• Anonym

Syskonbråk om hus vid arv

Min svärmor har ett hus,som vi älskar,vi tillbringar mycket tid där.
    Hon bor i hus med stor tomt,egen sjöplats,gäststuga,garage,bastu mm.

Hon har 3 barn,min man och 2 andra.Dom två andra har börjat diskutera arvet.FY..vad ruttet.Dom är så giriga,har alltid varit.
    Varför gör man så'?De har uppstått vilda diskussioner redan nu (dock inte med min man inblandad).

Svärmor vill egentligen att vi tar över huset,om några år.Att vi får eller köper billigt...men de andra vill absolut inte att det ska ske,de vill själv äga,för att sen sälja och leva gott på pengarna.

Varför ska allt vara så jobbigt?Ingen blir ju arvlös.Hon har 5 dyra bilar,massa aktier,massa sparpengar,det är just huset de vill åt.
    Huset vill ingen bo i,för att de vägrar flytta till denna kommun,utan de vill ha för att sälja den.Men svärmor vill att den ska stanna i släkten,för det har den gjort i 25 år.

Varför ska allt vara ett problem?
    Vi har föreslagit att hon ger eller säljer den till nån annan och det kanske hon gör för att slippa problem.
    Men jag hatar alla pengarkåta människor.
    Varför är folk så giriga?

För min del hade hon fått sälja allt hon ägde,bara hon gör det hon själv känner är rätt.

• Svar på tråden Syskonbråk om hus vid arv
  • Anonym

Vi har ingen kontakt med de andra syskonen.
    Dom har suttit inne för flera våldtäckter,dom super,utnyttjar,gör inbrott,har gjort illa sina barn.

Så jag hatar dom,och vi träffas aldrig.

Tycker det bara är dumt att de lägger sig i arvet,det finns ju orsaker till att man tar beslut.I slutändan blir det rättvist ändå.

Men vi ska ge hennes i förslag att göra sig av med allt i värde,så kan inte de få något.1/3 ska gå till välgörenhet,vilket är skitbra.
    Men inte ens de vill de aceptera.

• Anonym

Det spelar absolut ingen roll att de andra barnen har suttit i fängelse eller är alkoholister, jag förstår dem ändå. Anledningen till att du inte gillar att de diskuterar arvet är väl att om din sambos mamma lyssnar på dem så kommer ni inte få köpa ett stort fint hus vid vattnet för en spottstyver?

Du säger att hon har fem bilar och aktier, men det räcker ju inte långa vägar för att kompensera syskonen för det förskott på arv som hon kommer att ge din sambo om han får köpa huset billigt. Om det ska vara rättvist så får ni köpa ut syskonen ur huset för dess rätta värde den dagen mamman går bort (om hon inte gett bort eller sålt huset redan).

Och hur vet du föresten precis vad syskon säger om arvet när ni aldrig träffar dem?

• Anonym

Min svärmor har berättat.

Hon ringde idag och har bestämt sig för att skriva huset på oss nu,alltså i dagarna/veckorna.
    Sen säljer hon bilarna och resten går välgörenhet.Förutom pengar som hon ska ha.
    Så de andra syskonen blir utan.

• Anonym

Det kan ju hända att ni måste köpa ut syskonen också, även om ni ska köpa huset.

• Anonym

Ja,hon lever och under tiden hon lever kan hon göra vad hon vill,allt är hennes.

Vi har inte påverkat något,utan allt har varit hennes beslut.
    Vi kom med förslag att hon kunde sälja allt-till någon annan.
    Men det är vi som ska ha huset,gemensamt ska det bli för det är hennes önskan och min mans önskan.

Och hon ska göra sig av med mycket till välgörenhet,bilarna ska säljas och hon har pengar så det räcker länge.

OM och när hon går bort,delas ju arvet ut,vilket då blir de fickpengar som är över.
    Vad det är vet jag inte,men detta var hennes planer.

• Anonym

Jo,vi ska ge svärmor lite pengar,summan är inte bestämt.
    Men 100.000 kanske,eller 500.000 kr,vet ej.

• Anonym

Precis.
    Vi ville att hon skulle göra sig av med allt,precis allt om hon ville,vi vill bara ha henne kvar,hon är som en mamma för mitt,mitt allt.
    Det är en stor ära att få huset,och att bo i huset...och det huset ska för alltid vara vårt och sen våra barns.

Det var hennes önskan,den önskan kunde ingen annan än vi uppfylla.

• Anonym

Men även om det är hennes pengar och ägodela nu och hon gör vad hon vill med dem så kommer det att räknas som ett förskott på arvet om ni köper det under marknadsvärde.
    Så jag tycker att ni kollar upp det noga med en advokat innan, annars kommer ni att få betala tillbaka till dödsboet i slutändan.

• Anonym

Det var svärmors pappa som gav huset till henne.
    Han gav henne huset några år innan han gick bort,och det blev liv mellan syskonen,men de kunde inte göra något åt det för detta gav han bort medans han levde.

Blir samma situation nu tror jag....

• Anonym

Nu har jag bara läst ts. Min sambo forskade i just detta. Tänk på att om ni får huset gratis så måste ni köpa ut syskonen o det gäller vad huset o marken är värt men köper ni huset så behöver ni inte köpa ut syskonen.

• Anonym

Jo självklart,vi ska kolla detta.
    Om det är så vet jag vem vi skriver det på.

Men i övrigt så har detta hus gått samma vägar som nu pga syskonbråk.
    Då hade syskonen ingen chans.

• Anonym
    Polly S skrev 2009-06-28 23:28:03 följande:
    länk till infon?menar du att om mamman gav bort sitt hus till en vän vore det OK, men annars _måste_ hon fördela sin egendom lika mellan barnen? oavsett hur länge till hon lever?shit, vilken skum regel!
    http://www.villaagarna.se/pls/portal/docs/1/148038.PDF

Men det säger ju sig självt om att huset är med i arvet att syskonen har rätt till sin del av husets värde. Köper ts huset så får ju syskonen sin del när modern har avlidit men får hon det så måste ts och hennes make kompensera makens syskon och det är 1/3 av taxeringsvärdet. Så säg att huset + mark är värderat till 1 miljon så måste ts och hennes make ge dem 2 syskonen 333 333 kr (om dem får det gratis)
  • Anonym

Men om du ger alla dina tillgångar till ett av barnen när du lever så gör du ju dina andra barn arvlösa. Det är ju därför denna regel finns, för att inget barn ska blir helt lottlös för att föräldrarna gett bort allt de äger till ena barnet.

Polly S skrev 2009-06-29 10:55:39 följande:
    ja, det _kan_ räknas som förskott på arvet -men _måste_ det göra det? jag vet att man inte kan göra sina barn arvlösa (vilket väl är bra), men jag trodde faktiskt man hade rätt att göra vad man ville under tiden man levde!
  • Anonym

Nej, det gör det inte. Det är bara gåvor du ger till dina bröstarvingar som kan räknas som förskott på arv. Man kan skriva ett testamente om att de gåvor man gett inte ska vara förskott på arv, men samtidigt så förstår jag inte varför man som förälder vill vara så orättvis mot sina barn att man get ett barn mer än hälften och sen får de andra dela på resterna.

Men även om man skrivit ett testamente så kan det bestridas och då går man igenom alla affärer och ser till att den som fått gåvorna inte manipulerade personen att ge gåvan eller att personen inte var vid sina sinnen när de skrev testamentet. Om det visar sig så kan man göra en vanlig fördelning mellan barnen trots att det finns ett testamente.

Polly S skrev 2009-06-29 15:37:14 följande:
    fast mina pengar är ju, medan jag lever, mina. det är _det_ jag hakar upp mig på, att alla ens tillgångar räknas som framtida arv -scary...
  • Anonym

Tycker ochså det är sjukt om man inte får bestämma över sina pengar.
    Man kan ge sina pengar till välgörenhet eller vän utan problem.

Detta hus GAVS bort till svärmor,det blev inga konstigheter där trots att syskonen ville ha huset.

Svar på tråden Syskonbråk om hus vid arv