• Polly S

Syskonbråk om hus vid arv

vem har berättat om syskonens "planer" om ni inte umgås?

det bästa hon kan göra är väl att skriva testamente där barnen får lika mkt i arv -er del blir huset och inget mer.

• Polly S

så länge hon lever har hon ju rätt att göra vad hon vill med SINA saker...

Anonym (vadå girig?) skrev 2009-06-28 20:35:14 följande:

Bara så du vet så kan de; syskonen, stämma er. Laglotten har ens barn alltid rätt till så ni kan ligga pyrt till den dagen hon avlider eftersom de då kan hävda att hon/ni gjort detta för att göra dem arvslösa. Jag skulle verkligen anlita en bra advokat innan jag gav mig in i något sådant. Sedan hoppas jag verkligen att hon skriver huset på sonen och inte på dig så du inte drar iväg med halva hans morsarv om det inte skulle funka......
  • Polly S

va? menar du att man är redovisningsskyldig inför sina barn? att alla ens ägodelar egentligen är barnens, även om man inte dött?

Anonym skrev 2009-06-28 21:48:59 följande:
    Men även om det är hennes pengar och ägodela nu och hon gör vad hon vill med dem så kommer det att räknas som ett förskott på arvet om ni köper det under marknadsvärde. Så jag tycker att ni kollar upp det noga med en advokat innan, annars kommer ni att få betala tillbaka till dödsboet i slutändan.
  • Polly S

länk till infon?
    menar du att om mamman gav bort sitt hus till en vän vore det OK, men annars _måste_ hon fördela sin egendom lika mellan barnen? oavsett hur länge till hon lever?
    shit, vilken skum regel!

Anonym skrev 2009-06-28 23:24:13 följande:
    Nu har jag bara läst ts. Min sambo forskade i just detta. Tänk på att om ni får huset gratis så måste ni köpa ut syskonen o det gäller vad huset o marken är värt men köper ni huset så behöver ni inte köpa ut syskonen.
  • Polly S

men VARFÖR är huset med i arvet när mamman lever? har inte hon bestämmanderätt medan hon är i livet utan räknas all hennes egendom som framtida arv?
    vad händer om hon ger bort det till ngn som inte är släkt -är probemet löst då?

Anonym skrev 2009-06-29 10:43:56 följande:
    www.villaagarna.se/pls/portal/docs/1/148038.P... Men det säger ju sig självt om att huset är med i arvet att syskonen har rätt till sin del av husets värde. Köper ts huset så får ju syskonen sin del när modern har avlidit men får hon det så måste ts och hennes make kompensera makens syskon och det är 1/3 av taxeringsvärdet. Så säg att huset + mark är värderat till 1 miljon så måste ts och hennes make ge dem 2 syskonen 333 333 kr (om dem får det gratis)
  • Polly S

ja, det _kan_ räknas som förskott på arvet -men _måste_ det göra det?
    jag vet att man inte kan göra sina barn arvlösa (vilket väl är bra), men jag trodde faktiskt man hade rätt att göra vad man ville under tiden man levde!

rosyposy skrev 2009-06-29 10:53:55 följande:
    Polly S skrev 2009-06-28 22:08:38 följande: Jag är inte på långa vägar någon expert på detta men faktum är att om man ger bort saker (som ett hus) eller stora summor pengar så kan detta räknas som ett förskott på arvet. När min far dog så ringde advokaten som hade hand om dödsboet upp mig för att ta reda på om jag, innan min far dött, fått någon större gåva i form av pengar eller egendom från honom, detta skulle isådana fall redovisas i boupptecknigen. Det gäller alltså att verkligen kolla upp detta ordentligt för det är inte så enkelt som att bara ge bort huset till ett barn, det kan bli så oerhört fel då.
  • Polly S

njae, det är det ju tydligen inte...

NadiaMi skrev 2009-06-29 11:03:11 följande:
    Och vad hon sedan gör med pengarna är upp till henne.
  • Polly S

men om hon skulle vilja ge bort pengarna blir det ju samma sak?
    alltså: när man lever är man fri att göra vad man vill med sin egendom -så länge det inte är att ge det till barnen, för då ses allt som ett framtida arv?

NadiaMi skrev 2009-06-29 11:10:30 följande:
    Polly S skrev 2009-06-29 11:06:41 följande: Ja, okej, inte helt om man nu ska vara petig. Men hon har iallafall lite mer frihet med 'pengar i handen' än hon har med huset. *s*
  • Polly S

fast mina pengar är ju, medan jag lever, mina. det är _det_ jag hakar upp mig på, att alla ens tillgångar räknas som framtida arv -scary...

Anonym skrev 2009-06-29 15:34:18 följande:
    Men om du ger alla dina tillgångar till ett av barnen när du lever så gör du ju dina andra barn arvlösa. Det är ju därför denna regel finns, för att inget barn ska blir helt lottlös för att föräldrarna gett bort allt de äger till ena barnet. Polly S skrev 2009-06-29 10:55:39 följande:
Svar på tråden Syskonbråk om hus vid arv