappa lika mycket som sin mamma, och det säger ju en hel del om dina barn.. och om ert passande "schema" ni har.. Det är du som kommer att få ta skit från barnen, de märker ju att det är DU som i såna fall hindrar dem från kontakt med sin pappa.
  • Thaleya
    Anonym skrev 2009-06-28 12:30:59 följande:
    Klart jag vill barnens bästa, men är verkligen barnens bästa att bo vv? Kan han inte bara helt enkelt nöja sig med varannan helg? Jag menar, barnen är ju nu vana att bo på heltid hos mig, det fungerar, barnen mår bra, varför då ändra på ett vinnande koncept?
    Tydligen är det inte ett vinnande koncept när både BARNEN och pappan vill umgås oftare. Jag är ett VV barn och jag mådde väldigt bra som det. Varför vill du ha barnen hos dig? För att ni har ett rullande schema?! vad för slags schema?

Pappan vill ha barnen hos sig för att han vill se sina barn växa upp, för att han saknar dem för att han älskar dem, för att han inte satte barn till världen för att kasta bort dem. Varför kan du inte vara glad över att han vill vara med sina barn! barnen vill ju vara med honom, de saknar honom, allt kanske inte är så tiptopp hos dig som du tror.

Ett stort hus är inte hela världen, det är kärleken och viljan som avgör sålänge man har allt annat säkert så spelar det ingen roll om det är ett slott eller en liten lägenhet.

Jag förstår inte hur du kan vara mor, det är dina barn du nekar sin pappa, det är din förra kille du nekar hans egna barn! För vad? bensinpengar från att skjutsa barnen mellan?!
  • Anonym (bio o bonusmamma)

Barnen har rätt till båda sina föräldrar och respektive anhöriga.
    När barnen vill bo hos sin pappa varannan vecka kan jag för mitt liv inte förstå varför du försöker neka barnen deras rättigheter???!!!
    Och visst kan underhållet spela in, vet många som inte skulle klara sin ekonomi utan det. Vissa har dragit på sej utgifter och räknar kallt med att ha underhållet tills barnet/en är 18 år.
    Säger som många andra: du gräver din egen grop om du fortsätter på inslagen linje.
    Tror emellertid att familjerätten och ev senare domstol kommer att utgå från barnens rättigheter och behov och absolut inte dina KRAV.
    Enklast är att kunnna lösa sådana frågor utan att att blanda in myndigheter, men hoppas att pappan löper hela linan ut för sina barn.
    Tycker att barnen ska ha pappan som boendeförälder eftersom att du inte verkar kunna klara av att sätta barnen främst!!

• Mamsis

OMG.. Fattar inte ens att jag svarar i denna tråd... GIVETVIS kommer barnen att få träffa sin pappa vv om de och han vill!!!

Var de har BOENDET är en skitsak i det hela, det är mest för att myndigheter och liknande ska veta vart alla papper ska skickas etc.
    Barnen måste ju vara skrivna någonstans.

• venture

Om alla vill vv utom du, då kanske inte du är lämplig som boende förälder........

Svar på tråden Vägra vv trots att barnen vill!