• Anonym

Syskonbråk om hus vid arv

Min svärmor har ett hus,som vi älskar,vi tillbringar mycket tid där.
    Hon bor i hus med stor tomt,egen sjöplats,gäststuga,garage,bastu mm.

Hon har 3 barn,min man och 2 andra.Dom två andra har börjat diskutera arvet.FY..vad ruttet.Dom är så giriga,har alltid varit.
    Varför gör man så'?De har uppstått vilda diskussioner redan nu (dock inte med min man inblandad).

Svärmor vill egentligen att vi tar över huset,om några år.Att vi får eller köper billigt...men de andra vill absolut inte att det ska ske,de vill själv äga,för att sen sälja och leva gott på pengarna.

Varför ska allt vara så jobbigt?Ingen blir ju arvlös.Hon har 5 dyra bilar,massa aktier,massa sparpengar,det är just huset de vill åt.
    Huset vill ingen bo i,för att de vägrar flytta till denna kommun,utan de vill ha för att sälja den.Men svärmor vill att den ska stanna i släkten,för det har den gjort i 25 år.

Varför ska allt vara ett problem?
    Vi har föreslagit att hon ger eller säljer den till nån annan och det kanske hon gör för att slippa problem.
    Men jag hatar alla pengarkåta människor.
    Varför är folk så giriga?

För min del hade hon fått sälja allt hon ägde,bara hon gör det hon själv känner är rätt.

• Svar på tråden Syskonbråk om hus vid arv
  • Yrslan

Har man tre barn så gäller det att vara rättvis. Hon får väl prata med alla barnen om det nu är så att hon vill att ni ska få köpa huset billigt och kompensera de andra. jag tror det är ganska naturligt att alla vill se om sitt eget hus och om det pratats om huset och ev försäljning så är det väl ganska logiskt att det börjar pratas arv eftersom husets värde är något som skulle ingå i arvet om hon behölll det. visst får alla göra som de vill med sina pengar men jag som mamma skulle inte vilja medverka till att göra mina barn osams....

• Anonym (varit med)

Jag vet hur det kan vara. Min morfar hade inte ens gått bort innan hans barn (mina mostrar o min mamma) diskuterade vad de skulle göra med pengarna de fick för huset de började dessutom att diskutera detta då min mormor gick bort -88 . Min mamma tyckte att de gott kunde vänta tills han iaf hade dött..men icke då..men så hamnade han på hem...o då var de snabba som sjuttsingen o sälja kåken.

O så gick morfar bort på midsommardagen -07.. så jag förstår hur du tänker...o de tjafsade om vem som skulle ha vad hur länge som helst..Tycker att det e patetiskt ärligt talat. Vuxna människor beter sig som giriga små tonåringar..

Tycker att de gott kan acceptera det som den bortgånga vill. Eller som nu din svärmor..e det vad hon önskar att ni ska ta över huset så tycker iaf jag att övriga familjemedlemmar kan acceptera det...*suck* för tonåringar i vuxenkroppar..

• Anonym

Vi har ingen kontakt med de andra syskonen.
    Dom har suttit inne för flera våldtäckter,dom super,utnyttjar,gör inbrott,har gjort illa sina barn.

Så jag hatar dom,och vi träffas aldrig.

Tycker det bara är dumt att de lägger sig i arvet,det finns ju orsaker till att man tar beslut.I slutändan blir det rättvist ändå.

Men vi ska ge hennes i förslag att göra sig av med allt i värde,så kan inte de få något.1/3 ska gå till välgörenhet,vilket är skitbra.
    Men inte ens de vill de aceptera.

• NadiaMi

Det har inte att göra med vad syskonen vill och dessutom är det fruktansvärt illa att börja bråka om hur arvet ska delas medan hon fortfarande lever och mår så pass bra att hon klarar av att bo i huset själv.

Det hon ska göra är att upprätta testamente och se till att få pappren i ordning för allt. Och bråkar syskonen om att ni får köpa huset kan ni ju alltid påpeka att pengarna ni köpte huset för är i deras mammas ägo nu och det är ju ändå pengarna de verkar vilja ha.

• Anonym

Det spelar absolut ingen roll att de andra barnen har suttit i fängelse eller är alkoholister, jag förstår dem ändå. Anledningen till att du inte gillar att de diskuterar arvet är väl att om din sambos mamma lyssnar på dem så kommer ni inte få köpa ett stort fint hus vid vattnet för en spottstyver?

Du säger att hon har fem bilar och aktier, men det räcker ju inte långa vägar för att kompensera syskonen för det förskott på arv som hon kommer att ge din sambo om han får köpa huset billigt. Om det ska vara rättvist så får ni köpa ut syskonen ur huset för dess rätta värde den dagen mamman går bort (om hon inte gett bort eller sålt huset redan).

Och hur vet du föresten precis vad syskon säger om arvet när ni aldrig träffar dem?

• Polly S

vem har berättat om syskonens "planer" om ni inte umgås?

det bästa hon kan göra är väl att skriva testamente där barnen får lika mkt i arv -er del blir huset och inget mer.

• Anonym

Min svärmor har berättat.

Hon ringde idag och har bestämt sig för att skriva huset på oss nu,alltså i dagarna/veckorna.
    Sen säljer hon bilarna och resten går välgörenhet.Förutom pengar som hon ska ha.
    Så de andra syskonen blir utan.

• Anonym (vadå girig?)

Bara så du vet så kan de; syskonen, stämma er. Laglotten har ens barn alltid rätt till så ni kan ligga pyrt till den dagen hon avlider eftersom de då kan hävda att hon/ni gjort detta för att göra dem arvslösa. Jag skulle verkligen anlita en bra advokat innan jag gav mig in i något sådant. Sedan hoppas jag verkligen att hon skriver huset på sonen och inte på dig så du inte drar iväg med halva hans morsarv om det inte skulle funka......

• Jesspa80
    Anonym skrev 2009-06-28 20:22:22 följande:
    Min svärmor har berättat. Hon ringde idag och har bestämt sig för att skriva huset på oss nu,alltså i dagarna/veckorna. Sen säljer hon bilarna och resten går välgörenhet.Förutom pengar som hon ska ha. Så de andra syskonen blir utan.
    Vilka hemska syskon :(

Bråka så innan mamma ens är borta, känns fruktansvärt respektlöst.

Om jag kunde få min mamma tillbaka kunde gladeligen arvet få ges bort till välgörenhet!
  • Anonym (...)

köp huset av svärmor för marknadsvärdet.
    Då kan de inte säga något...

Fult av din svärmor att favorisera din sambo och vilja göra sina andra barn arvlösa.

Man föds inte kriminell, alkis eller våldtäcksman, det är något man präglas till.

Svar på tråden Syskonbråk om hus vid arv