Lära sig cykla - behöver tips!
Min store son, som fyller sju i december, har ännu inte lärt sig att cykla. Han tycker att hela konceptet med att cykla är läskigt och därmed helt onödigt. Till saken hör att han har väldig prestationsångest och blir FRUKTANSVÄRT ledsen, arg och frustrerad när det är något han inte kan, han låter hellre bli att försöka när det är något han inte kan än att riskera att misslyckas.
Han ligger efter de flesta kompisar när det gäller grovmotorik, han kan varken klättra eller hoppa i samma utsträckning som dem och lärde sig t.ex. inte att ta fart på gungan själv förrän förra sommaren, vilket säkert också har med saken att göra.
Förra året köpte vi en cykel åt honom eftersom de flesta av hans jämnåriga då kunde cykla och vi tyckte att det kunde vara dags att börja träna - det fungerade inte alls. Han hade inget balanssinne över huvud taget och blev bara rädd, arg och frustrerad. Vi förökte både med handtag monterat baktill och utan, men det fungerade inte. Med handtaget monterat lutade han sig så mycket åt sidan att det var vi som höll upp all hans vikt och utan försökte han inte alls. Efter mycket tårar och frustration från både hans och vår sida gav vi upp projektet helt.
I år har vi så smått försökt att börja igen, men han visar inte stort intresse. För tillfället har vi monterat bort pedalerna på cykeln. Tanken var att han ska få använda cyklen genom att sparka sig framåt och på så sätt hitta balansen innan vi sätter tillbaks pedalerna.
I början tyckte han att det var kul och ville faktiskt träna lite varje dag men sedan började grannflickan (som är 1,5 år yngre och kan cykla) komma ut med sin cykel så fort hon såg honom genom fönstret och då ville han inte alls vara med längre. Nu har inte cykeln varit utanför garaget på över en månad, jag tycker att det känns jättetrist men jag vill inte tvinga honom heller.
I morse pratade jag med honom och påpekade lite försiktigt att när simskolan slutar om några dagar (det har tagit honom fyra terminer att lära sig att simma 15 meter) så kanske det är dags att ta itu med cykelträningen igen. Han svar var att han har sett barn som använder stödhjul och att det kanske vore något för honom. Vi har aldrig använt stödhjul till sonen eftersom vi fick rådet att låta bli eftersom det kan bli ännu svårare att lära sig om man har börjat med stödhjul, men vi kanske har fel på den punkten. Ska jag vara ärlig så tycker jag att det känns som om han är för stor för att börja med stödhjul nu när han snart ska fylla sju (jag är rädd att kompisarna ska retas med honom) men det kanske han inte är?
Finns det fler som har barn som har varit sena med att börja cykla? Hur löste ni det? Vad tycker ni om stödhul? Alla tips mottages tacksamt.