• Onyxalis

Lära sig cykla - behöver tips!

Min store son, som fyller sju i december, har ännu inte lärt sig att cykla. Han tycker att hela konceptet med att cykla är läskigt och därmed helt onödigt. Till saken hör att han har väldig prestationsångest och blir FRUKTANSVÄRT ledsen, arg och frustrerad när det är något han inte kan, han låter hellre bli att försöka när det är något han inte kan än att riskera att misslyckas.

Han ligger efter de flesta kompisar när det gäller grovmotorik, han kan varken klättra eller hoppa i samma utsträckning som dem och lärde sig t.ex. inte att ta fart på gungan själv förrän förra sommaren, vilket säkert också har med saken att göra.

Förra året köpte vi en cykel åt honom eftersom de flesta av hans jämnåriga då kunde cykla och vi tyckte att det kunde vara dags att börja träna - det fungerade inte alls. Han hade inget balanssinne över huvud taget och blev bara rädd, arg och frustrerad. Vi förökte både med handtag monterat baktill och utan, men det fungerade inte. Med handtaget monterat lutade han sig så mycket åt sidan att det var vi som höll upp all hans vikt och utan försökte han inte alls. Efter mycket tårar och frustration från både hans och vår sida gav vi upp projektet helt.

I år har vi så smått försökt att börja igen, men han visar inte stort intresse. För tillfället har vi monterat bort pedalerna på cykeln. Tanken var att han ska få använda cyklen genom att sparka sig framåt och på så sätt hitta balansen innan vi sätter tillbaks pedalerna.
    I början tyckte han att det var kul och ville faktiskt träna lite varje dag men sedan började grannflickan (som är 1,5 år yngre och kan cykla) komma ut med sin cykel så fort hon såg honom genom fönstret och då ville han inte alls vara med längre. Nu har inte cykeln varit utanför garaget på över en månad, jag tycker att det känns jättetrist men jag vill inte tvinga honom heller.

I morse pratade jag med honom och påpekade lite försiktigt att när simskolan slutar om några dagar (det har tagit honom fyra terminer att lära sig att simma 15 meter) så kanske det är dags att ta itu med cykelträningen igen. Han svar var att han har sett barn som använder stödhjul och att det kanske vore något för honom. Vi har aldrig använt stödhjul till sonen eftersom vi fick rådet att låta bli eftersom det kan bli ännu svårare att lära sig om man har börjat med stödhjul, men vi kanske har fel på den punkten. Ska jag vara ärlig så tycker jag att det känns som om han är för stor för att börja med stödhjul nu när han snart ska fylla sju (jag är rädd att kompisarna ska retas med honom) men det kanske han inte är?

Finns det fler som har barn som har varit sena med att börja cykla? Hur löste ni det? Vad tycker ni om stödhul? Alla tips mottages tacksamt.

• Svar på tråden Lära sig cykla - behöver tips!
  • linjes

Personligen är jag helt emot stödhjul,jag lärde mig cykla jättesent pga av dom
    Men har man ett barn som är sen i motoriken så kanske det behövs..

Jag lärde mina barn grunderna i att cykla visade hur dom satte ner fötterna när man kände att dom höll på att tappa balansen och det gick jättebra,dom lärde sig cykla snabbt,jag gick aldrig bakom och höll i.

Viktigast är att ha en cykel där man känner sig trygg och att man når ner ordentligt

• Rix

Vet inte det där med stödhjul. Mina 3 stora lärde sig cykla tidigt trots stödhjul så det är nog olika. Låt honom ha dom på under en kort tid 2 veckor eller nåt mot att han cyklar varje dag och lär sig. Sen kan ni testa utan. Ge honom en belöning varje gång han träneat en kvart eller nåt. Typ en stjärna eller ett kryss på ett papper och när han fått 5 kryss så får han en tidning eller nått annat litet som han gillar. Motivationen lär öka.

• Rix

Stödhjulen kan göra att han vågar cykla lite fortare och det är enklare att cykla fort än långsamt.

• Birgitta L

Svar till Onyxalis:

Jag tycker inte din son ska använda stödhjul, det försvårar förmågan att hålla balansen sen när man tar bort dem. Och i din sons fall vore det helt fel eftersom det är just balansen han än så länge har svårt med. Jag tycker ni ska vänta lite med att han ska cykla, han är trots allt bara sju år och det är inte alla barn som kan cykla vid den åldern, speciellt inte om han alltid haft lite svårt med grovmotoriken. Låt honom slippa i år så att det roliga med att cykla inte blir förstört. Kanske han skulle vilja prova en sparkcykel? Det är en god hjälp för att träna balans.

• Onyxalis

Tack för alla svar.

Jag har pratat lite med sonen och vi har bestämt att vi ska öva lite på en övergiven vägsträcka som ligger en bit från vårt hus så att han slipper att grannarna kommer ut och tittar på honom. Om han fortfarande absolut inte vill kommer vi inte att pressa honom, jag vill ju att han ska VILJA cykla inte att han ska känna det som ett tvång från vår sida.

• Norrskenet

Min son lärde sig cykla förs nu i vår o då är han 8 och ett halv år nu! Han har aldrig visat ett så stort intresse för att cykla, men han har haft en cykel med stödhjul på. Med dem på lutade han cykeln ganska mycket, men cyklade på. Vi testade med att ta bort stödhjulen redan förra sommaren o satt ett handtag baktill, men det blev bara värre. Det gick inte alls o han vägrade cykla.

Han blev också väldigt arg o ledsen när det inte gick så bra för honom o speciellt då hans lillasyster lärde sig cykla mycket fortfare o hon är ju ändå 2 år yngre...

Nu i vår köpte vi en större cykel åt honom där man inte kunde ha stödhjul överhuvudtaget.  I flera veckor (inte varje dag) fick vi hjälpa honom att cykla några meter åt gången ( hålla i cykeln). Helt plöstligt kunde han cykla några meter själv o nu går det bra (ibland ramlar han ännu).

Mitt tips är: Stressa inte! Han lär sig det så småningom. Låt det ta sin egen tid!

Visst jag tyckte att min son är sen o var säker på att hans motoriska utveckling var sen o att han hade dålig balans då han började cykla så sent. Han var hos en barnläkare i ett helt annat ärende, men där kollade de balans o motorik o jag påpekade att han lärt sig cykla först nu. Men det var absolut inget fel på varken motoriken eller balansen. Allt var ok. Läkaren sa bara att alla barn är olika.

Vi har haft stödhjul åt både dottern o sonen o ändå lärde sig dottern cykla 2 år tidigare än han...  Vår dotter är den som tycker om att sporta o kan också åka skidor mycket bättre än sin äldre bror, tycker om att springa o spela fotboll, vilket han inte alls tycker om. Alla är ju helt enkelt olika!

Ang att bli retad... Min son har aldrig blivit retad för att ha haft stödhjul så länge, av nån annan än sin syster... (som vi haft flera allvarliga samtal med)  Visst har nån av hans kompisar påpekat att han har stödhjul o då har han bara sagt att alla lär sig saker olika fort. (Vilket vi sagt åt honom).

• MrsLi

Min son hade stödhjul på sin cykel som var 12 tums. Han körde med den från han var typ 2 1/2 och när han var 4 1/2 år höjde vi stödhjulen så dom satt högre än hjulet. Vi sa till honom att försök cykla så du inte hör stödhjulen. Det blev liksom en morot för honom. I vissa svängar och när balansen sviktade vid låg fart osv gick stödhjulen i marken. Men när vi hörde att han cyklade omkring och inte hört hjulen på länge så tog vi bort dom och han cyklade iväg som han inte gjort annat.
    Visst har han vurpat och slagit sig flera gånger men det hör till när man ska lära sig cykla.
    Jag kommer att använda stödhjul till dottern också och göra på samma sätt.

Tids nog lär han sig.. han kommer inte vara en 10 åring som inte kan cykla. Rätt som det är så lossnar det och han kommer vara lika duktig som sina kompisar.

• NoNoo

Jag har ett liknande bekymmer.
    Visserligen fyller min dotter 6 år i höst men saken är den att hon har en tvillingyster som lärde sig cykla på en gång.
    Jag är fullt medveten om att det är olika från barn till barn men hon har verkligen noll koll. De fick cyklar i våras och jag har ett handtag monterat där bak som jag håller i men precis som TS så är det jag som styr balansen fullt ut. Hon lutar sig bara åt sidan och ramlar om jag inte håller i. Och trots att jag försöker uppmuntra och vara "pedagogisk" så blir hon arg, frustrerad och framför allt avundsjuk på sin syster och tycker att hon inte är bra på någonting alls. Förutom vid cykling så har hon annars väldigt bra balans. Känns svårt att överväga stödhjul nu när syrran kan cykla själv.

Hur bemöter jag detta egentligen? Tävlan mellan syskon är ju vanligt men här kan man ju inte skylla på att syrran är äldre och att hon måste ha tålamod och öva, öva.
    Nu har hon tappat lusten och tycker hon är värdelös.

• minigido

Har inte läst svaren men en springcykel då? De e utan trampor o man springer med dom, brukar vara roliga för barnen o lätta att hantera.
    De tränar balansen jättebra på dom, har en till sonen som lärde sig cykla på vanlig cykel utan stödhjul på några veckor bara

• Tina B

Det var samma här. Min son har hela tiden varit sen med grovmotoriken och gör ingenting han inte är säker på. Han är alltid väldigt försiktig. Han ville inte cykla. Han har cyklat lite pytte med stödhjul förra och förr-förra sommaren. I början av sommaren i år så "tvingade" jag ut honom (lockade med att cykla till ett ställe att köpa glass).

Han började då med stödhjulen så pass långt upp att de inte tog i marken alls om han inte lutade cykeln väldigt mycket. Detta i kombination med att jag sprang berdvid och höll i honom i tröjan gjorde susen! Efter cykelturen kom det "mamma, det var ju roligt! Det kändes som att flyga"

Efter det har vi tagit samma tur några gånger och på samma sätt och väldigt fort började han hålla balansen (stödhjulen kom aldrig i maken någon gång under cykelturen). Det krävdes övertalning om att ta bort stödhjulen och ett löfte om att hålla honom hårt. Nu springer jag fortfrande med och håller i tröjan (bar motion!) men han cyklar helt själv för jag håller honom inte uppe alls. Allt som saknas nu är att han skall våga utan att jag håller i - för cykla kan han.

• Onyxalis

Vi kör fortfarande med varianten utan pedaler än så länge, men i ärlighetens namn har det inte blivit så mycket som vi hoppats på - det har regnat varenda dag sedan maken fick semester.
    Vi kommer att ta nya tag så fort vädret tillåter - om nu sonen går med på det vill säga...

• Lallamen

Min son fyllde sju i januari och det var först i höstas han lärde sig cykla. Precis som din son vill han inte heller misslyckas med något och blir väldigt frustrerad (gråter) då det inte fungerar.
    Vi hade styrpinne som vi höll i och precis som du skriver så var det ju vi som höll uppe ekipaget i början. Men vi bestämde tillsammans en liten kort sträcka som vi skulle öva på varje kväll. Var ute max fem minuter åt gången och då hann det aldrig bli så där jobbigt och ledsamt. Det tog faktiskt inte mer än tre veckor innan han lärde sig.
    Jag var lite orolig i våras när cyklarna kom fram igen för han hann aldrig cykla speciellt mycket förra hösten. Men när han satte sig på cykeln så fungerade det hur bra som helst och nu älskar han att fara runt på hojen.

• tru

Jag har inte så mycket erfarenhet av att lära ett barn att cykla utan stödhjul men när min dotter skulle börja cykla med stödhjul satte vi fast dem lite högt upp så att de inte nuddade marken. och då var jag tvungen att hålla balansen åt henne med handtaget och efter kanske 2-3 gånger kunde hon hålla balansen själv. så de lär sig även om man håller balansen åt dem med handtaget. de är bara att kämpa. din son lär sig att man inte ska ge upp om du försöker få honom att öva lite. och de är en bättre egenskap en förmåga, ( vad de nu är för förmåga)

• Marinja

Tycker att ni ska låta honom prova att cykla med stödhjul. Då upptäcker han hur kul det är att cykla, utan att riskera att cykla omkull. Sen höjer ni stödhjulen lite i taget så att de finns där som trygghet ifall det vinglar till. Höj dem mer och mer , till sist kommer de inte ens att användas, bara finnas där. Så gjorde vi med vår kille då han lärde sig cykla, jag vägrade att springa med krokig rygg (är 180 lång) och hålla i den lilla cykel. Lycka till!

• Onyxalis
    Marinja skrev 2009-08-12 21:23:01 följande:
    Tycker att ni ska låta honom prova att cykla med stödhjul. Då upptäcker han hur kul det är att cykla, utan att riskera att cykla omkull. Sen höjer ni stödhjulen lite i taget så att de finns där som trygghet ifall det vinglar till. Höj dem mer och mer , till sist kommer de inte ens att användas, bara finnas där. Så gjorde vi med vår kille då han lärde sig cykla, jag vägrade att springa med krokig rygg (är 180 lång) och hålla i den lilla cykel. Lycka till!
    Vi har faktiskt givit efter och köpt stödhjul åt honom och den senaste veckan har han inte låtit cykeln stå en endaste dag. Han har tillockmed cyklat fram och tillbaka till stranden två gånger (ca 5 km). Balansen är fortfarande dålig, men nu tycker han iallafall att det är kul.
  • MrM

Har ingen egen erfarenhet ännu men läste ett tips på en blogg om att köra med inlines när man lär barnen cykla. Det är mycket svårare att cykla långsamt än att cykla fort. Törs du pinna på med dem i 10 minuter så skall tydligen den värsta tröskeln vara passerad sedan.

Mvh

• Lolanda mormor

Jag har en dotter dotter som är 10 och lärde sig cykla för någon vecka sedan nu lämnar hon inte cykeln 5 sekunder hon bara övade och övade i 2 timmar efter stallet och nu

Svar på tråden Lära sig cykla - behöver tips!