• GrönaDruvan

Är så jäkla trött på mina eksem i händerna!!!

Jag brukar få dessa sommar och vinter, alltså när det inte "är lagom varmt åt nåt håll". Nu har jag däremot haft de ända sen i våras från och till, blir tokig!!!
    Jag har haft det såhär i flera år, och senast jag var hos hudläkaren trodde hon det var husmorseksem... men det tror inte jag. Inte hjälper någon salva heller.
    Det jag undrar är om någon annan har dessa eksem..

Det blir som olika stora bölder på händerna. Syns inte så mycket eftersom de är hudfärgade, men om man trycker hårt på händerna så blir bölderna vita och då ser man dom lätt. Man känner ju dom!!
    Kliar inte hela dagen, utan kommer några ggr om dan som det kliar så jag inte vet vad jag ska ta vägen. Helst på morgonen när blodet rinner ner i händerna. Det är när det kliar som bölderna syns mest och kommer fram, mellan där "ligger de i vila"..
    När det kliar känns det som det kommer inifrån, och jag får riva så hårt så hjärtat börjar banka hårt och det känns konstigt i hela kroppen. Brukar riva med hårborsten det hårdaste jag kan. Kliar i ca 5 min åt gången och sen försvinner kliet ett tag.

Vad är detta? Jag blir tokig!! Är det någon som känner igen detta???

• Svar på tråden Är så jäkla trött på mina eksem i händerna!!!
  • TvåM

Jag har nåt liknande. Eksem o ibland små blåsor/bölder, främst på insidan av handen där fingrarna börjar o mellan fingrarna. Kliar så jag blir tokig ibland. Min läkare trodde också på husmorseksem men jag är inte lika säker... kortisonsalva o handkräm hjälper för stunden men inte speciellt länge.

• GrönaDruvan
    TvåM skrev 2009-06-28 20:31:22 följande:
    Jag har nåt liknande. Eksem o ibland små blåsor/bölder, främst på insidan av handen där fingrarna börjar o mellan fingrarna. Kliar så jag blir tokig ibland. Min läkare trodde också på husmorseksem men jag är inte lika säker... kortisonsalva o handkräm hjälper för stunden men inte speciellt länge.
    Bölderna sitter alltid på fingrarna på mig, mellan fingrar och knogar.. småblåsor får jag också, de kommer alltid när bölderna försvinner och de sätter sig alltid i handflatan. Så kan det gå runt hur länge som helst..
  • TvåM

Jag pratade med min sons dagisfröken om detta o hennes man hade nåt liknande. Han var allergisk mot nåt ämne som finns i de flesta tvålsorter (kommer inte ihåg vad det hette nu...). Tror det börjar bli dags för ett läkarbesök till snart...

• GrönaDruvan
    TvåM skrev 2009-06-28 20:42:07 följande:
    Jag pratade med min sons dagisfröken om detta o hennes man hade nåt liknande. Han var allergisk mot nåt ämne som finns i de flesta tvålsorter (kommer inte ihåg vad det hette nu...). Tror det börjar bli dags för ett läkarbesök till snart...
    åh.. om du kommer på vad det heter så skriv gärna det! Man blir ju smått tokig faktiskt. Fick ju barn för 4 månader sedan och har haft det sen dess. Kan det bero på att man tvättar händerna så ofta nu då kanske..
  • TvåM
    GrönaDruvan skrev 2009-06-28 20:45:46 följande:
    åh.. om du kommer på vad det heter så skriv gärna det! Man blir ju smått tokig faktiskt. Fick ju barn för 4 månader sedan och har haft det sen dess. Kan det bero på att man tvättar händerna så ofta nu då kanske..
    Absolut!

Nu när jag tänker efter blev mitt också värre efter jag fick mitt första barn för 3 år sen. Innan hade jag lite eksem på lillfingret vid kall vinter eller väldigt varm sommar. Jag har också tänkt på att man tvättar sig så mycket mer... eller om det kan ha med hormoner att göra???
  • littlemum

Jag har också besvär med händerna. Men jag får inga bölder. Får dock små vätskefyllda blåsor och så "fäller" jag skin. Ser lite torr ut. Smörjer jag så får jag fler blåsor som kliar och när de går sönder blir de lite "infekterade". Kliar jag när det kliar (främst på morgonen) så sväller händerna upp och blir vätskefyllda, kliar jag länge (vilket jag har slutat med) så kan det tom börja droppa vätska från händerna. Mitt eksem sitter främst mellan fingrarna och där fingrarna möter handen.

Har hittat något som heter Dermasilk som jag funderar på att prova.

www.medeca.se/dermasilk/lindrar-eksem-och-klada-inom-1-vecka.html

www.medeca.se/handeksem/handeksem.html

• GrönaDruvan
    littlemum skrev 2009-06-28 20:49:36 följande:
    Jag har också besvär med händerna. Men jag får inga bölder. Får dock små vätskefyllda blåsor och så "fäller" jag skin. Ser lite torr ut. Smörjer jag så får jag fler blåsor som kliar och när de går sönder blir de lite "infekterade". Kliar jag när det kliar (främst på morgonen) så sväller händerna upp och blir vätskefyllda, kliar jag länge (vilket jag har slutat med) så kan det tom börja droppa vätska från händerna. Mitt eksem sitter främst mellan fingrarna och där fingrarna möter handen.
    Har hittat något som heter Dermasilk som jag funderar på att prova.
    www.medeca.se/dermasilk/lindrar-eksem-och-kla...
    www.medeca.se/handeksem/handeksem.html

hm... låter ju lite som mitt också! Vissa bölder jag får blir vätske fyllda, nästan som vattenblåsor..
  • Doodelidoo

Har också haft problem med eksem på händerna med blåsor, flagningar och sprickor.
    Var hos husläkaren och hon gav mig en ganska stark cortisonsalva som jag skulle smörja två gånger om dagen i två veckor. Det var väldigt viktigt att fortsätta smörja även fast eksemen försvann. Efter det fick jag gå över till Mildison ett tag. Sedan dess är eksemen i stort sett borta. Kommer ibland när jag har hållt på mkt med vatten eller när det är kallt ute, men inte alls som tidigare.
    Min man körde samma kur på sina eksem i knävecken och de har aldrig kommit tillbaka sedan dess.

• littlemum

Har nu hunnit använda mina handskar några nätter och jag mäste säga att det känns jättebra! Besvären har blivit mycket lindrigare!!! Hoppas att det fortsätter så. Kan rekommendera handskarna iaf!

• Eldo

Det finns en form av psoriasis som sätter sig i händerna och på fötterna. Man får små blåsor, "fjällar" och spricker.

Jag har denna form. Är vanligt hos rökare, men jag har aldrig rökt i hela mitt liv. Ovanpå mina händer/fötter får jag "knottror" som är hudfärgade och svåra att se, men känns. Jag fäller lite hud där också. I handflatorna/fotsulorna är det vätskefyllda blåsor som torkar och blir torr hård hud.

Här kan ni läsa om PPP:
    www.psoriasisforbundet.se/om-psoriasis/olika-former-av-psoriasis/ppp/

Något som förvärrar mina besvär är våtservetter och diskmedel. Använder aldrig våtservetter mer och diskmedel har jag parfymfritt. I händerna är jag för tillfället ok, men har problem med min ena fot.

• Songs from the wood

Min man har värsta sortens atopiska eksem på händerna. Stora blåsor och eksem som blir till stora sår. Har provat allt verkligen och inget hjälper. Det som dock lindrar lite är en salva som heter Protopic som man bara får som sista utväg. Man får absolut inte vara i solen när man behandlar med salvan eftersom cancerrisken då ökar. Något som lindrar lite lite grann är omega3-tabletter, faktiskt.

• Kaydina

Utan några som helst vetenskapliga belägg så har jag testat Galltvål mot eksem och det är suveränt.

Jag har Psoriasis i hårbotten och det enda som hjälper ( förutom starka cortisonpreparat ) är att tvätta håret med Galltvål. Håret blir lite konstigt men kan man försöka gnugga bara hårbotten med det så går det fint.

• GrönaDruvan

Har nu använt plasthandskar när jag tvättat håret, diskat osv.. plus att jag använt en salva som jag fick för längesen.. eksemen försvann nästan helt, för denna gången iaf.. tack för alla tips!

• Blomman1984
    GrönaDruvan skrev 2009-06-28 20:27:32 följande:
    Jag brukar få dessa sommar och vinter, alltså när det inte "är lagom varmt åt nåt håll". Nu har jag däremot haft de ända sen i våras från och till, blir tokig!!!
    Jag har haft det såhär i flera år, och senast jag var hos hudläkaren trodde hon det var husmorseksem... men det tror inte jag. Inte hjälper någon salva heller.
    Det jag undrar är om någon annan har dessa eksem..

Det blir som olika stora bölder på händerna. Syns inte så mycket eftersom de är hudfärgade, men om man trycker hårt på händerna så blir bölderna vita och då ser man dom lätt. Man känner ju dom!!
    Kliar inte hela dagen, utan kommer några ggr om dan som det kliar så jag inte vet vad jag ska ta vägen. Helst på morgonen när blodet rinner ner i händerna. Det är när det kliar som bölderna syns mest och kommer fram, mellan där "ligger de i vila"..
    När det kliar känns det som det kommer inifrån, och jag får riva så hårt så hjärtat börjar banka hårt och det känns konstigt i hela kroppen. Brukar riva med hårborsten det hårdaste jag kan. Kliar i ca 5 min åt gången och sen försvinner kliet ett tag.

Vad är detta? Jag blir tokig!! Är det någon som känner igen detta???

Hej! Mina eksem är precis lika. Man kliar så man blir tokig! Just för tillfället så kan jag inte ens diska eller vika tvätt! :( Har massa små sprickor. Smörjer och smörjer med kortison salvor och mjukgörande. Har även fått låna hem ett handsolarium, men det funkar inte heller. Har haft det här nu sen jag var 1 år, och jag är snart 28 år. Snart blor jag tokig!!
Svar på tråden Är så jäkla trött på mina eksem i händerna!!!