Inlägg från: GrönaDruvan |Visa alla inlägg
  • GrönaDruvan

Är så jäkla trött på mina eksem i händerna!!!

Jag brukar få dessa sommar och vinter, alltså när det inte "är lagom varmt åt nåt håll". Nu har jag däremot haft de ända sen i våras från och till, blir tokig!!!
    Jag har haft det såhär i flera år, och senast jag var hos hudläkaren trodde hon det var husmorseksem... men det tror inte jag. Inte hjälper någon salva heller.
    Det jag undrar är om någon annan har dessa eksem..

Det blir som olika stora bölder på händerna. Syns inte så mycket eftersom de är hudfärgade, men om man trycker hårt på händerna så blir bölderna vita och då ser man dom lätt. Man känner ju dom!!
    Kliar inte hela dagen, utan kommer några ggr om dan som det kliar så jag inte vet vad jag ska ta vägen. Helst på morgonen när blodet rinner ner i händerna. Det är när det kliar som bölderna syns mest och kommer fram, mellan där "ligger de i vila"..
    När det kliar känns det som det kommer inifrån, och jag får riva så hårt så hjärtat börjar banka hårt och det känns konstigt i hela kroppen. Brukar riva med hårborsten det hårdaste jag kan. Kliar i ca 5 min åt gången och sen försvinner kliet ett tag.

Vad är detta? Jag blir tokig!! Är det någon som känner igen detta???

• Svar på tråden Är så jäkla trött på mina eksem i händerna!!!
  • GrönaDruvan
    TvåM skrev 2009-06-28 20:31:22 följande:
    Jag har nåt liknande. Eksem o ibland små blåsor/bölder, främst på insidan av handen där fingrarna börjar o mellan fingrarna. Kliar så jag blir tokig ibland. Min läkare trodde också på husmorseksem men jag är inte lika säker... kortisonsalva o handkräm hjälper för stunden men inte speciellt länge.
    Bölderna sitter alltid på fingrarna på mig, mellan fingrar och knogar.. småblåsor får jag också, de kommer alltid när bölderna försvinner och de sätter sig alltid i handflatan. Så kan det gå runt hur länge som helst..
  • GrönaDruvan
    TvåM skrev 2009-06-28 20:42:07 följande:
    Jag pratade med min sons dagisfröken om detta o hennes man hade nåt liknande. Han var allergisk mot nåt ämne som finns i de flesta tvålsorter (kommer inte ihåg vad det hette nu...). Tror det börjar bli dags för ett läkarbesök till snart...
    åh.. om du kommer på vad det heter så skriv gärna det! Man blir ju smått tokig faktiskt. Fick ju barn för 4 månader sedan och har haft det sen dess. Kan det bero på att man tvättar händerna så ofta nu då kanske..
  • GrönaDruvan
    littlemum skrev 2009-06-28 20:49:36 följande:
    Jag har också besvär med händerna. Men jag får inga bölder. Får dock små vätskefyllda blåsor och så "fäller" jag skin. Ser lite torr ut. Smörjer jag så får jag fler blåsor som kliar och när de går sönder blir de lite "infekterade". Kliar jag när det kliar (främst på morgonen) så sväller händerna upp och blir vätskefyllda, kliar jag länge (vilket jag har slutat med) så kan det tom börja droppa vätska från händerna. Mitt eksem sitter främst mellan fingrarna och där fingrarna möter handen.
    Har hittat något som heter Dermasilk som jag funderar på att prova.
    www.medeca.se/dermasilk/lindrar-eksem-och-kla...
    www.medeca.se/handeksem/handeksem.html

hm... låter ju lite som mitt också! Vissa bölder jag får blir vätske fyllda, nästan som vattenblåsor..
  • GrönaDruvan

Har nu använt plasthandskar när jag tvättat håret, diskat osv.. plus att jag använt en salva som jag fick för längesen.. eksemen försvann nästan helt, för denna gången iaf.. tack för alla tips!

Svar på tråden Är så jäkla trött på mina eksem i händerna!!!