• Tina B

Lära sig cykla - behöver tips!

Det var samma här. Min son har hela tiden varit sen med grovmotoriken och gör ingenting han inte är säker på. Han är alltid väldigt försiktig. Han ville inte cykla. Han har cyklat lite pytte med stödhjul förra och förr-förra sommaren. I början av sommaren i år så "tvingade" jag ut honom (lockade med att cykla till ett ställe att köpa glass).

Han började då med stödhjulen så pass långt upp att de inte tog i marken alls om han inte lutade cykeln väldigt mycket. Detta i kombination med att jag sprang berdvid och höll i honom i tröjan gjorde susen! Efter cykelturen kom det "mamma, det var ju roligt! Det kändes som att flyga"

Efter det har vi tagit samma tur några gånger och på samma sätt och väldigt fort började han hålla balansen (stödhjulen kom aldrig i maken någon gång under cykelturen). Det krävdes övertalning om att ta bort stödhjulen och ett löfte om att hålla honom hårt. Nu springer jag fortfrande med och håller i tröjan (bar motion!) men han cyklar helt själv för jag håller honom inte uppe alls. Allt som saknas nu är att han skall våga utan att jag håller i - för cykla kan han.

Svar på tråden Lära sig cykla - behöver tips!