• Anonym

Syskonbråk om hus vid arv

Min svärmor har ett hus,som vi älskar,vi tillbringar mycket tid där.
    Hon bor i hus med stor tomt,egen sjöplats,gäststuga,garage,bastu mm.

Hon har 3 barn,min man och 2 andra.Dom två andra har börjat diskutera arvet.FY..vad ruttet.Dom är så giriga,har alltid varit.
    Varför gör man så'?De har uppstått vilda diskussioner redan nu (dock inte med min man inblandad).

Svärmor vill egentligen att vi tar över huset,om några år.Att vi får eller köper billigt...men de andra vill absolut inte att det ska ske,de vill själv äga,för att sen sälja och leva gott på pengarna.

Varför ska allt vara så jobbigt?Ingen blir ju arvlös.Hon har 5 dyra bilar,massa aktier,massa sparpengar,det är just huset de vill åt.
    Huset vill ingen bo i,för att de vägrar flytta till denna kommun,utan de vill ha för att sälja den.Men svärmor vill att den ska stanna i släkten,för det har den gjort i 25 år.

Varför ska allt vara ett problem?
    Vi har föreslagit att hon ger eller säljer den till nån annan och det kanske hon gör för att slippa problem.
    Men jag hatar alla pengarkåta människor.
    Varför är folk så giriga?

För min del hade hon fått sälja allt hon ägde,bara hon gör det hon själv känner är rätt.

• Svar på tråden Syskonbråk om hus vid arv
  • Polly S

njae, det är det ju tydligen inte...

NadiaMi skrev 2009-06-29 11:03:11 följande:
    Och vad hon sedan gör med pengarna är upp till henne.
  • NadiaMi
    Polly S skrev 2009-06-29 11:06:41 följande:
    njae, det är det ju tydligen inte...
    Ja, okej, inte helt om man nu ska vara petig. Men hon har iallafall lite mer frihet med 'pengar i handen' än hon har med huset. *s*
  • Polly S

men om hon skulle vilja ge bort pengarna blir det ju samma sak?
    alltså: när man lever är man fri att göra vad man vill med sin egendom -så länge det inte är att ge det till barnen, för då ses allt som ett framtida arv?

NadiaMi skrev 2009-06-29 11:10:30 följande:
    Polly S skrev 2009-06-29 11:06:41 följande: Ja, okej, inte helt om man nu ska vara petig. Men hon har iallafall lite mer frihet med 'pengar i handen' än hon har med huset. *s*
  • qwertyui

Om man säljer allt man har dagen innan man dör och ger bort pengarna till ett barn så gör man ju de andra arvslösa. Så jag kan mycket väl tänka mig att det finns regler kring det hela. Det är väl också ett skydd för att syskon inte ska kunna lura en dement gammal person att ge hela arvet till just dem.

TS, jag tycker ni ska försöka dela rättvist. Din make ska trots allt fortsätta vara bror till sina syskon i många år framöver.

• NadiaMi
    Polly S skrev 2009-06-29 11:12:56 följande:
    men om hon skulle vilja ge bort pengarna blir det ju samma sak? alltså: när man lever är man fri att göra vad man vill med sin egendom -så länge det inte är att ge det till barnen, för då ses allt som ett framtida arv?
    Om hon vill ge bort pengarna till ETT av sina barn kan det tolkas som 'förskott på arvet' så länge barnen är oense och det finns någon eller några som kan dra upp det i rätten.

Det finns dock sätt att komma runt det genom att upprätta ett testamente, fast 50% måste ju ändå bli kvar att dela mellan bröstarvingarna enligt följande källa:
    www.arv-testamente.se/
    Jag vet inte heller hur det funkar om man upprättar ett testamente som delar upp arvet mellan bröstarvingarna på ett 'orättvist' sätt.

Egentligen är det tragiskt att det ska kunna bli några som helst diskussioner av denhär stilen och det som borde smälla högst är ju vad man vill göra medan man är i livet, och vill man i sina sinnens fulla bruk ge bort något dyrbart till någon så ska man ju ha all rätt att göra det utan att bli ifrågasatt.

Mitt råd är att mamman tar kontakt med en bra advokat för att reda ut vad hon bör göra för att slippa problem längre fram och minska risken att det blir en utdragen process med överklaganden hit och dit.
  • Coppola

Kanske har något skrivit det redan men...KÖP huset av svärmor så kan INGEN sen komma och göra anspråk på det....

Kolla ifall det MÅSTE vara till marknadpris...kan bara vara för en symbolisk summa kanske...

• Anonym (Fru L)

Vad hemskt att man bråkar om arv innan personen ens gått bort. Det är riktigt osmakligt tycker jag. De beter sig som rigtiga hyenor.
    Jag tycker absolut att TS tillsammans med svärmor ska kontakta en riktigt bra advokat för att reda ut detta.

• Anonym (vadå girig?)

Tack och lov att det finns lagar och regler som skyddar folk i Sverige för att bli snuvade på sitt arv. Jag förstår faktiskt inte Ts som tycker att det är helt OK att svärmor ger dem ett hus gratis och sedan gnäller på att hans syskon beter sig illa och girigt... För mig låter det girigt att förvänta sig att man själv ska få allt och de andra ingenting ,.....

• Anonym

Men om du ger alla dina tillgångar till ett av barnen när du lever så gör du ju dina andra barn arvlösa. Det är ju därför denna regel finns, för att inget barn ska blir helt lottlös för att föräldrarna gett bort allt de äger till ena barnet.

Polly S skrev 2009-06-29 10:55:39 följande:
    ja, det _kan_ räknas som förskott på arvet -men _måste_ det göra det? jag vet att man inte kan göra sina barn arvlösa (vilket väl är bra), men jag trodde faktiskt man hade rätt att göra vad man ville under tiden man levde!
  • Polly S

fast mina pengar är ju, medan jag lever, mina. det är _det_ jag hakar upp mig på, att alla ens tillgångar räknas som framtida arv -scary...

Anonym skrev 2009-06-29 15:34:18 följande:
    Men om du ger alla dina tillgångar till ett av barnen när du lever så gör du ju dina andra barn arvlösa. Det är ju därför denna regel finns, för att inget barn ska blir helt lottlös för att föräldrarna gett bort allt de äger till ena barnet. Polly S skrev 2009-06-29 10:55:39 följande:
  • Anonym

Nej, det gör det inte. Det är bara gåvor du ger till dina bröstarvingar som kan räknas som förskott på arv. Man kan skriva ett testamente om att de gåvor man gett inte ska vara förskott på arv, men samtidigt så förstår jag inte varför man som förälder vill vara så orättvis mot sina barn att man get ett barn mer än hälften och sen får de andra dela på resterna.

Men även om man skrivit ett testamente så kan det bestridas och då går man igenom alla affärer och ser till att den som fått gåvorna inte manipulerade personen att ge gåvan eller att personen inte var vid sina sinnen när de skrev testamentet. Om det visar sig så kan man göra en vanlig fördelning mellan barnen trots att det finns ett testamente.

Polly S skrev 2009-06-29 15:37:14 följande:
    fast mina pengar är ju, medan jag lever, mina. det är _det_ jag hakar upp mig på, att alla ens tillgångar räknas som framtida arv -scary...
  • Vampyrtrollet

Jag tycker det är helt psycho att man ej får bestämma över sina egna pengar...
    Om jag har tre barn o två av de är riktiga idioter o aldrig någonsin haft intresse av att umgås med mig mer än i slutet för att få ett arv hade jag givit bort alla mina pengar till någon utanför familjen med förbehåll att de i slutändan ska hamna hos den tredje ungen som umgåtts med mig hela livet för att den velat det...
    Helt ärligt...
    Vem fan är staten att bestämma hur jag gör med mina barn när jag närmar mig döden...
    Vem fan är staten att bestämma att all mina barn ska ha lika mycket...
    För helvete om mina barn inte varit likadana mot mig och aldrig ens försökt umgås vad fan ska de med mina pengar till då?????

Och nej det är inte egoistiskt att inte vilja ge alla sina barn lika... Tyvärr så är inte människor lika och av olika anledningar kanske hatar folk varandra... VArför ska de då ha föräldrarnas pengar??
    Vadå dela lika...

Blir verkligen sååå förbannad på det tänket...
    Om min mamma skulle vilja ge bort alla sina pengar till mina småbröder skulle jag anse att det är upp till henne... Det är inte min sak att tvinga henne ge mig lika mycket... Hon ska få bestämma själv om vad hon gör med sina pengar...

Självklart är det en annan sak om det inte finns testamente eller om någon manipulerat sin gamla dementa förälder till o skriva över allt el så... då kan man hålla på dra det till rätten osv...

Men om min mamma vid sina sinnens fulla bruk bestämmer att nej jag vill att mina yngsta barn ska alla pengar för att mina två äldsta har det redan bra ska hon få göra det utan att någon av oss ungar tjafsar...
    O vet ni vad..
    Ingen av oss skulle komma på tanken att ifrågasätta henne beslut...
    URK på folk som håller på tjaffsar om arv innan människan ens gått bort eller som inte kan respektera sista önskan osv...

• Anonym

Tycker ochså det är sjukt om man inte får bestämma över sina pengar.
    Man kan ge sina pengar till välgörenhet eller vän utan problem.

Detta hus GAVS bort till svärmor,det blev inga konstigheter där trots att syskonen ville ha huset.

Svar på tråden Syskonbråk om hus vid arv