• Anonym

Syskonbråk om hus vid arv

Min svärmor har ett hus,som vi älskar,vi tillbringar mycket tid där.
    Hon bor i hus med stor tomt,egen sjöplats,gäststuga,garage,bastu mm.

Hon har 3 barn,min man och 2 andra.Dom två andra har börjat diskutera arvet.FY..vad ruttet.Dom är så giriga,har alltid varit.
    Varför gör man så'?De har uppstått vilda diskussioner redan nu (dock inte med min man inblandad).

Svärmor vill egentligen att vi tar över huset,om några år.Att vi får eller köper billigt...men de andra vill absolut inte att det ska ske,de vill själv äga,för att sen sälja och leva gott på pengarna.

Varför ska allt vara så jobbigt?Ingen blir ju arvlös.Hon har 5 dyra bilar,massa aktier,massa sparpengar,det är just huset de vill åt.
    Huset vill ingen bo i,för att de vägrar flytta till denna kommun,utan de vill ha för att sälja den.Men svärmor vill att den ska stanna i släkten,för det har den gjort i 25 år.

Varför ska allt vara ett problem?
    Vi har föreslagit att hon ger eller säljer den till nån annan och det kanske hon gör för att slippa problem.
    Men jag hatar alla pengarkåta människor.
    Varför är folk så giriga?

För min del hade hon fått sälja allt hon ägde,bara hon gör det hon själv känner är rätt.

• Svar på tråden Syskonbråk om hus vid arv
  • Bebislängtan82

Vad kul för er att huset skrivs över på er. Dom andra kan gott stå utan om dom är så respektlösa tycker jag. Mamma är inte ens borta än och dom planerar för fullt jisses skulle aldrig jag göra,älskar min mor för mkt för det och vet att det knäcker mig totalt den dag hon går bort.

Är 2010 vårt år
  • Majken

Oavsett vad ni tycker om syskonen så är väl det viktiga att allt blir som svärmor vill att det ska vara, rättvist eller inte?! Hon har ju RÄTT att göra precis vad hon vill med sina ägodelar, hon kan testamentera bort det mesta helt utifrån sina egna önskemål!

Hon kan dock INTE göra någon av sina barn arvslösa, barnen har alltid rätt till laglotten och i det här fallet så delas den på tre, 1/3 var till barnen - det kan ingen påverka!

Vad hon gör med resten är upp till henne - OM hon ser till att skriva ett testamente och det borde hon ju göra om hon nu vill fördela sitt arv på ett annat sätt än det som sker per automatik om det inte finns något skrivet.

Sen om det är rättvist eller inte när man har tre barn, det kan man ju bara spekulera i? Ingen vet ju vad just hon har för relation till sina barn, är den urkass med de andra två så har ju hon sin rätt att ge mer till den tredje om hon VILL det?

Dock är det alltid ledsamt med tjafs kring just arv - det är ju inte glädjepengar direkt utan kommer pga att någon faktiskt dött?! {#lang_emotions_undecided}

Love my M-girls
  • Polly S

så länge hon lever har hon ju rätt att göra vad hon vill med SINA saker...

Anonym (vadå girig?) skrev 2009-06-28 20:35:14 följande:

Bara så du vet så kan de; syskonen, stämma er. Laglotten har ens barn alltid rätt till så ni kan ligga pyrt till den dagen hon avlider eftersom de då kan hävda att hon/ni gjort detta för att göra dem arvslösa. Jag skulle verkligen anlita en bra advokat innan jag gav mig in i något sådant. Sedan hoppas jag verkligen att hon skriver huset på sonen och inte på dig så du inte drar iväg med halva hans morsarv om det inte skulle funka......
  • Anonym

Det kan ju hända att ni måste köpa ut syskonen också, även om ni ska köpa huset.

• NadiaMi

Laglott har man inte rätt till förrän personen man ärver har dött.
    Men jag håller ändå med Anonym (...) om att det nog vore bättre om ni köper huset av henne för marknadsvärdet.

Sedan kan hon ju ge pengarna till välgörenhet om hon vill, men det går iallafall inte att i efterhand dra upp orättvis behandling mm och riskera att det blir problem längre fram om ni inte uppenbart har fått huset som vad som kan tolkas som 'förskott på arvet'.

• Anonym

Ja,hon lever och under tiden hon lever kan hon göra vad hon vill,allt är hennes.

Vi har inte påverkat något,utan allt har varit hennes beslut.
    Vi kom med förslag att hon kunde sälja allt-till någon annan.
    Men det är vi som ska ha huset,gemensamt ska det bli för det är hennes önskan och min mans önskan.

Och hon ska göra sig av med mycket till välgörenhet,bilarna ska säljas och hon har pengar så det räcker länge.

OM och när hon går bort,delas ju arvet ut,vilket då blir de fickpengar som är över.
    Vad det är vet jag inte,men detta var hennes planer.

• Anonym

Jo,vi ska ge svärmor lite pengar,summan är inte bestämt.
    Men 100.000 kanske,eller 500.000 kr,vet ej.

• Anonym

Precis.
    Vi ville att hon skulle göra sig av med allt,precis allt om hon ville,vi vill bara ha henne kvar,hon är som en mamma för mitt,mitt allt.
    Det är en stor ära att få huset,och att bo i huset...och det huset ska för alltid vara vårt och sen våra barns.

Det var hennes önskan,den önskan kunde ingen annan än vi uppfylla.

• Anonym

Men även om det är hennes pengar och ägodela nu och hon gör vad hon vill med dem så kommer det att räknas som ett förskott på arvet om ni köper det under marknadsvärde.
    Så jag tycker att ni kollar upp det noga med en advokat innan, annars kommer ni att få betala tillbaka till dödsboet i slutändan.

Svar på tråden Syskonbråk om hus vid arv