Syskonbråk om hus vid arv
vem har berättat om syskonens "planer" om ni inte umgås?
det bästa hon kan göra är väl att skriva testamente där barnen får lika mkt i arv -er del blir huset och inget mer.
vem har berättat om syskonens "planer" om ni inte umgås?
det bästa hon kan göra är väl att skriva testamente där barnen får lika mkt i arv -er del blir huset och inget mer.
så länge hon lever har hon ju rätt att göra vad hon vill med SINA saker...
Anonym (vadå girig?) skrev 2009-06-28 20:35:14 följande:
va? menar du att man är redovisningsskyldig inför sina barn? att alla ens ägodelar egentligen är barnens, även om man inte dött?
länk till infon?
menar du att om mamman gav bort sitt hus till en vän vore det OK, men annars _måste_ hon fördela sin egendom lika mellan barnen? oavsett hur länge till hon lever?
shit, vilken skum regel!
men VARFÖR är huset med i arvet när mamman lever? har inte hon bestämmanderätt medan hon är i livet utan räknas all hennes egendom som framtida arv?
vad händer om hon ger bort det till ngn som inte är släkt -är probemet löst då?
ja, det _kan_ räknas som förskott på arvet -men _måste_ det göra det?
jag vet att man inte kan göra sina barn arvlösa (vilket väl är bra), men jag trodde faktiskt man hade rätt att göra vad man ville under tiden man levde!
njae, det är det ju tydligen inte... ![]()
men om hon skulle vilja ge bort pengarna blir det ju samma sak?
alltså: när man lever är man fri att göra vad man vill med sin egendom -så länge det inte är att ge det till barnen, för då ses allt som ett framtida arv?
fast mina pengar är ju, medan jag lever, mina. det är _det_ jag hakar upp mig på, att alla ens tillgångar räknas som framtida arv -scary...